Rural education and its subjects: an analysis on contextualization based on Brazilian research groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.8

Keywords:

research group, Rural Education, context, specificity

Abstract

We present a systematization of the research groups in Rural Education registered in the Directory of
Research Groups in Brazil of the National Council for Scientific and Technological Development until 2021. Then, we identified those that address context/contextualization and performed an analysis based on Meaning. We aimed at understanding the territorialization of research in Rural Education in Brazil and identifying the meaning of contextualization in these groups. There is a total of 276 active groups, 10 of which deal with context/contextualization. There are specific groups dedicated to Rural Education or addressing it throughout Brazil, predominantly in public institutions. Regarding contextualization, the meaning is ore related to the political-pedagogical
dimension of education, focusing on its form and content. Context, on the other hand, refers to whom education is aimed at, emphasizing the historical and social specificities of the subjects. Furthermore, we recognize the importance of further investigation into the productions directly related to research groups about Rural Education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniele Cristina Souza, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Formação em Ciências Biológicas, com mestrado e doutorado na área de ensino de ciências. As linhas de pesquisa envolvem O ensino de ciências e a educação ambiental; Ensino de Biologia e História e Filosofia da Ciência; Formação de Professores; Educação do Campo

References

AGUIAR, W.M.J. Núcleos de Significação como Instrumento para Apreensão da Construção dos sentidos. Psicologia, Ciência e Profissão PUCSP, São Paulo, 26 (2), p. 222-245, 2006.

AGUIAR, W.M.J., OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista brasileira est. pedag., Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AGUIAR, W. M. J. de, SOARES, J. R. e MACHADO, V. C. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa [online]. 2015, v. 45, n. 155

AGUIAR, W. M. J. de, ARANHA, E. M. G., & SOARES, J. R. Núcleos de significação: Análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, 51, 2021.

ARROYO, M. G. A escola do campo e a pesquisa do campo: metas. Em: MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. – Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

CARVALHO, R. S. de; KANTHACK, G. S. Adjetivos nas gramáticas do português. DOMÍNIOS DE LINGU@GEM - Revista Eletrônica de Linguística. Volume 4, - n° 2 – 2° Semestre 2010 - ISSN 1980-5799.

CARVALHO, T. A.; DIAS, K. M. P.; RUSSO, A. L. R. G.; BRAGA, E. S. O.; SANTOS, A. R.A contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociais. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.14, n. 1, p. 238-260, jan./abr. 2021.

HAYASHI, M.C.P.I. e GONÇALVES, T.G.G.L. Perfil bibliométrico dos grupos de pesquisa em Educação do Campo (2000-2016). Revista Brasileira de Educação do Campo. V.1, n.1, Ago. 2016, p.4-25.

LOPES, A. R. C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: UERJ, 1999.

MOLINA, M. C.; PEREIRA, M. F. R. Potencialidades da inter-relação entre a formação docente na graduação e na pós-graduação: contribuições a partir de experiências do Estágio Docência na Licenciatura em Educação do Campo na UnB. Revista Brasileira de Educação Do Campo, v. 5, p. 1-33, 2020

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I.; MARTINS, M. De F. A. A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 1-30, 2019.

ÓRFÃO, L. G.; ALVIM, M. H. Análise da perspectiva sobre a contextualização no ensino de química e a ruptura com o paradigma positivista. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 39-54, jul. 2022.

PEREIRA, E. da S.. Educação Contextualizada e Convivência com o Semiárido: lutas, conquistas e desafios (p.115-123). Em: Irio Luiz Conti e Edni Oscar Schroeder (organizadores). Convivência com o Semiárido Brasileiro: Autonomia e Protagonismo Social. Fundação de Apoio da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – FAURGS/ REDEgenteSAN / Instituto Brasileiro de Desenvolvimento e Sustentabilidade – IABS / Agência Espanhola de Cooperação Internacional para o Desenvolvimento – AECID / Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome - MDS / Editora IABS, Brasília-DF, Brasil - 2013.

RICARDO, E. C. Competências, Interdisciplinaridade e Contextualização: dos Parâmetros curriculares Nacionais a uma compreensão para o Ensino de Ciências. 2005. 257f.Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

SANTOS, C. A.; KOLLING, E. J.; ROCHA, E. N., MOLINA, M. C.; CALDART, R. S. (orgs). Dossiê Educação do Campo. Documentos 1998-2018. Brasília: Editora UNB, 2020.

SILVA, R. M. A. da. Entre dois paradigmas: combate à seca e convivência com o semi-árido. Sociedade e Estado [online]. 2003, v. 18, n. 1-2 [Acessado 27 Julho 2022] , pp. 361-385. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69922003000100017

SOUZA, M. A. Pesquisa Educacional Sobre MST e Educação Do Campo No Brasil. EDUR • Educação em Revista. 2020

WARTHA, E. J.; SILVA, E. L. da; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova Na Escola. Vol. 35, N° 2, p. 84-91, mai., 2013.

WERLANG, J.; PEREIRA, P. B. Educação do Campo, CTS, Paulo Freire e Currículo: pesquisas, confluências e aproximações. Ciência & Educação (Bauru) [online]. 2021, v. 27 [Acessado 29 Julho 2022] , e21016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1516-731320210016>. Epub 30 Abr 2021. ISSN 1980-850X. https://doi.org/10.1590/1516-731320210016.

Published

2024-06-28

How to Cite

SOUZA, Daniele Cristina.
Rural education and its subjects: an analysis on contextualization based on Brazilian research groups
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–21, 28 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20735. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos