Public library in the City Park: promoting sustainability and environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v24n2e25276

Keywords:

public libraries, sustainability, environmental education

Abstract

Public libraries play a fundamental role in society by providing access to knowledge, education, and culture. They offer an inclusive and democratic environment where people of all ages and backgrounds can access information and participate in educational and cultural activities. With the growing environmental challenges, such as climate change and ecosystem degradation, libraries can promote actions and services that contribute to sustainability. The Nivaldo Monte City Park Library exemplifies an institution that integrates sustainability into its operations and programs. This study investigates the sustainable actions of this library and its contribution to environmental
awareness in the community. Its general objective is to analyze the Library's sustainable initiatives and assess their impact on promoting environmental education. The methodology includes bibliographic, documentary, and exploratory research with a qualitative approach through a case study with non-participant observation at the Library in question. The research is based on a literature review and semi-structured interviews to document and analyze these actions. It finds that the analyzed Library adopts sustainable practices, such as efficient resource management and recycling programs, in addition to organizing educational programs on environmental
awareness. By highlighting the initiatives of the City Park Library, the study provides a replicable model for other cultural institutions. It concludes that public libraries have the potential to influence behaviors and attitudes toward the environment. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDINO, M. C. R. Biblioteca pública e sua atuação na sociedade. Revista Fontes Documentais, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 57-71, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/RFD/article/view/57948. Acesso em: 7 jul. 2024.

FRANCISCO, A. M. Biblioteca pública: atividades desenvolvidas na Biblioteca Pública do Parque da Cidade do Natal Dom Nivaldo Monte. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstreams/b3843d50-f6c4-4c2e-a0ae-8fc067a1a545/download. Acesso em: 7 jul. 2024.

MAIA, S. M. Q. O papel social da Biblioteca Pública do Parque da Cidade de Natal/RN: um estudo de usuários. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) — Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/e0f70650-6101-4c6e-a37c-b20b856ae23a. Acesso em: 13 jul. 2024.

NATAL (Município). Lei nº 82, de 21 de junho de 2007. Dispõe sobre o Plano Diretor de Natal e dá outras providências. Título I da Política Urbana. Natal, 2007. Disponível em: https://www.natal.rn.gov.br/semurb/legislacao. Acesso em: 7 jul. 2024.

NATAL (RN). Secretaria Municipal de Meio Ambiente e Urbanismo (SEMURB). História. Natal: SEMURB, 2022. Disponível em: https://parquedacidade.natal.rn.gov.br/internas/historia. Acesso em: 6 jul. 2024.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. A Agenda 2030. [Rio de Janeiro]: UNIC Rio, 2015. Disponível em: https://www.gov.br/secretariageral/pt-br/cnods/a-agenda-2030. Acesso em: 7 de jul. 2024.

PEREIRA, A. P.; FERNANDES, O. B. R.; GASPARINI, Z. A.; PALETTA, F. C. Biblioteca pública como dispositivo de transformação social e a Agenda 2030. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília, SP, v. 15, p. e02127, 2021. DOI: 10.36311/1981-1640.2021.v15.e02127. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/12492. Acesso em: 10 jul. 2024.

PREFEITURA DE NATAL. Formação de agentes mirins ambientais completa cinco anos em Natal. [S. l.]: G1, 23 nov. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/rn/rio-grande-do-norte/especial-publicitario/prefeitura-do-natal/natal-a-nossa-cidade/noticia/2018/11/23/formacao-de-agentes-mirins-ambientais-completa-cinco-anos-em-natal.ghtml. Acesso em: 13 jul. 2024.

ROSA, D. A. D. da. Bibliotecas públicas brasileiras: sob a perspectiva da memória e experiência. 2018. Tese (Doutorado em Memória Social) — Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/11576 . Acesso em: 13 jul. 2024.

SALDANHA, B. L. da S. Práticas de turismo e lazer em parque urbano como unidade de conservação: o caso do Parque da Cidade Dom Nivaldo Monte (Natal - RN). 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Turismo) —Departamento de Turismo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/items/cfea8914-c29b-4d5f-a7ce-9fe7569b8c1a. Acesso em: 13 jul. 2024.

TRINDADE, A. S. C. E. et al. A gestão em biblioteca pública: diagnóstico da biblioteca do Parque Natural Municipal Dom Nivaldo Monte. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CCSA, 22., 2017, Natal. Anais eletrônicos [...]. Natal: CCSA/UFRN, 2017. p. 1-14. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/360525174. Acesso em: 27 jun. 2024.

Published

2025-10-21

How to Cite

REINALDO, Arthécia Rayane Ferreira; SILVA, Bianca Vitória da; ROCHA, Hafic David Marcolino da; SANTOS, Raimunda Fernanda dos.
Public library in the City Park: promoting sustainability and environmental education
. Revista Bibliomar, v. 24, n. 2, p. 1–16, 21 Oct. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/25276. Acesso em: 26 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos