THE SCHOOL AS LIVED SPACE

a critical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.49

Keywords:

Lived space, School, Elementary school

Abstract

The aim these article consist to refl ect about the way how critical perspective of lived space concept
can to assign value and collaborate to the comprehension of elementary school reality. Based on bibliographic research regard to main concept inherent to research, whom highlighted works by Lefebvre (2013), Frémont (1980), Carlos (1996), Callai (2009), Canário (2005) e Gatti (1993), it was possible understand that lived space consist in a social space dimension is not strange to the constrains established in other sphere, but that it privilege the experience of real subject, promoting the critical analyses of the reality from standpoint directly
parties and who needy from it. With this, it also demonstrate a great applicability in educational studies, providing the analysis of relative aspects from daily life of students into the school, therefore, the conception of lived space is essential to the recognition about experienced problematic daily routines of school, serving to the Search for equality and educational rights. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Oliveira Mesquita Ribeiro, Universidade Federal do Pará

Pedagoga e Licenciada em Geografia, Especialista em Educação Especial na Perspectiva da Inclusão e Mestranda em Currículo e Gestão da Educação Básica pela Universidade Federal do Pará  (UFPA). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Currículo e Formação de Professores na Perspectiva da Inclusão (INCLUDERE).

Amélia Maria Araújo Mesquita, Universidade Federal do Pará

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação. Docente da Universidade Federal do Pará, atuando no Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica (NEB) e no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/NEB/UFPA). É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Currículo e Formação de Professores na Perspectiva da Inclusão (INCLUDERE) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Infâncias e Educação (INFANCE).

References

ALVES, Gloria da Assunção. A produção do espaço a partir da tríade lefebvriana concebido/percebido/vivido. Geousp – Espaço e tempo (Online), v 23, n. 3, p. 551-563, dez. 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/geousp/issue/view/11278. Acesso em: 27/10/2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996.

CANÁRIO, Ruí. O que é a escola? Um “olhar” sociológico. Porto: Porto Editora, 2005.

_____________. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre: Artmed. 2006.

CALLAI, Helena Copetti. Escola, cotidiano e lugar. In: MARGARIDA, Marísia; BUITONI, Santiago.

Geografia: ensino fundamental. Coleção Explorando o Ensino v. 22. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7838-2011-geografia-capa-pdf&category_slug=abril--2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10/08/2020.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.

________. Espaço-Tempo da vida cotidiana na metrópole. 2 ed. São Paulo: Labur Edições, 2017.

CARPINTEIRO, Antônio Carlos; ALMEIDA, Jaime Gonçalves. Teorias do espaço educativo. Brasília: Universidade de Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/10_espaco.pdf. Acesso em: 15/07/2020.

DUARTE, Maria Beatriz Balena. A escola como organização. Revista de ciências sociais. Fortaleza, 2002. Disponível em: file:///C:/Users/laris/Downloads/33953-Texto%20do%20artigo-101551-1-10-20181017.pdf. Acesoo em: 20/07/2020.

FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Projeto constituinte escolar: a vivência da “reinvenção escolar” na rede municipal de Porto Alegre. In: SILVA, Luiz Heron da. Escola Cidadã: teoria e prática. Petropolis: Vozes, 1999.

FRÉMONT, Armand. A região, espaço vivido. Coimbra/Portugal: Livraria Almedina, 1980.

GATTI, Bernardete A. Enfrentando o desafio da escola: princípios e diretrizes para a ação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1993. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/946/950. Acesso em: 27/11/2020.

________. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista. Curitiba, n. 50, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Paulo Cesar da Costa. Geografia e modernidade. 4 ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2003.

KRAWCZYK, Nora. O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2009.

LEFEBVRE, Henri. La produccion del espacio. Madrid/ES: Capitán Swing, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2011.

RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus. Feira de Santana, n. 31, p. 103-118, jul./dez. 2004. Disponível em: http://www2.uefs.br/sitientibus/pdf/31/espaco_escolar.pdf?origin=publication_detail. Acesso em: 24/09/2020.

SERPA, Angelo. Por uma geografia dos espaços vividos: geografia e fenomenologia. São Paulo: Contexto, 2019.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

OLIVEIRA, Lívia de. O sentido de lugar. In: MARALONA, Eduardo Júnior; HOLZER, Werter; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenológica. São Paulo: Perspectiva, 2014.

PARO, Vitor Henrique. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: DOURADO, Luiz Fernandes; PARO, Vitor Henrique. Políticas públicas e educação básica. São Paulo: Xamã, 2001.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard, THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, nº 33, jun/2011, p. 7-47.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Austín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

Published

2022-12-29

How to Cite

RIBEIRO, Larissa Oliveira Mesquita; MESQUITA, Amélia Maria Araújo.
THE SCHOOL AS LIVED SPACE: a critical perspective
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16233. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)