ON THE TABLE WITH GAUTHIER AND TARDIF

advice for beginning teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.54

Keywords:

Basic education, Teaching, Teacher training, Reflections, Teacher knowledge

Abstract

This study is the result of a bibliographical research carried out concerning two teacher training researchers, Clermont Gauthier and Maurice Tardif, aiming at the investigation of beginner teachers in the school environment. The objective of this study is to build a dialogue between the two theorists, aligning this with the wishes of beginning teachers in order to help them in this context. As a result, a proposition is reached where advice that can support these teachers in their early teaching years is listed. This study is not interpreted as being closed or fi nished, but rather is considered a preamble to recall that beginner teachers are anxious, confl icted and insecure when teaching actual classrooms where they themselves are responsible for organizing teaching activities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristianni Antunes Leal, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro-RJ

Formada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) em 2004. Professora da educação básica de Ciências e Biologia na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ) desde 2006. Mestre em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)em 2013 e Doutora em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz, na Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) desde 2017.

References

AMORIM, M.B.; MAESTRELLI, S.R.P. Início da docência em Ciências e Biologia: uma revisão a partir de teses e dissertações. Anais... In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Natal: RN, p. 01-07, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/indiceautor_1.htm#S . Acesso em: 11 de out. de 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Lei nº 9.493, 1996.

CARDOSO, A.A.; DEL PINO, M.A.B.; DORNELES, C.L. Os saberes profissionais dos professores na perspectiva de Tardif e Gauthier: contribuições para o campo de pesquisa sobre os saberes docentes no Brasil. Anais... In: IX ANPED Sul. Caxias do Sul: RS, p. 01-12, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/668/556. Acesso em: 30 de dez. de 2018.

CARMO, E.M.; SELLES, S.E.; ESTEVES, M.M. Concepções de professores de biologia sobre a profissão docente. Revista Educação, Sociedade & Culturas. n. 44, p. 87-106, 2015. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC44_Medeiros.pdf. Acesso em: 29 de dez. de 2018.

CARMO, E.M.; SELLES, S.L.E. SILVA, V.B.; TAVARES, K.S. Saberes docentes de professores de Ciências e Biologia no início de carreira. Anais... In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Natal: RN, p. 01-07, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/indiceautor_1.htm#S . Acesso em: 11 de out. de 2019.

CARVALHO, A.V. Os saberes docentes nas visões de Paulo Freire e Maurice Tardif: uma contribuição. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciências. v. 09, n. 02, jun/dic., 2014, p. 34-43. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5761/10442. Acesso em: 21 de dez. de 2018.

CONFORTIN, R.; CAIMI, F.E. Constituição e mobilização de saberes docentes: perscrutando práticas de professores de Biologia no ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 17, n. 01, p. 157-181, jan-abr, 2017. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2769/3248. Acesso em: 29 de dez. de 2018.

GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J-F.; MALO, A.; SIMARD, D. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução: Francisco Pereira de Lima. 3ª ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013, 480p.

GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E.L.; ALMEIDA, W.A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015, 279p.

MARTINEAU, S.; GAUTHIER, C. Da utilidade da pesquisa pedagógica para o ensino. Revista Educação em Debate. Fortaleza, CE, ano 21, n. 37, p. 37-44, 1999. Disponível em: http://www.periodicosfaced.ufc.br/index.php/educacaoemdebate/article/view/342. Acesso em: 28 de dez. de 2018.

PIMENTA, S.G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11ª ed. São Paulo: Cortez, 2012, 224p.

POZEBON, S. LOPES, A.R.L.V. Aprendizagem da docência na formação inicial de professores: estudar para ensinar matemática. Revista de Educação Pública. Cuiabá, MT. v. 28, n. 67, p. 219-238, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/2922/pdf. Acesso em: 18 de jan. de 2019.

RIBEIRO, M.T.D.; GONÇALVES, T.V.O. Os saberes docentes na dinâmica pela profissionalização do trabalho docente. Revista Thema. v. 15, n. -3, p. 991-1006, 2018. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/952. Acesso em: 28 de dez. de 2018.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução: Francisco Pereira. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, 325p.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução: João Batista Kreuch. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, 317p.

TOCAFUNDO, R.D.; NASCIMENTO, S.S.; MORENO, A. Reflexões sobre o distanciamento entre saberes teóricos e práticos na formação acadêmica de professores de educação básica. Enseñanza de las ciências. n. Extra, p. 3021-3026, 2017. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/339799/430764. Acesso em: 21 de dez. de 2018.

Published

2022-12-29

How to Cite

LEAL, Cristianni Antunes.
ON THE TABLE WITH GAUTHIER AND TARDIF: advice for beginning teachers
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12694. Acesso em: 4 dec. 2024.