Teacher and student affective bond in the sixth year of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25920Keywords:
affectivity, basic education, teachin-learning, WallonAbstract
In the light of Henri Wallon's (1975, 1979) discussions on affectivity, this study aimed to understand how the affective bond is built in the relationship between teachers and students of the
sixth year of Elementary School who enter a new school. For this, qualitative research was designed,
carried out in a state public school in the municipality of Caxambu do Sul, Santa Catarina. As instruments and techniques to produce information, participant observation recorded in a field diary, conversation circles with ten students of the sixth year of Elementary School and semi-structured interviews with five teachers of these students were used. The information was analyzed through Thematic Content Analysis. The results indicate that the transition to a new school and the change in the school routine generate insecurities and challenges for students, accentuated by the transition from the development phase of the categorical stage to the stage of puberty and adolescence. It is concluded that the affective bond between teachers and students plays an important role in the school transition period and the development phase of the latter. The formation of positive affective bonds between teachers and students is essential for a welcoming educational environment that is conducive to learning. It is suggested that schools develop pedagogical strategies and practices that value and strengthen these affective relationships, contributing to the inclusion and integral development of students.
Downloads
References
ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de O lugar da afetividade e do desejo na relação ensinar-aprender. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 31-44, 1993. Recuperado de https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1993000100006. Acesso em: 14 fev. 2025.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Afetividade, relações interpessoais e constituição da pessoa na perspectiva de uma educadora. Trama interdisciplinar, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 22-34, 2022. Recuperado de https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/15029. Acesso em: 06 nov. 2024
CÂNDIDO, Simone da Silva. O processo de inclusão no ensino regular no município de Remígio: um estudo de caso sobre os desafios e aportes para as séries. 2019. 30 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB, 2019.
CODO, Wanderley; GAZZOTTI, Andréa Alessandra. Trabalho e Afetividade. In: CODO, Wanderley (coord.) Educação, Carinho e Trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999.
COLLARES, Cecília Azevedo Lima; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. Preconceitos no cotidiano escolar: ensino e medicalização. São Paulo, Cortez, Campinas, 1996.
FERREIRA, Aurino Lima; ACIOLY-RÉGNIER, Nadja Maria. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 36, p. 21-38, 2010. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/file:///C:/Users/Usuario/Downloads/9jbsbrcX4GygcRr3BDF98GL.pdf Acesso em: 06 nov. 2024.
GALLO, Sílvio. Pensar a escola com Foucault: além da sombra da vigilância. In: GALLO, Sílvio; CARVALHO, Alexandre Filordi de. Repensar a educação: 40 anos após vigiar e punir. São Paulo: Livraria da Física. 2015. p. 427- 449.
GAZZOTTI, Danielle. Afetividade, emoção e vínculo nas relações escolares: Uma perspectiva histórico-cultural. 2019. 194 p. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, SP, 2019.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva; TASSONI, Elvira Cristina Martins. A afetividade em sala de aula: As condições de ensino e a mediação do professor. In: AZZI, Roberta Gurgel; SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão (Org.). Psicologia e formação docente: desafios e conversa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 1, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001. Acesso em: 14 fev. 2025.
MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, n. 20, 2005. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n20/v20a02.pdf. Acesso em: 06 nov. 2024.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública.
Tradução Cristina Antunes. 2 ed., 3. reimp., Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2001.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2022.
PAULA, Andreia Piza de et al. Transição do quinto para o sexto ano no Ensino Fundamental: processo educacional de reflexão e debate. Revista Ensaios Pedagógicos, São Carlos, v. 8, n. 1, p. 33-52, 2018. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/v8/v8-artigo-3-TRANSICAO-DO-5-PARA-O-6-ANO-NO-ENSINO-FUNDAMENTAL.pdf. Acesso em: 06. Nov. 2024.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro; BERTICELLI, Ireno Antônio; DALL’ASEN, Taise; CRISTOVA, Aleandra Defaveri. Em defesa da escola: evidenciando práticas avaliativas bem-sucedidas. Revista Eletrônica de Educação, v.18, e527793, p. 1-20, jan./dez. 2024. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5277. Acesso em: 6 nov. 2024.
PRIOSTE, Cláudia. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. e220336, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046220336. Acesso em: 14 fev. 2025.
ROSA, Alexandra Ramos; FERNANDES, Graziela Nunes Alfenas; LEMOS, Stela Maris Aguiar. Desempenho escolar e comportamentos sociais em adolescentes. Audiology Communication Research, v. 25, p. e2287, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2287. Acesso em: 28 fev. 2025.
RODRIGUES, Janine Marta Coelho; ARAGÃO, Wilson Honorato; RODRIGUES, Silvestre Coelho. Políticas públicas de educação no Brasil: Fracasso escolar, culpabilização dos alunos e inocentação da escola. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, p. 979-1015, 2016. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10372. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10372/6959. Acesso em: 06 nov. 2024.
SANTA CATARINA. Política de educação especial / Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2018.
SANTANA, João Rogério Menezes de. Sexualidade e gênero: percepções de estudantes e professoras do quinto ano do Ensino Fundamental de uma escola pública de Itabaiana. 2013. 160 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2013.
SILVA, Leandro Batista da. A afetividade na prática de professores de escolas públicas bem-sucedidas em avaliações de larga escala. 2016. 186 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2016.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TASSONI, Elvira Cristina Martins. A dinâmica interativa na sala de aula: as manifestações afetivas no processo de escolarização. 2008. 242 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.
WALLON, Henri. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da Criança. Lisboa: Edições 70, 1999.
WEBER, Ivanete Maria; PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Identidade, diferença e poder: narrativas escolares sobre estudantes de “sucesso ou insucesso”. Perspectiva, Florianópolis, v. 41, n.2 p. 01-19, abril/jun. 2023. DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86460. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/86460. Acesso em: 06 nov. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.