Giving visibility to the gypsy people of Paraíba: rescuing citizenship, guaranteeing rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n4.2024.85

Keywords:

gypsies, rights, social inclusion

Abstract

When researching the education of gypsies in Paraíba, we came across formative and enriching experiences. In this article, we present a reflection generated from a research project developed in 2014 in two state schools located near the gypsy community of Sousa (in the backlands of Paraíba). To presene the proposed discussion – the importance of making gypsy existence a visible and valued reality – we present Brazilian public policies, in addition to legislation that targets gypsies. And we asked ourselves about the obstacles to effectively applying this legal framework, taking Sousa as the locus of research. The hypothesis that guided us is that we would identify similarities and discrepancies between the documentary frameworks focused on and the narratives presented by the actors involved. We conducted documentary and qualitative research, with a methodology that included bibliographical review, incursions into the research field, including
visits, interviews and meetings in the two schools studied. Data analysis indicated the need to offer teachers opportunities for discussions and guidance on education and its relationship with diversity. It is hoped that by socializing the ideas presented here, views on gypsies will be redefined, recognizing them as Brazilian citizens, with constitutional guarantees and included by right in Brazilian society. 

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Author Biographies

Janine Marta Coelho Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação (UFRN). Mestra em Educação (UFPB). Pós-doutora em Psicologia da Educação (PUC/SP). Professora Titular da UFPB. Atua na linha de Pesquisa em Políticas Educacionais do CE/ PPGE/UFPB. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Docente (GEPEFD)/UFPB.

Silvestre Coelho Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Sociologia (UFPB), Mestre e Doutor em Educação (UFPB). Professor Adjunto (UFPB), Curso de Psicopedagogia. Vice coordenador do Núcleo de Estudos Projetos e Pesquisa NEFESP/UFPB. Pesquisador sênior da linha de pesquisa Diversidade Étnica do Núcleo de Estudos Projetos e Pesquisa NEFESP/UFPB.

Maria José Rangel, Universidade Federal da Paraíba

Doutora e Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção - UAA/ PY; Teóloga pela Escola de Teologia Ministerial da Arquidiocese da Paraíba; Especialista em Educação Ambiental (UFPB); Graduada em Licenciatura Educação Física - Institutos Paraibanos de Educação (1981). Técnico em Assuntos Educacionais da Universidade Federal da Paraíba.

Anne Jaqueline Clark, Núcleo de Pesquisa sobre Formação Docente

Professora de Educação Infantil. Pós-Graduada em Análise do Comportamento – ABA. Graduada em Pedagogia pela UFPB/Campus I. Voluntária do Projeto de Extensão Atendimento psicopedagógico a criança e ao adolescente hospitalizado: trabalho alternativo para o pedagogo - PROBEX. Membro do Núcleo de Pesquisa sobre Formação Docente.

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Published

2025-02-18

How to Cite

RODRIGUES, Janine Marta Coelho; RODRIGUES, Silvestre Coelho; RANGEL, Maria José; CLARK, Anne Jaqueline.
Giving visibility to the gypsy people of Paraíba: rescuing citizenship, guaranteeing rights
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–22, 18 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/24380. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossier – Education and Diversity: a look at gypsy communities