Psychoanalysis and Literary Mediation at the Maranhão Book Club
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n17e26430Keywords:
Literary mediation, psychoanalysis, reading, bibliotherapy, Maranhão Book ClubAbstract
This article analyzes the relationship between psychoanalysis and literary mediation based on the experiences of the Maranhão Book Club (CLM). The main objective is to demonstrate how literary mediation can act as a tool for personal development, promoting the habit of reading and critical reflection, and articulating education, sensitivity, and subjectivity. The methodology is qualitative, based on CLM experiences, with a focus on active listening, respect for diversity, and welcoming reading subjectivities. The theoretical framework includes authors such as Jung, Manguel, Petit, and Ferreira, combining concepts of psychoanalysis (projection, archetypes, collective unconscious) and bibliotherapy with the practice of mediated reading. The results indicate that, by stimulating emotional expression and the exchange of experiences, mediation promotes a safe and formative environment. CLM stands out for its interdisciplinary nature, with in-person and virtual meetings that combine literature, restorative justice, and empathetic listening. The study also highlights the adaptation of the methodology in Santa Inês/MA, where mediation was integrated into the school context, expanding its reach and transformative power. It is concluded that literary mediation, when sensitive to the needs of readers, can access conscious and unconscious dimensions, contributing to civic and critical education. However, if the therapeutic focus is intensified, the mediator needs to be trained.
Downloads
References
BARROS, M. H. T. C.; BORTOLIN, S.; SILVA, R. J. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 9 mar. 2025.
BRASIL. Lei n.º 14.819, de 16 de janeiro de 2024. Institui a Política Nacional de Atenção Psicossocial nas Comunidades Escolares. Diário Oficial da União, 17 jan. 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/L14819.htm. Acesso em: 18 jan. 2024.
BRASIL. Lei n.º 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, 16 set. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069compilado.htm. Acesso em: 13 dez. 2023.
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Justiça Restaurativa. CNJ, 13 dez. 2023. Disponível em: https://www.cnj.jus.br/programas-e-acoes/justica-restaurativa/. Acesso em: 23 dez. 2024.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Revista Interdisciplinaridade, n. 6, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/22623/16405. Acesso em: 24 jan. 2025.
FERREIRA, D. T. Biblioterapia: uma prática para o desenvolvimento pessoal. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 4, n. 2, p. 35-47, 2008. DOI: 10.20396/etd.v4i2.620. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/620. Acesso em: 19 jan. 2024.
IMATERIAL. Dicio, 2009. Disponível em: https://www.dicio.com.br/imaterial/. Acesso em: 13 dez. 2023.
JUNG, C. G. O homem e seus símbolos. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2008.
KRENAK, A. Futuro ancestral. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
MACHADO, R. A arte de contar histórias. 4. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004.
MANGUEL, A. Uma história da leitura. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MARIA, L. de. O clube do livro: ser leitor: que diferença faz? São Paulo: Global, 2016.
PETIT, M. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.
PRANIS, K. Círculos de justiça restaurativa e de construção da paz: guia do facilitador. Tradução de Fátima de Bastiani. Porto Alegre: Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul; Departamento de Artes Gráficas, 2011. Disponível em: https://www.mpmg.mp.br/ data/files/16/17/27/34/65A9C71030F448C7860849A8/Circulos%20de%20Justica%20Restaurativa%20e%20de%20construcao%20da%20paz.pdf. Acesso em: 24 jan. 2024.
RAMOS, Ana Claudia. Contação de histórias: um caminho para a formação de leitores? 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011. Disponível em: https://www.ppe du.uel.br/es/mas/tesis-de-maestria-doctoral/tesis-de-maestria/category/14-2011. Acesso em: 13 dez. 2023.
RODRIGUES, E. B. T. Incentivo à leitura, contação de histórias e a formação de professores: um relato de experiências. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 8, n. 1, 2015, p. 64-69. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/282070633_INCENTIVO_A_LEITURA_CONTACAO_DE_HISTORIAS_E_A_FORMACAO_DE_PROFESSORES_UM_RELATO_DE_EXPERIENCIA. Acesso em: 18 jan. 2024.
SISTO, C. A arte de contar histórias e sua importância no desenvolvimento infantil. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010.
YUNES, E. Pensar a leitura: complexidade. São Paulo: Loyola, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.






