The dialetic method in educational research: contributions to culturalhistorical studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.2

Keywords:

Dialectic method, educational research, cultural-historical theory

Abstract

This essay aims to make theoretical and practical contributions to the use of the dialectic method
in educational research. It is relevant due to the scarcity of studies which provide didactic guidelines for the application of the dialectic method to research into the field of Education. However, they focus on its epistemological aspects – a fundamental step – rather than guiding researchers who intend to use it in terms of methodological procedures, mainly regarding data analysis. Contributions of this essay are related to studies that are based on the Cultural-historical Theory. The text has been organized to contextualize the theoretical foundation that supports the understanding of Dialectics with the use of contributions made by classical authors and Brazilian researchers. Afterwards, it didactically relates key concepts of qualitative research (formal logics) to research with a dialectic foundation (dialectic logics). A doctoral dissertation and two master’s theses which applied the method to investigations based on the Cultural-historical Theory were used. Its final remarks highlight the didactic-explanatory nature of this essay whose contributions may enable to trigger other didactic-methodological discussions about the use of the dialectic method in educational research. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondônia

É Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students na Moscow State University (Rússia). Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia e em Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel) e também é Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), está vinculado como Docente Permanente ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEProf) da UNIR. É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT "Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR, pelo o qual desenvolve e orienta estudos sobre formação de professores, Psicologia da Educação, Tecnologias Emergentes, atuação docente e desenvolvimento humano, tendo como referencial teórico basilar a Teoria Histórico-Cultural.

References

ASBAHR, Flávia S. F. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. 2011. 220f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ASBAHR, Flávia. S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, n. 29, maio-jun., 2005.

CASTRO, Rafael F. A expressão escrita de acadêmicas de um curso de pedagogia a distância: uma intervenção histórico-cultural. 2014. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Federal de Pelotas, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERNARDES, Maria Eliza M. O Método de Investigação na Psicologia Histórico-Cultural

e a Pesquisa sobre o Psiquismo Humano. Psicologia Política, v. 10, n. 20, p. 297-313, jul.- dez., 2010.

DAVYDOV, Vasili. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Havana: Editorial, 1988.

ENGELS, Friedrich. Do socialismo utópico ao socialismo científico. Edição especial. São Paulo: Edipro, 2017.

FEUERBACH, Ludwig. Para a crítica da filosofia de Hegel. Edição Bilíngue a partir do original alemão de 1839. Trad.: Adriana Veríssimo Serrão. São Paulo, SP: LiberArs, 2012.

GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 5. ed. São Paulo: Cortez Editora – Autores Associados, 1987.

KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Ed. Braziliense, 1981.

KOPNIN, Pável. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

KOSIK, Karel. Dialético do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

LALANDE, André. Vocabulaire technique et critique de la philosophie. Paris: PUF, 1960.

LEFÈBVRE, Henri. O marxismo. São Paulo: Difel, 1974.

LEFÈBVRE, Henri. Lógica formal, lógica dialética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

MARTINS, Lígia M.; LAVOURA, Tiago N. Materialismo histórico-dialético: contributos

para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, p. 223-239, set.-out., 2018.

LÊNIN, Vladimir I. U. Cadernos Filosóficos. São Paulo: Boitempo. 2018.

MARX, Karl. Obras escolhidas. 3 volumes. São Paulo: Alfa-Ômega, 1977.

MARX. Karl. O Capital [Livro 1]: crítica da economia política. O processo de produção do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo. 2011.

MAYOS, Solsona G. A periodização hegeliana da história: o vértice do conflito interno do pensamento hegeliano. Trad.: Marcelo Maciel Ramos. Revista Brasileira de Estudos Políticos, Belo Horizonte, v. 104, p. 13-52, jan.-jun., 2012.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PINTO, Álvaro V. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

POLITZER, Georges.; BESSE, Guy.; CAVEING, Maurice. Princípios fundamentais da filosofia. São Paulo: Hemus, 1970.

SELAU, Bento; CASTRO, Rafael F. de. Cultural-historical approach: educational research in different contexts. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

SILVA, Epifânia B. Processos formativos e atuação docente por professores de 5º Ano do Ensino Fundamental da rede municipal de Porto Velho/RO: uma investigação histórico-cultural. 2021. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2021.

TEIXEIRA, Kétila B. S. Vivências de pessoas com autismo que concluíram o Ensino Superior no município de Porto Velho/RO: uma análise histórico-cultural. 2021. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2021.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VIGOTSKI, Lev S. 7 aulas de Vigotski sobre os fundamentos da Pedologia. Zoia Prestes, Elizabeth Tunes. Trad. Cláudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

VYGOTSKI, Lev S. Obras Escogidas Tomo III (Historia del Desarrollo de las

Funciones Psíquicas Superiores) (1931). Madri: Visor, 1995.

VYGOTSKY, Lev S. Teoria e método em psicologia. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

ZANELLA, Andréa V. et al. Questões de método em textos de Vygotski: contribuições à pesquisa em Psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 19, n. 2, p. 25-33, 2007.

Published

2024-06-28

How to Cite

CASTRO, Rafael Fonseca de.
The dialetic method in educational research: contributions to culturalhistorical studies
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18584. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos