COCONUT BREAKER AND DOCTOR? YES MA’AM! THE BECOMING OF A TEACHER FOR TEACHING MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.55

Keywords:

Research training, (Auto)biographical narratives, Teacher training, Life history

Abstract

In this investigation, were woven understandings about the life story of a Coconut breaker in doctoral training for the teaching of Mathematics. Teacher Maria’s memories, author and collaborator of the research, were narrated in the reflective memorial for admission to a doctoral program, in a letter she wrote to her Basic Education teachers and in a narrative interview carried out using a messaging application - research corpus. The empirical material composed of these field texts was interpreted having as theoretical reference the contributions of Bergson, Merleau-Ponty and Spinoza under the perspective of Discursive Textual Analysis from Moraes and Galiazzi and Ricoeur’s Hermeneutic Circle, in which were identified three flows for interpretation. The results reveal the desires to live, the ways of sharing their experiences and the possibilities of hope of Coconut breakers who make other professional choices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelly Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão

Pedagoga, Especialista em Didática Universitária, Mestra em Cultura e Sociedade e Doutoranda em Educação em ensino de Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, campus Codó. 

Maria do Carmo Alves da Cruz, Universidade Federal do Maranhão

Pedagoga, Especialista em Língua Brasileira de Sinais- IESF, Mestra em Educação e Doutoranda em Educação em ensino de Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, campus São Luís. 

Sebastião Rodrigues Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Naturais - com habilitação em Física, Especialista em Docência Universitária com ênfase em Educação, Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas e Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). 

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Ciências Naturais pela UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Matemática pela UnC - Universidade do Contestado (1997); Mestrado em Educação pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Doutorado em Educação pela UFPR Universidade Federal do Paraná (2006) e Pós-doutoramento em Educação pela Universidade Estadual do Pará (2020). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal do Tocantins; professor e orientador nos Programas de Mestrados Acadêmico e Profissional em Educação na UFT; no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC); no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (EDUCANORTE) - Associação Plena em Rede; Coordenador estadual da REAMEC. Tem experiência na área de Educação.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re)signifcação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n.2, p.165-172, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8708 Acesso em 10 de agosto de 2021.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ASSUNÇÃO, M. R. Cultura popular e sociedade regional no Maranhão no século XIX. Revista de políticas públicas, São Luís, v. 3, n.1, s/p, 1999. Disponível em http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/3672. Acesso em 11 de agosto de 2021.

BERGSON, Henri. Oeuvres, éditon du Centenaire. Paris: PUF, 1991.

BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, p. 20-28, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em 11 de agosto de 2021.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação (auto) biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: M. H. M. B. Abrahão, J. L. Cunha, & L. Villas Bôas (Orgs.). Pesquisa (auto) biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018, p. 65-81.

CARRAZZA, Luis Roberto. ÁVILA, João Carlos Cruz. SILVA, Mariane Lima da. Aproveitamento integral do fruto e da folha do Babaçu (Attalea spp.). 2 ed. Brasília-DF: Instituto Sociedade, População e Natureza (ISPN), 2012.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CORREIA FILHO, F. L. Projeto Cadastro de Fontes de Abastecimento por Água Subterrânea, estado do Maranhão: relatório diagnóstico do município de Benedito Leite. Teresina: CPRM - Serviço Geológico do Brasil, 2011.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS MUNICÍPIOS. 2000. Disponível em:

http://www.cnm.org.br/dado_geral/ufmain.asp?iIdUf=100121 Acesso em: 3 ago. 2021.

D’ABBEVILLE, Claude. História da missão dos padres capuchinhos na Ilha do Maranhão e circunvizinhanças. Brasília: Senado Federal, Conselho editorial, 2008.

GIRALDO, V. FERNANDES, F. S. (2019). Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professoras e Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática – INMA/UFMS, Campo Grande, v. 12, n.30, p. 467-501, 17 jan. 2019. DOI https://doi.org/10.46312/pem.v12i30.9620. Disponível em: https://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9620. Acesso em: 3 ago. 2021.

IBGE. Censo Demográfico 2010: Sistema Nacional de Informação de Gênero – Análise dos resultados, 2010.

JOSSO, Marie Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, 1999. DOI https://doi.org/10.46312/pem.v12i30.9620. Disponível em: https://www.scienceopen.com/document?vid=92bd87b9-6764-4f49-959e-e66c9b5ef722 . Acesso em: 3 ago. 2021.

MACHADO, Adilbênia Freire. Filosofia africana para descolonizar olhares: perspectivas para o ensino das relações étnico-raciais. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 1-20, 2014. DOI http://dx.doi.org/10.35819/tear.v3.n1.a1854. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/1854. Acesso em: 3 ago. 2021.

Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologia da percepção. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MORAIS, J. de S.; BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisaformação narrativa (auto)

biográfca: da tessitura de fontes aos desafos da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba/PR, v. 3, p.1-20, 2021. DOI http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.75612 Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/TqzVDqkfbX3hb7HbhB9T3kw/ . Acesso em: 3 ago. 2021.

NOVAES, J.S.; ARAÚJO, H.F.A. Cartografia social na região ecológica do babaçu: estratégias de quebradeiras de coco e processos sociais atinentes aos babaçuais. R. Pol. Públ. São Luís, Número Especial, p. 179-188, 2016.

PESSANHA, E. A. M. PAZ, F. P. C., & SARAIVA, L. A. F. Na travessia o negro se desfaz: vida, morte e memÓRÍa, possíveis leituras a partir de uma filosofia africana e afrodiaspórica. Voluntas, Santa Maria/RS, v. 10, p.110-127, 2019. DOI https://doi.org/10.5902/2179378639949. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/voluntas/article/view/39949. Acesso em: 3 ago. 2021.

PASSEGI, Maria da Conceição. Memoriais autobiográficos: escritas de si como arte de (re)conhecimento. In: V. M. R. Cordeiro & E. C. Souza, (Orgs.). Memoriais, literatura e práticas culturais de leitura. Salvador: EDUFBA, 2010, p. 19-42.

RIBEIRO, Renato Janine. A Ética ou o fim do Mundo. Organicom. São Paulo, v. 5, n. 8, p. 161-169, 2008. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138975. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/138975. Acesso em: 3 ago. 2021.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Tomo I. Campinas, SP: Papirus, 1994.

SPINOZA, Baruc. Ética. Trad. de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

YONEZAWA, F. SILVA, F. H. O paralelismo corpo-mente em Spinoza: notações (im)pertinentes para a educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, p. 1-21, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844176074. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/n3byLVBMzJNdPRyCpF333Xs/abstract/?lang=pt . Acesso em: 3 ago. 2021.

Published

2024-03-02

How to Cite

OLIVEIRA, Kelly Almeida de; CRUZ, Maria do Carmo Alves da; MOURA, Sebastião Rodrigues; VIZOLLI, Idemar.
COCONUT BREAKER AND DOCTOR? YES MA’AM! THE BECOMING OF A TEACHER FOR TEACHING MATHEMATICS
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 387–406, 2 Mar. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18715. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos