Indigenous Knowledge and Cultures in The Master’s Degree in Letters of UEMASUL: teaching practices and applicability of laws 10.639/2003 and 11.645/2008

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25841

Keywords:

law 11.645/2008, law 11.639/2003, indigenous knowledge and cultures, teaching practices, master's degree in Letters

Abstract

This paper examines how the Master's degree in Letters at UEMASUL complies with Laws 10.639/2003 and 11.645/2008 through its work with Indigenous knowledge and cultures. To achieve this, documentary research with a qualitative approach was conducted. Thus, the objective of this study is to analyze the actions taken to promote ethnic-racial literacy in this postgraduate program. It is noteworthy that after seeking answers to the guiding question, it was identified that Indigenous themes are addressed in the course in the disciplines and in the researches developed by students, from both linguistic and literary perspectives. However, the theme is addressed with greater emphasis in two disciplines: Memory and Regionality and Orality, Writing, and Indigenous Cultural Identities. Thus, we delimited the focus of this work to both. The discussion of the data was based, in particular, on the works on Indigenous literatures from the perspective of Graúna (2013) and Thiél (2016) and on literary literacy by Street (2014). The results indicate that this master ́s program has contributed to literacy for ethnic diversity, working with works with elements of indigenous identities and knowledge, which points to the relevance of this study, considering that the reading and study of indigenous literature can contribute to the valorization of cultural diversity and the decolonization of knowledge, being an important pedagogical tool for the formation of critical and engaged readers. 

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Author Biographies

Antônio Ismael Lopes de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Graduado em Letras (Português/Inglês e Literaturas) pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA (2009). Especialista em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA (2011) e Mestre em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Atuou como Professor de Inglês (5 ao 9 ano), na U. I. Didácio Santos - Secretaria de Estado da Educação do Maranhão. Atuou como Agente Administrativo na Prefeitura Municipal de Balsas e como Assessor de Redação Oficial - Gabinete do Prefeito Municipal de Balsas (MA). Atuou como Gestor Público na Secretaria de Planejamento e Orçamento do Governo do Estado do Tocantins. Atualmente é Assistente em Administração na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) / Campus de Balsas (MA).

Walquiria Lima da Costa, Prefeitura Municipal de Imperatriz

Mestra em Letras, da Linha de Pesquisa Literatura, Diálogos e Saberes, com foco em Literatura Indígena, pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL (2019 - 2022). Possui pós graduação em Educação em Direitos Humanos pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA (2013); Graduação em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL (2018); Graduação em Pedagogia pela Faculdade Reunida de Ilha Solteira (2011). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Imperatriz. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras. Tem experiência em organização de eventos acadêmicos.

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Published

2025-11-13

How to Cite

LIMA, Lilian Castelo Branco de; SOUSA, Antônio Ismael Lopes de; COSTA, Walquiria Lima da.
Indigenous Knowledge and Cultures in The Master’s Degree in Letters of UEMASUL: teaching practices and applicability of laws 10.639/2003 and 11.645/2008
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–31, 13 Nov. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25841. Acesso em: 2 dec. 2025.

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Artigos