The continuing education of Gadje teachers in the municipality of Raposa/MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n4.2024.81

Keywords:

teacher training, ethnic identity, gypsies

Abstract

This article presents a research situation conducted in the municipality of Raposa/MA, on the training of Gadjé teachers in the face of the cultural diversity of students. The investigation originated from questions raised by the experience of a public school teacher in the municipality of Raposa, when faced with a student body composed of Gypsy and non-Gypsy children. Based on this larger exercise, this article addresses the challenge involved in the training of non-Gypsy teachers, who need to deal with cultural and ethnic diversity in the school environment. The objective is to analyze the training of Gadjé teachers in the municipality of Raposa/MA in the face of these issues. To this end, we present the reflections of experts on teacher training and the importance of including diversity, as well as present the first empirical evidence found. This article adopts a qualitative approach, collecting the statements of teachers in the categories of Teacher Training, Cultural Diversity and Gypsies, and using content analysis techniques, according to Bardin (2011). We also rely on the methodological contributions of Historical-Critical Pedagogy. The main finding of the research is that the training of Gadjé teachers in the municipality of Raposa can be improved by incorporating inclusive and culturally sensitive practices that consider the seasonality and specific cultural habits of Roma families. We conclude by presenting perspectives for training that reaches not only teachers, but also the cultural diversity of students, highlighting the possible challenges faced by both. 

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Author Biographies

Luane Mendes Gonçalves, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão (PPGE - UFMA) Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2009). Especialista em metodologia do Ensino Superior (CEMES) e Psicopedagoga; Fundadora e Diretora da Escola Saberes; Professora efetiva da rede Municipal de São Luis/Ma e Raposa/MA; Experiência em ministrar cursos de formação continuada de professores e como professora EAD na Universidade Anhahnguera. Quando estudante participou de projetos de extensão na área da educação (Instituto Ayrton Senna e Companhia Cambalhotas). Foi membro da ONG GACC - Grupo de Apoio a Comunidade Carentes.

Iran de Maria Leitão Nunes, Universidade Federal do Maranhão

Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Programa de Pós-Graduação em Educação. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão, Especialização em Orientação Educacional pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Mestrado em Administração e Supervisão Escolar - American World University of Iowa, Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Pós-doutorado na Universidade Aberta de Lisboa. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, Relações de gênero e educação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Estudos sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero – GEMGe. Editora da Revista Cadernos de Pesquisa da Universidade Federal do Maranhão.

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Published

2025-02-18

How to Cite

GONÇALVES, Luane Mendes; NUNES, Iran de Maria Leitão.
The continuing education of Gadje teachers in the municipality of Raposa/MA
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–23, 18 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25543. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossier – Education and Diversity: a look at gypsy communities

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