Schools from/in countryside during and after the Covid-19 pandemic in the State of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25760Keywords:
countryside school, pandemic, pedagogical practiceAbstract
This paper aims to characterize education in/of countryside schools during the Covid-19 pandemic in Paraná, through a documentary study. It takes two research reports as references, one produced by the Paraná Articulation for Rural Education (APECPR) and published by the Association of Studies, Orientation and Rural Assistance (Assesoar, 2022) and the other produced by the Center for Research in Rural Education, Social Movements and Pedagogical Practices (Nupecamp, 2020). These surveys investigated the 10 geographical regions of the state and pointed out the inequalities, contradictions, and challenges of pedagogical practice and educational policies. They are constituted of teachers' oral reports of teaching practice and an analysis of state documents produced during the pandemic. The analysis of the documentary content was anchored in the categories of the historical-dialectical materialist method: totality, mediation, and contradiction. The conclusion is that education in rural schools, during the pandemic, faced pedagogical, political, social and infrastructural challenges and revealed unequal processes that mark Brazilian education. After the pandemic, there has been the consolidation of the platformization of teaching, the precariousness and overload of teachers' work, and the weakening of pedagogical practice. From a historical perspective, the logic of rural education is reproduced and called rural education in the government's political discourse. Schools in the countryside are moving towards building their political-pedagogical identity and the effort has been made by communities and education professionals who understand the political-pedagogical meaning of the concept of Countryside Education.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO DE ESTUDOS, ORIENTAÇÃO E ASSISTÊNCIA RURAL. Educação no contexto da pandemia de covid-19: escolas, atividades e condições de realização do trabalho pedagógico no campo do Estado do Paraná. Francisco Beltrão: Associação de Estudos, Orientação e Assistência Rural, 2022. 363p.
ARROYO, Miguel G. Prefácio: Escola de direito. In: Antunes Rocha, Maria Isabel; Hage, Salomão Mufarrej (Orgs.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 9-14.
BUCZENKO, Gerson Luiz; DE SOUZA, Maria Antônia. Os povos do campo nos Planos Diretores dos Municípios da Região Metropolitana de Curitiba: educação e escola pública. Educar em Revista, [S. l.], v. 39, p. e82756, 2023. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/82756. Acesso em: 4 fev. 2025
CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: notas para uma análise de trajetórias. Por uma Educação do Campo. Revista Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, mar./jun.2009.
CALDART, Roseli Salete. Escolas do Campo e construtores do futuro. Exposição realizada no dia 1º de outubro 2024 no II Encontro Estadual de Educadoras e Educadores do Campo Potiguar (30/09 a 2/10/2024). Núcleo de Educação do Campo e Diversidade – NECAD da Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Norte. Natal, 2024.
IPARDES. Perfil das Regiões do Estado do Paraná. Curitiba: Ipardes, 2024. Disponível em https://www.ipardes.pr.gov.br/Pagina/Perfil-das-Regioes Acesso em 4 fev. 2025.
MOLINA, Mônica Castagna; HAGE, Salomão Mufarrej (Orgs). Licenciaturas em Educação no Campo: resultados da pesquisa sobre os riscos e potencialidades de sua expansão. Florianópolis: LANTEC /CED/UFSC, 2019.
NUPECAMP. Relatório de pesquisa: relatos orais de professoras e professores das escolas do campo durante a pandemia de Covid-19. Curitiba: Universidade Tuiuti do Paraná, 2020. 40 p.
SOUZA, Maria Antônia de; PEREIRA, Maria de Fátima Rodrigues; FONTANA, Maria Iolanda. Educação em tempos de pandemia: narrativas de professoras(es) de escolas públicas rurais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 5, n. 16, p. 1614–1631, 2020. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1614-1631. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9172. Acesso em: 4 fev. 2025.
SOUZA, Maria Antônia de. Sobre o conceito de prática pedagógica. In: SILVA, Maria Cristina Borges (Org.). Práticas pedagógicas e elementos articuladores. Curitiba: UTP, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.