THE LEXICON OF TOURISM IN LEARNING DICTIONARIES FOR THE DEVELOPMENT OF SPANISH LANGUAGE TEACHING

Authors

  • Maria Eduarda Gomes da Silva Oliveira Universidade Federal do Delta do Parnaíba https://orcid.org/0000-0002-7818-7683
  • Glauber Lima Moreira Universidade Federal do Piauí; Universidade Federal do Delta do Parnaíba

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.7

Keywords:

Tourism, Dictionary, Lexicon, Events, Tourism Agencies

Abstract

It is known that dictionaries, glossaries, and vocabularies are lexicographical works that are also used for didactic purposes, that is, for learning purposes. The present work has the general objective of analyzing the lexicon of tourism, specifically in the areas of tourism agencies and events. In this sense, the structure of this work can be observed as follows: the introduction contains the objectives that led to the emergence of this research, based on authors such as Pontes (2012), Moreira (2022), and Porto Dapena (2014), among others who talk about the Lexicon, Terminology, and Teaching. In the theoretical framework, the structure of the work
is presented in three sections: “Dictionary and lexicon: the teaching and the student of a foreign language ELE”; “The lexicon of tourism in a Spanish language dictionary”; “Señas Dictionary: some considerations”. The methodology is qualitative in nature. Four entries were used to analyze the definitions and examples of use taken from the Señas dictionary. The results show that not all definitions and usage examples are able to provide enough information in their structure to help the reader. Finally, it is concluded that the choice of information to be included in the definitions and examples of use must be considered and studied by the lexicographers in agreement with the dictionary user. 

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Author Biographies

Maria Eduarda Gomes da Silva Oliveira, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Graduanda em Bacharelado em Turismo pela Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar).

Glauber Lima Moreira, Universidade Federal do Piauí; Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Possui Licenciatura Plena em Letras Português/Espanhol (2005) e mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará UECE (2009). Doutorado em Traducción y Ciencias del Lenguaje pela Universitat Pompeu Fabra (UPF) em 2018. Atua como Professor de Espanhol do Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Federal do Piauí - UFPI. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Espanhola, Linguística Aplicada, Lexicologia e Lexicografia. Possui o Diploma de Proficiência em Língua Espanhola - DELE. Pesquisa e divulga o uso do dicionário como ferramenta de ensino/aprendizagem na sala de aula de espanhol como língua estrangeira. É membro dos Grupos de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinar em Turismo - EITUR/UFPI e Lexicologia, Terminologia e Ensino - LETENS/UECE.

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Published

2023-03-02

How to Cite

OLIVEIRA, Maria Eduarda Gomes da Silva; MOREIRA, Glauber Lima.
THE LEXICON OF TOURISM IN LEARNING DICTIONARIES FOR THE DEVELOPMENT OF SPANISH LANGUAGE TEACHING
. Revista Humanidades & Educação, p. 15–26, 2 Mar. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20782. Acesso em: 16 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos