Beyoncé's Formation music video and the post-colonial critique of environmental racism
DOI:
https://doi.org/10.18764/2176-5111v19n34.2024.18Keywords:
Environmental racism, Music vídeo, Post-colonial, PostphenomenologicalAbstract
Singer Beyoncé took her anti-racist cause and added environmental, class and gender appeals in music video Formation. Presenting different social profiles
of women and articulating them against layers of oppression, it legitimizes their feminist engagements. The perspectives represented show that reactions to environmental disasters whose impacts hit the poor black community can to break devices of socioenvironmental powers convergent and hierarchical.
Downloads
References
BEYONCÉ. Break me soul. Beyoncé. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iz1rIp1-b-Y. Acesso em: 13 set. 2024
BEYONCÉ. Formation. Beyoncé. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WDZJPJV__bQ. Acesso em: 13 set. 2024.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: editora da UFMG, 1998.
CASTRO, B. de. Beyoncé supera 72 milhões de cópias vendidas na carreira solo. Ceará criolo. 2020. Disponível em: https://cearacriolo.com.br/beyonce-supera-72-milhoes-de-copias-vendidas-na-carreira-solo/. Acesso em: 06 set. 2024.
CHATMAN, D. Beyoncé, black femininity, and the politics of a post-feminist gender regime. Feminist Media Studies. Vol. 15, n. 6. 2015. p. 926-941.
DURHAM, A. “Check On It”: Beyoncé, Sout hern booty, and Black femininities in music vídeo. Feminist Media Studies. Vol. 12, n. 1. 2011. p. 35-49.
DYSON, Michael. E. Come hell or high water: hurricane Katrina and the color of disaster. New York: Basic Civitas Books, 2007.
FISKE, John. Television Culture. London; New York: Routledge, 2003.
G1. EUA vivem nova noite de protestos pela violência policial contra negros. G1. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/mundo/noticia/2016/07/eua-vive-nova-noite-de-protestos-pela-violencia-policial-contra-negros.html. Acesso em: 28 ago. 2024.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. 3 ed. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2003.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ORBE, Mark. Constructing co-cultural theory: an explication of culture, power, and communication. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998.
REIS, B. de G. O Super Bowl que não acabou: show de Beyoncé cria 'guerra' nas mídias sociais e amplia debate sobre racismo nos EUA. ESPN. 2016. Disponível em: http://www.espn.com.br/noticia/578854_o-super-bowl-que-nao-acabou-show-de-beyonce-cria-guerra-nas-midias-sociais-e-amplia-debate-sobre-racismo-nos-eua. Acesso em: 25 ago. 2024.
RUFFIN, Kimberly. N. Black on Earth: african american ecoliterary traditions. Athens; London: The University of Georgia Press, 2010.
VEJA. Grupo protesta contra falta de negros no Oscar. Veja. 2016. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/grupo-protesta-contra-falta-de-negros-no-oscar-2016/. Acesso em: 13 set. 2024.
WEIDHASE, N. ‘Beyoncé feminism’ and the contestation of the black feminist body. Celebrity Studies. Vol. 6, n. 1. 2015. p. 128-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos cedidos à revista para a primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cambiassu: Estudos em Comunicação
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.