An analysis of Brazilian scientific production on Bibliotherapy indexed in Brapci - Information Science Database (1975-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v24n2e25439

Keywords:

Bibliotherapy, bibliometrics, scientific production, Information Science, library

Abstract

This study analyzes the evolution of and interest in bibliotherapy as a therapeutic practice and a field of research in Brazil. Bibliotherapy uses reading books and other texts as a form of psychological and emotional treatment, providing individuals with a way to cope with problems, develop self-understanding, and find comfort. From a corpus of 137 studies retrieved from Brapci, the temporal analysis of the publications revealed three distinct phases: a sporadic production between 1975 and 2004, a gradual increase from 2005 to 2016, and a significant growth between 2017 and 2023, with 2023 standing out as the year with the highest number of articles published. The most frequent keywords in the studies include terms related to the therapeutic effect of bibliotherapy, such as "therapeutic reading", "therapeutic function", and "catharsis", as well as "bibliotherapy research" and disciplines such as "library science" and "information science". The research identifies the "school library" and "university extension" as the main application spaces, with children's and young adult literature being widely used. The practice also shows adaptability, reaching diverse audiences, including the elderly. This study fills a temporal gap in the literature on bibliotherapy in Brazil, highlighting its development as a relevant subfield in Information Science and Library Science in recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monique Izoton, Universidade de Passo Fundo

Mestranda em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF), na linha de pesquisa Leitura e formação do leitor. Possuo Pós-Graduação em Biblioteconomia pela Faveni (2020), Bacharelado em Biblioteconomia pela Universidade de Caxias do Sul (2019) e Licenciatura em Letras com habilitação em Espanhol pelo Centro Universitário Univates (2016). Também faço parte do grupo de pesquisa Ensino, Linguagens e suas Tecnologias (CNPq/IFRS). Atuo como bibliotecária no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), campus Ibirubá; bibliotecária responsável na Revista Eletrônica Científica da UERGS; preparadora de textos, revisora e tradutora freelancer.

Lucas George Wendt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Estudante de mestrado no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Museus e Ciência do Patrimônio da UFRGS. Também sou especialista em Comunicação Institucional pela Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul - Fadergs (2021); bacharel em Biblioteconomia pela Universidade de Caxias do Sul - UCS (2021); e bacharel em Jornalismo pela Universidade do Vale do Taquari - Univates (2017). Estudante de graduação em Ciência da Informação (Uniasselvi).

Jean Michel Valandro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2024). Especialista em Literatura Contemporânea pela Universidade São Luís (2022). Licenciado em Letras com habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e respectivas Literaturas pela Universidade do Vale do Taquari - Univates (2016) com período sanduíche na Universidad Pedagógica Nacional, de Bogotá (2011). Atualmente trabalho como Designer Educacional do Núcleo de Conteúdo Digital da Universidade do Vale do Taquari - Univates e como revisor linguístico, preparador textual e tradutor freelancer; participo também dos grupos de pesquisa Processos Motivacionais em Contextos Educativos - PROMOT, da PUCRS, e Geopoéticas, da UNIRIO. Interesso-me pela área da Educação e suas interfaces com os Estudos de Gênero e de Sexualidade e com a Literatura (principalmente no que tange a temas fraturantes), bem como pelas temáticas de subjetividade, geopoéticas e escrevivências.

References

ANDRADE, Lucas Veras de; SILVA, Ana Caroline Oliveira da. Cartografando o panorama da pesquisa em biblioterapia no Brasil: mapa produzido a partir do território da base referencial de artigos de periódicos em Ciência da Informação (Brapci) e a Plataforma Lattes. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 32, n. 2, p. 68-97, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/7919/5856. Acesso em: 6 abr. 2025.

BRAPCI. Fontes de informação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2025. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br/journals. Acesso em: 6 abr. 2025.

CALDIN, Clarice. Biblioterapia: um cuidado com o ser. 2. ed. Florianópolis: Ed. da Autora, 2024.

CASTRO SANTANA, Anaclara; ALTAMIRANO BUSTAMANTE, Nelly. ¿Leer para estar bien?: prácticas actuales y perspectivas sobre la biblioterapia como estrategia educativo-terapéutica. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, México, v. 32, n. 74, p. 171-192, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323501015_Leer_para_estar_bien_practicas_actuales_y_perspectivas_sobre_la_biblioterapia_como_estrategia_educativo-terapeutica. Acesso em: 6 abr. 2025.

COSTA, Larissa Santos da. A produção científica sobre biblioterapia: uma análise bibliométrica e estatística na Brapci. Revista Bibliomar, São Luís, v. 21, n. 2, p. 74-84, jul./dez. 2022. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/19683. Acesso em: 6 abr. 2025.

FERRAZ, Marina Nogueira. Biblioterapia: convite ao diálogo. In: DUMONT, Lígia Maria Moreira; MENDONÇA, Ismael Lopes (org.). Leitor, leitura e seus contextos: livro de estudos. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2021. p. 107-127. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/55019/2/Biblioterapia%20convite%20ao%20di%C3%A1logo.pdf. Acesso em: 6 abr. 2025.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MARTINS, Wilson. A palavra escrita: história do livro, da imprensa e da biblioteca. 3. ed. São Paulo: Ática, 1998.

OUAKNIN, Marc-Alain. Biblioterapia. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

PEREIRA, Marilia Mesquita Guedes; WELLICHAN, Danielle da Silva Pinheiro. Encantos e encontros da biblioterapia para pessoas com deficiência visual. Revista Bibliomar, São Luís, v. 20, n. 2, p. 88-112, jul./dez. 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/17997/9992. Acesso em: 6 abr. 2025.

SILVA, Fernando Santos da; NUNES, Jefferson Veras; CAVALCANTE, Lidia Eugênia. O conceito de mediação na Ciência da Informação brasileira: uma análise a partir da BRAPCI. Brazilian Journal of Information Science, Marília, v. 12, n. 2, p. 33-42, ago. 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/7779/5131. Acesso em: 6 abr. 2025.

VANTI, Nadia Aurora Peres. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, maio/ago. 2002. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/970/1007. Acesso em: 6 abr. 2025.

Published

2025-09-09

How to Cite

IZOTON, Monique; WENDT, Lucas George; VALANDRO, Jean Michel.
An analysis of Brazilian scientific production on Bibliotherapy indexed in Brapci - Information Science Database (1975-2024)
. Revista Bibliomar, v. 24, n. 2, p. 1–17, 9 Sep. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/25439. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos