School, territories and community: relationships based on pedagogical practices in a public school on the North Coast of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n2e25706

Keywords:

school, territories, community, pedagogical practices

Abstract

This text aims to present a study on school, territories and community with an emphasis on relationships based on pedagogical practices developed in a municipal public school, located on the outskirts of the North Coast of Rio Grande do Sul. From a methodological point of view, this is an ethnographic research based on the studies of Rocha and Eckert. The analytical tools used to interpret the data were the notion of territory and its developments according to the studies of Rogério Haesbaert. It was found that the relationships between school, territory and community are portrayed through episodic actions of an educational nature, through pedagogical projects that occupy the institution, the surrounding area or other spaces for the development of their practices, expanding the students' training repertoire and aiming at education for citizenship. In addition to the function of inserting individuals into society and envisioning its transformation, the school has been recognizing its role within the territory and, through pedagogical practices, strengthening its relationships with the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taiana Valencio da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

PhD in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. Master in Education – PPGEdu/UNISINOS. Graduated in Pedagogy - UERGS. Participates in the Research Group on Education, Diversity and Citizenship (CNPQ).

References

AGIER, Michel. Do direito à cidade ao fazer-cidade: o antropólogo, a margem e o centro. Mana, [s. l.], v. 21 n. 3, p. 483-498, dez. 2015a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/wJfG33S5nmwwjb344NF3s8s/ . Acesso em: 10 dez. 2023.

AGIER, Michel. Encontros etnográficos: interação, contexto, comparação. Tradução Bruno César Cavalcanti, Maria Stela Torres B. Lameiras. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp; Alagoas: Edufal, 2015b.

ALGEBAILE, Eveline. Os desafios da as Escola Pública na Relação com Políticas Sociais. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, ago. 2017. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/30296 . Acesso em: 16 fev. 2018.

BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo: novos conceitos para uma nova realidade. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

CANÁRIO, Rui. Territórios educativos e políticas de intervenção prioritária: uma análise crítica. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 47-78, jan./jun. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10082. Acesso em: 5 jun. 2017.

DUBET, François. El declive de la institución: profesiones, sujetos e indivíduos em la modernidad. [S. l.]: Gedisa, 2005.

EDP BRASIL. EDP nas escolas. [S. l.]: EDP Brasil. Disponível em: https://brasil.edp.com/pt-br/instituto-edp/edp-nas-escolas#concurso-arte-com-energia-2021 . Acesso em: 27 dez. 2022.

FERRO, E. G. O papel dos projetos sociais na vida de adolescentes em contextos potenciais de risco e processos de resiliência. 2014. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2014. Disponível em: http://200.145.6.238/handle/11449 /113835 . Acesso em: 5 jun. 2017.

FORTUNA, Carlos. Urbanidades invisíveis. In: FORTUNA, Carlos. Cidades e urbanidade. 1. ed. Florianópolis, SC: Editora Insular, 2020. p. 215-232

FUINI, Lucas Labigalini. Território e territórios na leitura geográfica de Milton Santos. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, Ituiutaba, v. 6, n. 1, p. 253-271, jan./jun. 2015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/28837 . Acesso em: 15 jan. 2024.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014. 320 p.

I INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo 2022. 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php . Acesso: 3 nov. 2023.

KAUFMANN, Jean-Claude. A entrevista compreensiva: um guia para a pesquisa de campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MOLL, Jaqueline. Cidade e territórios educativos: elementos para pensar a educação na contemporaneidade. In: REUNIÃO NACIONAL ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: https://legado.anped.org.br/sites/default/files/jmoll-anped-2015.pdf . Acesso em: 20 maio 2022.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; SARAIVA, Ana Maria Alves. A relação entre educação e pobreza: a ascensão dos territórios educativos vulneráveis. Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 3, p. 614-632. set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8638257 . Acesso em: 22 dez. 2021.

PEDRO, Joanne Cristina. STECANELA, Nilda. O território educativo na política educacional brasileira: silêncios, ruídos e reverberações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 583-600, maio/ago. 2019. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa . Acesso em: 27 nov. 2024.

ROCHA, Ana Luiza Carvalho; ECKERT, Cornelia. Etnografias: saberes e práticas. In: PINTO, Céli Regina Jardim; GUAZZELLI, Cesar A. Barcellos (org.). Ciências humanas: pesquisa e método. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2008.

SANTOS, Milton. Espaço e método. 5ª ed., 2 reimpr. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SANTOS, Milton. O retorno do Território. P. 15-20, 1998. In.: SANTOS, Milton. SOUZA, Maria Adélia A. de. SILVEIRA, Maria Laura. Território: Globalização e fragmentação. 4º ed. São Paulo, 1998.

SANTOS, Milton. SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 9ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SAQUET, Marcos Aurelio. Abordagens e concepções de território. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Pedagogicidades: educação, cultural e territórios urbanos. São Carlos: Pedro e João Editores, 2023. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/pedagogicidades-educacao-culturas-e-territorios-urbanos/ . Acesso em: 5 dez. 2024.

SILVA, Silvia Gama da. Juventudes: o projeto social como um dos espaços para a construção de socialidade juvenil. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6089 . Acesso em: 4 jun. 2017.

SILVA, Taiana Valencio da. Educação e proteção social em um projeto social público: um estudo à luz da sociologia configuracional. 2019. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019. Disponível em: https://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/8794 . Acesso em: 2 dez. 2024.

SILVA, Taiana Valencio da. Escola e territorialidade: um estudo sobre projetos pedagógicos escolares no município de Tramandaí, litoral norte do Rio Grande do Sul. 2024. 165 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2024. Disponível em: https://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/13198 . Acesso em: 10 dez. 2024.

SINGER, Helena. Educação integral e territórios educativos. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DO NUPSI: construções de felicidade. 2., 2013, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: NUPSI, 2013.

VELHO, GILBERTO. Observando o familiar. In. VELHO, G. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

Published

2025-06-26

How to Cite

SILVA, Taiana Valencio da.
School, territories and community: relationships based on pedagogical practices in a public school on the North Coast of Rio Grande do Sul
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 1–24, 26 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25706. Acesso em: 27 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos