An analysis of Brazilian scientific production on Bibliotherapy indexed in Brapci - Information Science Database (1975-2024)
DOI:
https://doi.org/10.18764/2526-6160v24n2e25439Keywords:
Bibliotherapy, bibliometrics, scientific production, Information Science, libraryAbstract
This study analyzes the evolution of and interest in bibliotherapy as a therapeutic practice and a field of research in Brazil. Bibliotherapy uses reading books and other texts as a form of psychological and emotional treatment, providing individuals with a way to cope with problems, develop self-understanding, and find comfort. From a corpus of 137 studies retrieved from Brapci, the temporal analysis of the publications revealed three distinct phases: a sporadic production between 1975 and 2004, a gradual increase from 2005 to 2016, and a significant growth between 2017 and 2023, with 2023 standing out as the year with the highest number of articles published. The most frequent keywords in the studies include terms related to the therapeutic effect of bibliotherapy, such as "therapeutic reading", "therapeutic function", and "catharsis", as well as "bibliotherapy research" and disciplines such as "library science" and "information science". The research identifies the "school library" and "university extension" as the main application spaces, with children's and young adult literature being widely used. The practice also shows adaptability, reaching diverse audiences, including the elderly. This study fills a temporal gap in the literature on bibliotherapy in Brazil, highlighting its development as a relevant subfield in Information Science and Library Science in recent years.
Downloads
References
ANDRADE, Lucas Veras de; SILVA, Ana Caroline Oliveira da. Cartografando o panorama da pesquisa em biblioterapia no Brasil: mapa produzido a partir do território da base referencial de artigos de periódicos em Ciência da Informação (Brapci) e a Plataforma Lattes. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 32, n. 2, p. 68-97, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/7919/5856. Acesso em: 6 abr. 2025.
BRAPCI. Fontes de informação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2025. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br/journals. Acesso em: 6 abr. 2025.
CALDIN, Clarice. Biblioterapia: um cuidado com o ser. 2. ed. Florianópolis: Ed. da Autora, 2024.
CASTRO SANTANA, Anaclara; ALTAMIRANO BUSTAMANTE, Nelly. ¿Leer para estar bien?: prácticas actuales y perspectivas sobre la biblioterapia como estrategia educativo-terapéutica. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, México, v. 32, n. 74, p. 171-192, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323501015_Leer_para_estar_bien_practicas_actuales_y_perspectivas_sobre_la_biblioterapia_como_estrategia_educativo-terapeutica. Acesso em: 6 abr. 2025.
COSTA, Larissa Santos da. A produção científica sobre biblioterapia: uma análise bibliométrica e estatística na Brapci. Revista Bibliomar, São Luís, v. 21, n. 2, p. 74-84, jul./dez. 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/19683. Acesso em: 6 abr. 2025.
FERRAZ, Marina Nogueira. Biblioterapia: convite ao diálogo. In: DUMONT, Lígia Maria Moreira; MENDONÇA, Ismael Lopes (org.). Leitor, leitura e seus contextos: livro de estudos. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2021. p. 107-127. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/55019/2/Biblioterapia%20convite%20ao%20di%C3%A1logo.pdf. Acesso em: 6 abr. 2025.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MARTINS, Wilson. A palavra escrita: história do livro, da imprensa e da biblioteca. 3. ed. São Paulo: Ática, 1998.
OUAKNIN, Marc-Alain. Biblioterapia. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
PEREIRA, Marilia Mesquita Guedes; WELLICHAN, Danielle da Silva Pinheiro. Encantos e encontros da biblioterapia para pessoas com deficiência visual. Revista Bibliomar, São Luís, v. 20, n. 2, p. 88-112, jul./dez. 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/17997/9992. Acesso em: 6 abr. 2025.
SILVA, Fernando Santos da; NUNES, Jefferson Veras; CAVALCANTE, Lidia Eugênia. O conceito de mediação na Ciência da Informação brasileira: uma análise a partir da BRAPCI. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 12, n. 2, p. 33-42, ago. 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/7779/5131. Acesso em: 6 abr. 2025.
VANTI, Nadia Aurora Peres. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, maio/ago. 2002. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/970/1007. Acesso em: 6 abr. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE
Senhores editores da Revista Bibliomar,
Declaro que submeti o artigo __________________________________ para avaliação e parecer, e que estou ciente das condições para publicação nesta revista, entre as quais destaco:
a) não há omissão de ligações ou acordo de financiamento entre aqueles que venham a se interessar pela publicação deste trabalho;
b) o trabalho é original e inédito e que não foi enviado nenhum texto similar a este, sob minha autoria, a outro periódico, durante o período em que este texto estiver sob a avaliação da Revista Bibliomar;
c) este trabalho é fruto de pesquisas por mim realizadas e não há omissão de nenhum autor por mim citado.
Respeitosamente,
Loca/data____________, ______/_____/_____
Assinatura do autor(es)
DIREITOS DE PUBLICAÇÃO
Qualquer usuário poderá ter direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
