THOSE TELL A STORY, INCREASES A POINT: Afro-Brazilian Literature in Early Childhood Education

Authors

  • Aline dos Santos Matos Fundação Visconde de Cairu - FVC
  • Joelma da Conceição Lopes Sousa Fundação Visconde de Cairu - FVC
  • Jurandir de Almeida Araújo Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.5

Keywords:

literatura infantil afro-brasileira , educação infantil, socialização, ensino aprendizagem

Abstract

The aim of this article is to analyze the contributions of working with Afro-Brazilian literature in the context of Early Childhood Education. Methodologically anchored in field research with a qualitative approach, and as main theoretical bases the studies of Mariosa and Reis (2011), Silva (2011) and Araújo and Morais (2014), which point out the absence or little visibility of this literature in the school curriculum and in the school routine of Early Childhood Education. The study, in general terms, showed that working with the literature in the early childhood education classroom significantly contributes to the construction of a positive self-esteem and ethnic identity of black children, as well as to the respect and appreciation of ethnic-racial diversity. of the Brazilian people and humanity, socialization, and the teaching-learning process of children in their plurality and singularity.

Keywords: Afro-Brazilian Children's Literature, Early Childhood Education, Socialization, Teaching and Learning.

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Author Biographies

Aline dos Santos Matos, Fundação Visconde de Cairu - FVC

Graduada em Pedagogia pela Fundação Visconde de Cairu.

Joelma da Conceição Lopes Sousa, Fundação Visconde de Cairu - FVC

Graduada em Pedagogia pela Fundação Visconde de Cairu.

Jurandir de Almeida Araújo, Universidade Federal da Bahia

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Membro do Grupo de pesquisa Política e Gestão da Educação, do grupo de pesquisa Educação (PPGE/UFBA), Desigualdade e Diversidade (PPGEduC/UNEB), do Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital (LTI Digital/UFBA) e da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) pela Justiça Social (Abrapps). Bolsista CAPES.

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Published

2022-05-03

How to Cite

Matos, A. dos S., Sousa, J. da C. L., & Araújo, J. de A. (2022). THOSE TELL A STORY, INCREASES A POINT: Afro-Brazilian Literature in Early Childhood Education. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 5(12). https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.5

Issue

Section

Artigos