PIBID experience report: training as an art teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-549v8n15e24213

Keywords:

Arts/Music, Experience Report, PIBID, PIBID MUSIC

Abstract

This text aims to report the experiences lived during the interventions in the Institutional Program of Teaching Initiation Grant - PIBID, carried out by a graduate in Languages and Code - Music, in the period of 2023 and 2024, in São Bernardo – Maranhão (Brazil). Over the months, PIBID was an opportunity to experience the teaching of Arts in Basic Education, with interventions, study activities, reflection of theory aligned with teaching practice, the interdisciplinarity between music and its partners
with other artistic languages. Therefore, during this experience report, we will discover a little about the
meaning and importance of PIBID in the personal and collective lives of those who participate. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valderice Maria Santos da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Granduanda em Licenciatura em Linguagens e Códigos - Música, na Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de São Bernardo.

 

Jefferson Tiago Amâncio de Souza Mendes da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Professor Adjunto no Curso de Licenciatura Linguagens e Códigos: Música, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenador do Curso de Linguagens e Códigos: Música da UFMA. Coordenador de Estágio Supervisionado. Líder do Grupo de Pesquisa "Música e Formação". Doutor em Ciências da Educação, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) - Portugal. Mestre em Música - Processos Analíticos e Criativos, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciado em Música com habilitação em Violoncelo pela Universidade Federal de São João del-Rey (UFSJ). Bacharel em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário Claretiano.

References

ARAÚJO, Monalisa da Silva. Atividade amarelinha africana. 2023. 3 Fotografia.

BELLOCHIO, Claúdia Ribeiro. A educação musical nas séries iniciais do ensino fundamental: olhando e construindo junto às práticas cotidianas do professor. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS, 2000.

COSTA, Leandro Silva da. Atividades de dança e sensibilização rítmica. 2023. 1 Fotografia.

COSTA, Leandro Silva da. Atividades de improvisação de teatro de rua. 2023. 2 Fotografia.

GUERSON, Milena; BARBOSA, Ana Mae; PAREYSON, Luigi. Um diálogo em prol de “re-significações” sobre ensino/aprendizagem de Artes-Visuais. Disponível emhttp://www.ufsj.edu.br/portal2repositorio/File/existenciaearte/Edicoe /5_Edicao/ana_mae_brasosa_e_luigi_pareyson_milena_guerson_milena_guerson.pdf Acesso em maio de 2013.

MENDES, Juliana Mizieski. A música vai à escola: diferentes olhares dos professores do 1º ao 5º ano do município de Içara/SC sobre o ensino de música nas aulas de arte. 2009. 63 f. TCC (Licenciatura em Artes Visuais) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2009.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060&lng=pt&nrm=iso>.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação, Ciência e Tecnologia. Proposta Curricular de Santa Catarina: Disciplinas Curriculares. Florianópolis, 1998. SERRANO, Marisa. Parecer sobre o projeto de lei 330/2006.

SILVA, Jefferson Tiago Amâncio de Souza Mendes da. Atividade “O menino que criou o vento”. 2023. 4 Fotografia.

SILVA, Jefferson Tiago Amâncio de Souza Mendes da. Atividade de Percussão corporal. 5 Fotografia.

SILVA, Jefferson Tiago Amâncio de Souza Mendes da. Final do Projeto PIBID Artes/Música, 2022/2024. 2024. 7 Fotografia.

Published

2025-03-26

How to Cite

SILVA, Valderice Maria Santos da; SILVA, Jefferson Tiago Amâncio de Souza Mendes da.
PIBID experience report: training as an art teacher
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, n. 15, p. 196–215, 26 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/24213. Acesso em: 16 aug. 2025.

Issue

Section

Relatos de Experiências