IN THE TRAJECTORY OF INTERSECTIONALITY AND GENDER: Relations for Science and Health Education by Black Intellectuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.7

Keywords:

interseccionalidade, gênero, intelectuais negras

Abstract

In the studies of Science and Health Education, we notice several themes that are related to Science Teaching, making these to be mainly integrated into the necessary social discussions that can be used as analytical tools in research in the area. Within integrative perspectives for Education, thinking about relationships and their specificities makes for a “magnifying glass” for all this research in the area, especially if we think about possibilities of contribution. Thinking about these articulating actions, this work aimed to carry out a discussion bringing certain questions about the trajectory of intersectionality and gender, focusing on the relations of education with the fields of science and health, given the urgency of debating their correlations for understanding research with the theme. Based mainly on studies of black intellectuals, we see how these authors analyze and help us to reflect from a methodological-theoretical point of view, on the perspective of the trajectory of intersectionality and gender. Therefore, what justifies and highlights the present study, focuses precisely on the fact that it is possible to investigate and discuss the probability of building counter-hegemonic knowledge production in the battle against institutional intellectual racism, as well as socio-racial inequalities in the area of ​​education in human sciences. It is concluded that the ethnic-racial theme is finding more space in the national scientific production, especially in the human sciences.

Key words: Intersectionality; Gender; Black Intellectuals.

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Author Biography

Gabriella da Silva Mendes, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO - UFRJ

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências e Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2020-2024). Possui Mestrado em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências da Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2018-2020). Possui Graduação pelo Instituto de História (IH-Bacharelado e Licenciatura - 2013-2017) da Universidade  Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui experiência com ênfase nas áreas: Educação; Produção de Conteúdo Educacional e Pedagógico; História; Documentação; Digitalização; Acervos; Ciências; Saúde; Divulgação Científica; Popularização da Ciência; História das Ciências; Educação Patrimonial e Museal; História Contemporânea; História Oral; Gestão de Projetos; Gênero; Diversidade e Inclusão.

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Published

2022-05-03

How to Cite

Mendes, G. da S. (2022). IN THE TRAJECTORY OF INTERSECTIONALITY AND GENDER: Relations for Science and Health Education by Black Intellectuals. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 5(12). https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.7

Issue

Section

Artigos