Studies on policies, pedagogical practices and social thought in pandemic and post-pandemic contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n3e25671

Keywords:

pandemic, post-pandemic, public policies, teacher training, school and non-school spaces

Abstract

This article presents two studies, the first developed by the Group of Studies and Research in Social Movements, Diversity, Education in the Countryside and City (Gepemdecc) of the Southwest Bahia University; and the second, by the Interdisciplinary Research Group in Education, Representations and Sustainability (Gipres) of the State University of Bahia, during the pandemic context and post-pandemic context, with emphasis on policies, pedagogical practices and social thought. The first problematizes Rural Education in Bahia and through the Marxist theory approach aims to investigate educational policies and practices in rural schools in Bahia that occurred during the COVID-19 pandemic period and post-pandemic. The second starts from the social reality that presents, in its complexity, the subjectivation of peripheral youth who recognize and identify themselves through the potential of their experiences and socio-educational practices. It seeks to apprehend the social thought of these young people about COVID-19, in order to contribute to the
guidance of pedagogical practices in schools in urban peripheries. They use qualitative research with documentary and empirical approaches that investigated, on one hand, teachers, managers, coordinators of rural schools, and on the other hand, young people from the peripheries of Salvador-
Bahia. The results of the first point out concerns regarding public educational policies for the training of rural teachers; and the second points out how the social representations constructed by peripheral
youth allowed exploring possibilities of interinstitutional and intersubjective articulations in the relationship of emerging knowledge from practices and experiences for the training of teachers in urban peripheries. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-Doutorado em Educação e Movimentos Sociais pela UNESP, Doutora e Mestre em Educação (FAE/UFMG). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação da UESB (PPGEd/Uesb); Profa. do PPGE/UESC; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade – Gepemdecc/CNPq.

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Aberta de Portugal, Pós-Doutor em Educação e Turismo pela Universidade de Paris 1, Doutor em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal - Canadá/Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaaneidade (PPGEDUC)/Pesquisador Associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed)/Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES) |nrbomfim@uneb.br 

References

ABRIC, Jean –Claude L.). Organization interne des representations socials: système central et système périphérique. In: C. Guimelli (Org.) Structures et transformations dês representations socials (pp.73-84). Neuchâtel: Delachaux et Niestlé, 1994.

ALMEIDA, Jane S. Mulheres na educação: missão, vocação e destino? A feminização do magistério ao longo do século XX. In: SAVIANI, Dermeval. et al. O legado educacional do século XX. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 59-101.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018. 325 p.

ARAÚJO, Kátia S. Santos. Educação científica: outras vertentes do conhecimento. Appris Editora; 1ª edição, 2017.

BANDIOU, Alain; Sobre a situação epidêmica. In: DAVIS, Mike; HARVEY, David; BIHR, Alain; ZIBECHI, Raúl; BANDIOU, Alain. Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos: Brasil, 2020. 48p.

BOMFIM, Natanael R; CORREIA, Silvia Letícia C. P. Narrar o cotidiano escolar: espaço vivido e currículos praticados. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica v. 3 n. 9, 2018.

BOMFIM, Natanael R; CORREIA, Silvia Letícia C. P. É Nois nas quebradas nas periferias urbanas! Educação Científica e tecnológica nas escolas das periferias urbanas: Experiências em rede para formação de professores, coordenadores pedagógicos e estudantes. In: BOMFIM, Natanael R.; CORREIA, Sílvia Letícia C. P. (Orgs.). O Projeto Nós Propomos e o Projeto É Nois nas quebradas nas periferias urbanas de Salvador/Bahia/Brasil. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2024. v. 1. 228p .

BOMFIM, Natanael. R; GARRIDO, Walter. V. C. Representações sociais sobre futuro de jovens periféricos e suas práticas socioeducativas. Revista Educação em Questão. V.60, n.63, p.1-24, Natal, 2022.

