TRAJECTORIES OF A SUPERVISED INTERNSHIP

in an academic library during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.8

Keywords:

supervised internship, librarian's rolel, university library, covid-19, pandemic

Abstract

The present study aims to describe the supervised internship activities developed and their adaptations to the context of the pandemic, highlighting formative, technological and management aspects that complement the academic and professional training of Bachelor's degree students in Librarianship. Methodologically, it is based on a descriptive research, with a qualitative approach, using a bibliographical research and a field study at the Human Sciences Library of the Federal University of Ceará (BCH/UFC), where the internship took place. It results in the presentation of the activities carried out remotely during the period when the university libraries were closed, based on the definition of four categories of analysis for the experience report: Assistance to people with disabilities; Virtual reference, standardization and publishing services; Descriptive and thematic representation of information in MARC 21; and Institutional Repository. It highlights the main challenges as well as the potential and skills that led to student protagonism in the pandemic period. Finally, it concludes that the supervised internship was configured as a possible way to consolidate undergraduate learning, given the development of practical activities with editing material in an accessible format, remote assistance and technical processing of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Italo Teixeira Chaves, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando em Ciência da Informação (PPGCI/UFPB). Especialista em Gestão e Docência no Ensino Superior (UNIBF). Bacharel em Biblioteconomia (UFC).

Juliana de Sousa Lima, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Ciência da Informação (PPGCI/UFC). Bacharela em Biblioteconomia (UFC).

Lyvia Ravena de Sousa Martins, Universidade Federal do Ceará

Bibliotecária na Faculdade de Odontologia Paulo Picanço.

Cainã Maria Viana dos Santos, Universidade Federal do Ceará

Bacharela em Biblioteconomia (UFC).

Francisco Edvander Pires Santos, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Ciência da Informação (PPGCI/UFC). Bibliotecário na Biblioteca de Ciências Humanas da UFC. Membro da International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA).

References

BARBOSA, Heloisa Helena; ALMEIDA, Vitor. O direito da pessoa com deficiência à informação em tempos da pandemia da covid-19: uma questão de acessibilidade e inclusão. Liinc em revista, Brasília, v. 16, n. 2, 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5452. Acesso em: 18 mai. 2023.

CHAVES, Italo Teixeira; CAVALCANTE, Luciano Pereira dos Santos; GUERRA, Maria Áurea Montenegro Albuquerque. Biblioteca universitária e a pandemia de Covid-19: relato de atuação na Universidade Federal do Ceará. Revista Fontes Documentais, Aracaju, v. 4, n. 2, p. 19–35, 2021. Disponível em:

https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/fontesdocumentais/article/view/826. Acesso em: 22 mai. 2023.

CUNHA, Murilo Bastos da; PESSOA, Patrícia. Perspectivas dos serviços de referência digital. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 17, n. 3, p. 69-82, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/836. Acesso em: 22 jul. 2022.

DZIEKANIAK, Cibele Vasconcelos. Sistema de gestão para biblioteca universitária (SGBU). TransInformação, Campinas, v. 21, n. 1, p. 33-54, abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tinf/v21n1/03.pdf. Acesso em: 09 out. 2020.

FARIAS, Maria Giovanna Guedes; LIMA, Juliana Soares; SANTOS, Francisco Edvander Pires. Bibliotecário e editoração: mercado e competências necessárias. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 2, p.63-81, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/38682. Acesso em: 22 jul. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

NIVER BCH: programação especial comemorativa. Palestrante: Norma Helena Pinheiro de Almeida. Mediação e direção técnica: Francisco Edvander Pires Santos. Fortaleza: Biblioteca de Ciências Humanas da UFC, 2021. 1 vídeo (128 min). Publicado pelo canal Plurissaberes. Disponível em: https://youtu.be/AyAS2MktOTE. Acesso em: 13 dez. 2021.

PEREIRA, Ana Maria; CAMARGO, Priscila Câmara de; ZAFALON, Zaira Regina. Estudo sobre o formato MARC 21 em bibliotecas das universidades de ensino superior no brasil. Revista ACB, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 462-476, 2020. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/1681. Acesso em: 22 jul. 2022.

SALA, Fabiana; LOPES; Fernando Cruz; SANCHES, Gisele Aparecida Ribeiro; BRITO, Tânia Regina de. Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação nas redes sociais durante a pandemia de Covid-19. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 10-32, jan./jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/43933. Acesso em: 22 jul. 2022.

SANTOS, Cainã Maria Viana dos; CORREIA, Emily dos Santos; MESQUITA, Ariádila Matos; NISHI, Daniela Jasmin. A Inclusão Informacional do Usuário com Deficiência na Biblioteca Universitária da UFC. In: ENCONTRO REGIONAL DOS ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, GESTÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2022, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2022. p. 412-419. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/63538/1/2022_anais_erebd.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.

SANTOS, Mara Roxanne de Souza; SAMPAIO, Denise Braga. Normalização na prática: um breve relato sobre normalização e a experiência do grupo normalizadores. InCID, Ribeirão Preto, v. 5, n. 1, p. 151-165, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/64890. Acesso em: 22 jul. 2022.

SANTOS, Izabel Lima dos.; SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. O Serviço de Referência no contexto das bibliotecas universitárias federais do nordeste brasileiro. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1483. Acesso em: 1 jun. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Biblioteca Universitária. [Informações sobre a Biblioteca de Ciências Humanas]. Fortaleza: BU/UFC, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ufc.br/pt/bibliotecas-do-sistema/bibliotecas-no-campus-do-benfica/biblioteca-de-ciencias-humanas-bch-2. Acesso em: 17 fev. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Pró-Reitoria de Planejamento e Administração. Normas administrativas: órgãos de assessoramento e complementares. Fortaleza: UFC, 2016. Disponível em: http://www.proplad.ufc.br/wpcontent/uploads/2017/08/normas-administrativas-ufc-v8-atual.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

WEITZEL, Simone da Rocha. O papel dos repositórios institucionais e temáticos na estrutura da produção científica. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 51-71, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19. Acesso em: 22 jul. 2022.

WIKIPÉDIA. Biblioteca de Ciências Humanas da Universidade Federal do Ceará. [Fortaleza]: UFC, 2014. Disponível em: https://pt.m.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:BCH_UFC.JPG. Acesso em: 1 jun. 2023.

Published

2023-06-28

How to Cite

CHAVES, Italo Teixeira; LIMA, Juliana de Sousa; MARTINS, Lyvia Ravena de Sousa; SANTOS, Cainã Maria Viana dos; SANTOS, Francisco Edvander Pires.
TRAJECTORIES OF A SUPERVISED INTERNSHIP: in an academic library during the covid-19 pandemic
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 1, p. 161–180, 28 Jun. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20903. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência