Open educational resources: an analysis of the structure of OER in the repositories of brazilian federal higher education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v24n2e25088

Keywords:

open educational resources, institutional repositories, open educational, open access

Abstract

Open Education, aligned with the UN's Sustainable Development Goal 4, aims to democratize education by promoting inclusive, high-quality educational resources. Open educational resources (OER), defined by UNESCO as learning materials available in the public domain or under open licenses, follow the principles of the 4Rs: Reuse, Revise, Remix, and Redistribute. In this context, institutional repositories (IRs) are essential for providing open access to materials that support teaching and research. Using an exploratory methodology of descriptive nature and a qualitative-quantitative approach, Brazilian institutions were mapped through the e-MEC Register, and 10 IRs containing "learning objects" were selected from the OpenDOAR Directory. The available resources in each IR were analyzed to identify their structure, means of distribution, and contacts with environment administrators. The analysis revealed that the concept of OER is not clearly understood by institutions, highlighting the need to consult IR managers directly to understand their perceptions. A questionnaire was developed to understand managers’ perspectives on the structure, definition, functionalities, and importance of making OER available. It was found that many materials do not meet OER criteria due to inadequate formats and a lack of institutional support and that, although familiar with OER, managers noted a lack of guidelines to ensure the inclusion and maintenance of these resources. The conclusion is that, in addition to integrating OER into repositories, it is necessary to implement policies that ensure their sustainability, thereby strengthening the democratization of knowledge.

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Author Biographies

Alyce Barboza Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduanda do curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação na Universidade Federal do Rio de Janeiro (CBG/UFRJ). Atuei como bolsista PIBIC/UFRJ de Iniciação Científica na pesquisa de tema Análise dos Recursos Educacionais Abertos (REA) em Repositórios Institucionais de Instituições Federais de Ensino Superior brasileiras. Possuo experiência nas áreas de Referência, Circulação e Processamento técnico. Tenho interesse em pesquisas e atuação científica na área da Ciência da Informação, como Ciência Aberta, Educação Aberta, Dados Abertos, Gestão da Informação, Repositórios Digitais e Mecanismos de Indexação.

Lucas Guimarães de Souza Magalhães, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduando do Curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação, da Universidade Federal do Rio de Janeiro (CBG/UFRJ). Ensino Médio completo no Colégio Estadual Antônio Prado Júnior. Possuo experiência nas áreas de processamento técnico, circulação, referência e gestão. Tenho como interesse de pesquisa as áreas de recursos informacionais, fontes históricas, competência em informação, nativos digitais e desinformação. Atuei como bolsista do projeto de iniciação científica "A avaliação da informação pelo nativo digital" entre Outubro de 2023 a Agosto de 2024. Também fiz parte como voluntário na pesquisa de tema "Análise dos Recursos Educacionais Abertos (REA) em Repositórios Institucionais de Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) brasileiras", de Junho de 2023 a Agosto de 2024.

Nysia Oliveira de Sá, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui doutorado em Políticas públicas e formação humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013), Mestrado em Memória social e documento pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (1996) e graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (1974). Atua como docente desde 2006 no Curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Áreas de interesse: bibliotecas universitárias, serviço de referência, recursos informacionais, repositórios institucionais, recursos educacionais abertos e competência em informação. Integra a Rede de Competência do Rio de Janeiro. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Laboratório de competência em informação e prática informacional (LabCoInfo).

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Published

2025-08-21

How to Cite

CARVALHO, Ana Maria Ferreira de; SOARES, Alyce Barboza; MAGALHÃES, Lucas Guimarães de Souza; SÁ, Nysia Oliveira de.
Open educational resources: an analysis of the structure of OER in the repositories of brazilian federal higher education institutions
. Revista Bibliomar, v. 24, n. 2, p. 1–24, 21 Aug. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/25088. Acesso em: 5 nov. 2025.