Being a Basic Education teacher, black woman, a single mother, atypical and peripheral in the context of the covid-19 pandemic in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25588Keywords:
case study, teaching, pandemic, black and poor womanAbstract
This article aims to recognize challenges experienced and faced by a black Basic Education teacher, a black female, solo mother, atypical and peripheral in the context of the Covid-19 pandemic in Brazil, with a focus on Emergency Remote Education (ERE). The study is justified by the urgent need to expand and deepen research on work and teaching conditions, especially in conjunction with discussions on the living conditions of poor black women in our society. We configured the methodology from the perspective of a case study, in dialogue with narrative research, by conducting a semi-structured interview, applying a questionnaire and recording netnography of a teacher from the initial years of a small private school located in a peripheral region from Belo Horizonte, Minas Gerais. The data was treated through content analysis, from the perspective of intersectionality. The study highlights historical cultural baggage of exclusions that encompass ethnicity, gender, class, generation and many other intersecting variants; aspect that must be taken into consideration when studying and reflecting on the topic investigated. Challenges faced by women whose characteristics resemble those of our interviewee present obstacles rooted in a historical and structural context marked by racism, and it is essential to recognize that these challenges are not individual, but rather the result of social systems and power structures that perpetuate inequalities.
Downloads
References
ABREU, Tanielle Cristina dos Anjos; SOARES, Brenda Vanessa Pereira; PASSADOR, João Luiz. Mulheres negras trabalhadoras domésticas e a pandemia: uma análise interseccional dos impactos da crise. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 5.
ALVARENGA, Robson; MARTINS, Gustavo Celestino; DIPE, Eliana Lúcia; CAMPOS, Marcus Vinícius de Almeida; PASSOS, Ricardo Pablo; LIMA, Braúlio Nascimento; CAMARGO, Leandro Borelli de; SÍLIO, Luís Filipe; OLIVEIRA, José Ricardo de; JUNIOR, Guanis de Barros Vilela; FILENI, Carlos Henrique Prevital. Percepção Da Qualidade De Vida De Professores Das Redes Públicas E Privadas Frente À Pandemia Do Covid-19. v. 12, n. 3, 2020.
ASSUNÇÃO, Ada Ávila. Saúde e mal-estar do(a) trabalhador(a) docente. 3 jul. 2008.
BARBOSA, Jeanine Pacheco Moreira; LIMA, Rita de Cássia Duarte; MARTINS,Gabriela de Brito; LANNA, Solange Drumond; ANDRADE,Maria Angélica Carvalho.Interseccionalidade e outros olhares sobre a violência contra mulheres em tempos de pandemia pela covid-19, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BIANCONI, G., Leão, N., e Ferrari, M. (2020). Sem parar: o trabalho e a vida das mulheres na pandemia. Gênero e Número
CAPELA, Filipe, Demissões em massa estão sendo usadas como ferramenta de gestão. 2024. Disponível em: https://jornal.usp.br/campus-ribeirao-preto/demissoes- em-massa-estao-sendo-usadas-como-ferramenta-de-gestao/, Acesso em: 02 fev. 2025
COSTA, Helen. A Vida É O Que Fazemos Dela Uma Perspectiva Sobre O Autismo. REVISTA ELETRÔNICA HUMANITARIS, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1-5, 11 out. 2022.
COSTA, Marisa Vorraber. Feminização do magistério. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM
CHRISTMANN, Michele et al . Estresse materno e necessidade de cuidado dos filhos com TEA na perspectiva das mães. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv., São Paulo , v. 17, n. 2, p. 8-17, dez. 2017 .
INSTITUTO HUMANITAS UNISINOS. “Quando a mulher negra se movimenta, toda a estrutura da sociedade se movimenta com ela”. 2017. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/166-sem-categoria/570053-quando-a-mulher-negra-se-movimenta-toda-a-estrutura-da-sociedade-se-movimenta-com-ela, Acesso em 31 jan. 2025
FERREIRA, Rosana. Suicídio de mães atípicas revela descaso com essa população. In: Suicídio de mães atípicas revela descaso com essa população, 2022.
FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. 2020. ‘A pandemia não é a mesma para todos’, diz a presidente da Fiocruz. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42310 , Acesso em: 02 fev. 2025
GASPARINI, Sandra Maria; BARRETO, Sandhi Maria; ASSUNÇÃO, Ada Ávila. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, maio/ago. 2005.
GUEDES, Gabriela. Maternidade "Atípica" Preta e subjetividades, o que é isso?. Mundo autista, 2021. Disponível em: https://omundoautista.uai.com.br/maternidade-atipica-preta-e-subjetividades-o-que-e-isso/. Acesso em: 12 maio 2023.
JORNAL DA USP. No Brasil, mulheres negras têm maior mortalidade por covid que qualquer grupo na base do mercado de trabalho. Disponível em: https://jornal.usp.br/ciencias/mulheres-negras-tem-maior-mortalidade-por-covid-19-do-que-restante-da-populacao/, Acesso em: 02 fev. 2025
LÁZARI, Carolina dos Santos. A próxima pandemia vai ocorrer a qualquer momento. Sociedade Brasileira de Patologia Clínica, [s. l.], 28 ago. 2024. Disponível em: https://www.sbpc.org.br/pt/noticias-e-eventos/noticias/1186-a-proxima-pandemia-vai-ocorrer-a-qualquer-momento. Acesso em: 12 set. 2024.