BOMFIM, Natanael Reis; SANTANA, Jeanne Lopes. Estudo da formação de redes de coletivos de jovens do Subúrbio Ferroviário de Salvador-Bahia: contribuições às práticas socioeducativas em periferias urbanas. REVASF, Petrolina-Pernambuco -Brasil, vol. 11, n.26, p. 71-96, 2021

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 fev. 2024.

CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, v. 7, n° 1, p. 35-64, mar/jun. Rio de Janeiro, 2009.

CERCHIARI, Ednéia Albino Nunes; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Prevalência de transtornos mentais menores em estudantes universitários. Estudos de Psicologia, 2005, 10(3), 413-420.

COPATTI, Carina. Diversidades, desigualdades e os desafios para formação cidadã: possíveis contribuições a partir do ensino de geografia. In: BOMFIM, Natanael R.; CORREIA, Sílvia Letícia C. P. (Orgs.). O Projeto Nós Propomos e o Projeto É Nois nas quebradas nas periferias urbanas de Salvador/Bahia/Brasil. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2024. v. 1. (p. 51 -64). Editora CRV, 2024.

CORREIA, Sílvia Letícia C. P.; LASTÓRIA, Andrea C. O sujeito e seu lugar no mundo: problematizando a base nacional comum curricular a partir das práticas socioespaciais de jovens e da educação em periferias urbanas. Caminhos de Geografia Uberlândia v. 25, n. 99 Junho/2024 p. 49–62.

CORREIA, Sílvia Letícia C. P.; BOMFIM, Natanael. R. As artes de dizer: narrativas e vivências de professoras nos/dos/com/os cotidianos escolares, espaço vivido e currículo. Revista Brasileira de Pesquisa Autobiográfica, v. 9, p. 1-17, 2024.

CUNHA, Neiva Vieira da. Sentimentos morais: o papel das emoções nas formas de mobilização coletiva e constituição de problemas públicos; Questões de moral, moral em questões: estudos de sociologia e antropologia das moralidades, organizado por Alexandre Werneck, Letícia Ferreira. Rio de Janeiro: Mórula, 2023.

DAVIS, Mike; HARVEY, David; BIHR, Alain; ZIBECHI, Raúl; BANDIOU, Alain; Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos: Brasil, 2020. 48p.

FREIRE, Leticia de Luna; CUNHA, Neiva Vieira da (Org). Educação e Favela: refletindo sobre antigos e novos desafios. Rio de Janeiro: Consequência Editora: Faperj, 2022.

TOMMASI, Maria Lívia de. (2016). Culto da performance e performance da cultura: os produtores culturais periféricos e seus múltiplos agenciamentos. Crítica e Sociedade, 5 (2), 100-126.

GEPEMDECC. Marcos normativos da Educação do Campo. Grupo de Trabalho sobre legislação. 2025. Disponível em: https://gepemdecc-formacampo.com.br/Site-gepemdecc-2024/OBSERVATORIO/DASHBOARD-LEGISLA%C3%87%C3%83O/DASHBOARD-legislacao.HTML Acesso em: 10 jan. 2025.

HAGE, Salomão. M. Movimentos sociais do campo e educação: referências para análise de políticas públicas de educação superior. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p.133-150, 2014. Disponível em http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/1018/319. Acesso em: 3 nov. 2024.

HARVEY, David. Política anticapitalista em tempos de COVID-19. In: DAVIS, Mike; HARVEY, David; BIHR, Alain; ZIBECHI, Raúl; BANDIOU, Alain. Coronavírus e a luta de classes. Terra sem Amos: Brasil, 2020. 48p.

HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. 2020. March 27. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning . Acesso em: 2 de jan. 2025.

HOLLANDA, Heloísa H O B. Coletivos. [online]: http://www.heloisabuarquedehollanda.com.br. Artigos: Cultural Digital-Periferia. Arquivo: Coletivo, 2015.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades, Panorama populacional do município de Salvador-BA do Censo de 2010, Brasília, DF: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/salvador/panorama>. Acesso em: 22 set. 2015.

JODELET, Denise. Les représentations sociales. France : PUF, 1997.

