THE BRAZILIAN HIGH SCHOOL REFORM

what crossroads is this? for what? and for whom?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.24

Keywords:

reform of brazilian High School, neoliberalism, capitalis interests, public education, democracy

Abstract

This work discusses as a central theme the reform of high school curriculum in Brazil enacted by law 13.415, of 2017. The methodological approach adopted is qualitative, using bibliographic and documentary researches to point out and analyze the social, political and economic elements involved in the implementation of this reform. The Brazilian political context, from 2013 to 2020, is marked by the impeachment of then-President Dilma Rousseff, passing the position of supreme leader of the nation to her vice-president Michel Temer, who was succeeded by Jair Bolsonaro, far-right politician, elected in the 2018 presidential campaign. The reform of high school shows itself articulated to business aspirations in the area of education, which articulated with the BNCC project – National Common Curricular Base, points to training for the market, uncritical, through the emptying of the human sciences. The political and economic scenario through which Brazil is going through imposes on educators the historical task of building a counter-hegemony through a school and curriculum project that effectively contributes to the development of an integral and multidimensional education.

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Author Biographies

José Ernandi Mendes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC) (2005); Pós-Doutor pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), sob a supervisão do Prof. Michael Löwy, (2012-2013). Mestre em Educação Brasileira (1994) e graduado em Pedagogia (1988) pela UFC. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE), do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE), da UECE; Coordenador do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE), no período 2017-2020. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho Docente e Política Educacional. 

Francisca Valkiria Gomes de Medeiros, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Mestre em Educação e Ensino pelo Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) - pertencente à Universidade Estadual do Ceará (UECE), orientada pelo professor Dr. José Ernandi Mendes (2018). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Jaguaribe (2016). Professora de Biologia pertencente à Rede de Ensino Médio da Secretaria de Educação do Ceará (SEDUC-CE). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo do Ensino Médio e Ensino de Biologia.

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Published

2022-07-05

How to Cite

MENDES, José Ernandi; MEDEIROS, Francisca Valkiria Gomes de.
THE BRAZILIAN HIGH SCHOOL REFORM : what crossroads is this? for what? and for whom?
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 33–57, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14507. Acesso em: 23 nov. 2024.

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Artigos