LEITE, Raíssa Ladislau; VASCONCELOS, Mônica de Almeida; SANTOS, Alini Oliveira dos; SANTOS, Tâmara Karime Lima dos; DREBES, Laila Mayara.. Violência Contra Mulher E Raça: Uma Análise Interseccional Da Pandemia De Covid-19, Jandaia, 30 mar. 2021.
MARQUES, Emanuele Souza; REICHENHEIM, Michael Eduardo; MORAES, Claudia Leite de; DESLANDES, Suely Ferreira. A violência contra mulheres, crianças e adolescentes em tempos de pandemia pela COVID-19: panorama, motivações e formas de enfrentamento, [s. l.], 10 maio 2020.
MOREIRA, Mariana Roiek. Culpa da mãe solo. Mães que escrevem, [s. l.], 22 mar. 2022. Disponível em: https://maesqueescrevem.com.br/culpa-da-mae-solo/. Acesso em: 3 abr. 2023.
MOREIRA, N. L. M. S. Mulheres negras professoras: das barreiras raciais a ascensão social. Revista Encontro de Pesquisa em Educação Uberaba. Uberaba. v. 1, n.1, p. 152-161. 2013.
NEVES, Mary Yale Rodrigues, BRITO, Jussara Cruz de e MUNIZ, Hélder Pordeus. A saúde das professoras, os contornos de gênero e o trabalho no Ensino Fundamental. Cadernos de Saúde Pública, 2019.
NOGUEIRA, Eliete Jussara; GOMES, Luiz Fernando; SOARES, Maria Lúcia de Amorim. NETNOGRAFIA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS PARA PESQUISAS EM EDUCAÇÃO. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, [S. l.], v. 13, n. 2, 2012. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/696. Acesso em: 8 jul. 2022.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Pereira; CLEMENTINO, Ana Maria. Trabalho Docente Em Tempos De Pandemia, Belo Horizonte, 2021.
OLIVEIRA, Tatiane e ZUCCHETTI, Dinora Tereza. JUVENTUDES E INTERSECCIONALIDADES: PARA (RE)PENSAR AS MEDIDAS SOCIOEDUCATIVAS EM MEIO ABERTO. Revista Indagações em Educação, 2022.
PAULILO, Maria Angela Silveira. A pesquisa qualitativa e a história de vida, [s. l.], v. 2, n. 1, Jul/Dez 1999.
QUEIROZ, Rafaele Cristina de Souza. Os efeitos do racismo na autoestima da mulher negra 1. Cadernos de Gênero e Tecnologia, [s. l.], jul/dez 2019.
RIBEIRO, Eduardo. A Pandemia não é a mesma para todos’, diz a presidente da Fiocruz. 8 jul. 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42310. Acesso em: 18 out. 2022.
ROCHA, Leonor Paniago; REIS, Marlene Barbosa de Freitas. A PESQUISA NARRATIVA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, p. 884-899, 2022.
SAMPAIO, MARIA DAS MERCÊS FERREIRA; MARIN, ALDA JUNQUEIRA. Precarização Do Trabalho Docente e Seus Efeitos Sobre As Práticas Curriculares. Campinas, n. 89, Set./Dez 2004.
SANTOS, Alessandra Ferreira. PROFESSORAS, MULHERES E NEGRAS, UM OLHAR SOBRE OS ASPECTOS SOCIO/CULTURAIS E O HISTÓRICO DE PRECONCEITO. Resumo apresentado no Simpósio de educação básica, 2020.
SILVA, Ezequiel Teodoro. Livro didático: do ritual de passagem à ultrapassagem. In. Em Aberto – O livro didático e qualidade de ensino. Brasília: INEP, nº 69, ano 16, jan./fev., 1996.
SILVA, Marluce Souza; SILVA, Patrícia Rosalina; O Projeto Político Criminoso, Indignante E Nefasto Do Governo Brasileiro. Revista Direitos, Trabalho e Política Social, [S. l.], v. 8, n. 14, p. 306–321, 2022.
SMEHA, Luciane Najar e CEZAR, Pâmela Kurtz. A vivência da maternidade de mães de crianças com autismo. Psicologia em Estudo. 2011, v. 16, n. 1, pp. 43-50. Disponível em: <>. Epub 13 Jul 2011. ISSN 1807-0329.
SOUZA, A. L. B. R. de, & CASTRO, R. M. de. (2022). Mulheres brasileiras e a pandemia do covid-19: reflexões dos desdobramentos para com o trabalho docente. Revista Do Instituto De Políticas Públicas De Marília, 8 (Edição Especial), 23–36. https://doi.org/10.36311/2447-780X.2022.esp.p23
TEIXEIRA, I. C. Os professores como sujeitos sócio-culturais. In: Dayrell, J.(org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996
WACHS, Manfredo Carlos. Um olhar teo-pedagógico para o stress do professor: a graça de Deus nos reconcilia conosco. Estudos Teológicos, [S. l.], v. 47, n. 1, p. 113-126, 21. 2007.
YIN, R. K. Pesquisa Estudo de Caso - Desenho e Métodos (2 ed.). Porto Alegre: Bookman, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.