LOPES, Cláudia. R. S., VILELA, Alba B. A. & Pereira, H. B. B. AnCo-REDES: Modelo para análise cognitiva de Representações Sociais. Curitiba: Appris, 2018.

MATIAS, Geysa Novais V. O uso das tecnologias digitais nas escolas do campo do Território de Identidade do sudoeste baiano no período da pandemia da Covid -19. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. 191p. 2022.

MOSCOVICI, S. La psychanalyse: son image et son public. France : PUF, 1961.

MARX, K. Teorias da mais-valia: história crítica do pensamento econômico (Livro IV de O capital). Vol. I. São Paulo: Civilização Brasileira, 1980.

OXFAM. Desigualdade S.A. Oxfam Briefing Paper. Tradução para o português: Roberto Cataldo – Verso Tradutores Edição da versão em português: Brief Comunicação Revisão Geral: Jorge Cordeiro Informe da Oxfam – janeiro de 2024. Disponível em: https://dssbr.ensp.fiocruz.br/wp-content/uploads/2024/01/Davos_2024_sumario_pt-BR.pdf Acesso em: 10 jan. 2025.

PAIS, José Machado. (1990). A construção sociológica da juventude. Análise Social, XXV (105-106), 1.°, 2.°), 139-165, 1990.

PRIBERAN. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa (DPLP). Dicionário online disponível em: https://dicionario.priberam.org/

SANTOS, Arlete Ramos dos.; NUNES, Cláudio Pinto. Reflexões sobre a Educação do Campo no contexto brasileiro. Editora Edufba: Salvador-BA. 2020.

SANTOS, Arlete Ramos dos. Internacionalização da pesquisa e produção do conhecimento sobre educação do campo na área de educação da Região Nordeste (2013-2020). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 196-228, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.7689. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7689 . Acesso em: 12 dez. 2024.

SANTOS, Arlete Ramos dos; SANTOS, Igor Tairone Ramos dos. A BNCC e a formação de professores do campo no território de identidade Velho Chico na Bahia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e14650, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14650. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14650 . Acesso em: 10 jan. 2025.

SANTOS, Arlete Ramos. dos; SOUSA, Gilvan dos S.; NUNES, Cláudio Pinto. A EJA em escolas do campo na Bahia: a prática pedagógica de docentes em contexto pandêmico e pós-pandêmico. Revista Cocar, [S. l.], n. 31, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/9684 . Acesso em: 10 jan. 2025.

SANTOS, Thais S. Representações sociais e espaços vividos: uma abordagem sobre subjetividade e atividades socioeducativas em projetos sociais. In: BOMFIM, Natanael Reis; CORREIA, Sílvia Letícia C. P.(Orgs.) Representações, educação e interdicisplinaridade: abordagens teórico-práticas na interface entre identidades, territorialidades e tecnologias. Curitiba-PR: Editora CRV, 2017.

SILVA, Amanda Moreira da. Formas e tendências de precarização do trabalho docente: o precariado professoral e o professorado estável-formal nas redes públicas brasileiras. Curitiba: CRV, 2020.

SILVA, Sandra Mara do C.; SANTOS, Arlete Ramos dos. Fechamento de escolas do campo no território de identidade baiano do Médio Rio de Contas. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11368, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11368. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11368 . Acesso em: 7 dez. 2024.

SOUZA, Maria Antônia. de. Pesquisa educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e208881, 2020. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/edur/v36/1982-6621-edur-36-e208881.pdf Acesso em: 20 mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698208881

PIMENTEL, Gabriela, de S. R; BOMFIM, Natanael R; SANTANA, Jeane L. Redes de coletivos de jovens periféricos e práticas socioeducativas. Sisyphus Journal of Education v.9, Issue

, 2021, pp.30-55.

Published

2025-09-18

How to Cite

SANTOS, Arlete Ramos dos; BOMFIM, Natanael Reis.
Studies on policies, pedagogical practices and social thought in pandemic and post-pandemic contexts
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–32, 18 Sep. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25671. Acesso em: 12 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê 2: Políticas e práticas pedagógicas em contexto pandêmico e pós-pandêmico

Most read articles by the same author(s)