The effects of the Pandemic on Early Childhood Education in the State of Paraíba/PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25750

Keywords:

early childhood education, pandemic, education plans, goal 1: service

Abstract

This article analyzes the possible effects of the pandemic on educational service indicators for children aged 0 to 5 years and the achievement of Goal 1 of the National Education Plan (PNE/2014/2024) considering the years 2019 to 2022 as a time frame, between 2019 and 2022, a critical period of the health crisis. This is a research, with a quantitative-qualitative approach, using documentary analysis as both its methodological strategy and investigation technique. The School Census reports from INEP/MEC and the IBGE Census, as well as the National Education Plan, the State Education Plan (PEE/2015–2025), and the Municipal Education Plans (PMEs) of Paraíba were considered as research sources. The results indicate that the pandemic significantly affected enrollment in Early Childhood Education (EI), especially among non-white children, those living in rural areas, those on low incomes and in vulnerable situations. This impact led to setbacks in the universalization of preschool and the expansion of daycare services, compromising the achievement of Goal 1 of the Municipal, State, and National Education Plans. The critical analysis of the data reveals the need for more robust and equitable public policies to ensure the right to Early Childhood Education, particularly for children living in rural areas. 

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Author Biographies

Joedson Brito dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA) com mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Estágio pós-doutoral pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor da Unidade Acadêmica de Educação (UAED) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFCG) e coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Práxis Educativa (GEPPPE). É membro fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED/UFT), membro do Fórum do Agreste Paraibano de Educação Infantil (FAPEI) e Conselheiro do CACS Fundeb do município de Campina Grande/PB, é filiado a Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação, (FINEDUCA), a Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Foi docente da Universidade Federal do Tocantins UFT (2013/2020) e da Universidade Federal do Norte do Tocantins UFNT(2020/2021) onde foi Vice - Diretor do Campus de Tocantinópolis na Gestão 2014-2018, e atuou como Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica (RP/UFT/CAPES 2018/2019), Coordenador de Área do Programa de Iniciação da Docência PIBID/Pedagogia (2016/2017), e como Formador, Supervisor e pesquisador em Programas de Formação docente como o PARFOR/MEC/UFT, PACTO/FNDE/UFT e na EPDS/MEC/UFT. Os principais temas de atuação são: políticas para a educação básica, financiamento da educação básica e políticas para educação infantil e seu financiamento.

Josefa Fabnice de Sousa Freitas, Universidade Federal de Campina Grande; Secretaria Municipal de Educação de Boqueirão /PB

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEd/UFCG), (2024). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (2011). Integrante do Fórum do Agreste Paraibano de Educação Infantil (FAPEI). Membro do Grupo de Estudos em Políticas e Práxis EDUCATIVA/GEPPPE. Representante discente da Comissão de Bolsas do PPGEd/UFCG. Curadora da FLIBO - Festa Literária de Boqueirão e membro da Associação Boqueirãoense de Escritores. Professora da Educação Básica atuando na área da educação infantil.

Gabriela de Oliveira Santos, Universidade Federal de Campina Grande

Universidade Federal de Campina Grande. Mestra em Educação no Programa de Pós-graduação emEducação da Universidade Federal de Campina Grande e bolsista CAPES.

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Published

2025-09-18

How to Cite

SANTOS, Joedson Brito dos; FREITAS, Josefa Fabnice de Sousa; SANTOS, Gabriela de Oliveira.
The effects of the Pandemic on Early Childhood Education in the State of Paraíba/PB
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–33, 18 Sep. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25750. Acesso em: 2 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê 2: Políticas e práticas pedagógicas em contexto pandêmico e pós-pandêmico