SOCIAL INEQUALITY AND EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n10.2023.3

Keywords:

social inequality, education, pandemic

Abstract

The present work aims to show the dynamics of reproduction of social inequality within the educational system, highlighting the power relations intertwined in this scenario, especially in times of difficulties during the pandemic period, which led to an increase in social inequalities and conservation of the class dominant. Based on a surveycarried out in two municipal public schools in São Bernardo-MA, one located in the rural area and the other in the
urban area, which began in June 2021 until March 2022. Are developed by the school and that have an impact on combating the reproduction of social inequality, pointing out the difficulties faced by lower-class students during the pandemic in both rural and urban areas. The purpose is to describe and understa nd the impacts of the pandemic
on access to education by students living in rural areas and students living in urban areas. In this way, we will look into and try to understand how this whole process is going, showing how teachers are dealing with this sce nario of social inequality that was even more evident in this period of the pandemic and how students reacted to this new teaching modality. In this period of the research, it was possible to verify the difficulties of the teachers in handling the technological devices and in the process of evaluating the students. As for the students, the difficulties of accessing good quality internet and access to technological devices. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Maria Ramos Silva, Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Ciências Humanas / Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de São Bernardo.

Amanda Gomes Pereira, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade no Estado do Rio de Janeiro/ UERJ. Professora Adjunta de Sociologia no Curso de Ciências Humanas, Campus São Bernardo, da Universidade Federal do Maranhão/UFMA. Coordenadora do Grupo de Estudos de Gênero e Educação Chita/ Gitã.

References

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas / Pierre Bourdieu; tradução Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim; revisão técnica Paula Montero. - São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação, 16. Petrópolis: Ed. Vozes ltda, ano 2015.

BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalinas, 2001.Idem

COLASANTE, Tatiana; PEREIRA, Amanda Gomes. Gestão da vida e da morte no contexto da COVID 19 no Brasil. Revista M. – issn 2525-3050 Rio de janeiro, v. 6, n. 11, p. 198-213, jan./jun.2021.COLASANTE, Tatiana; PEREIRA, Amanda Gomes. Gestão da vida e da morte no contexto da COVID 19 no Brasil. Revista M. – issn 2525-3050 Rio de janeiro, v. 6, n. 11, p. 198-213, jan. /Jun.2021.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. 34. ed. Brasília, DF: Edições Câmara, 2011.

Métodos de pesquisa / [organizado por] Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

CHAGAS, Elisa. Data senado: Quase 20 Milhões De Alunos Deixaram De Ter Aulas Durante Pandemia. 2020. https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/datasenado-quase-20-milhoes-de-alunos-deixaram-de-ter-aulas-durante-pandemia. Acesso em:10/10/ 21

DESCHAMPS, Eduardo; CASTRO H. Maria, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2020 http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05/05/2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo, Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas,

https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/sao-bernardo/panorama. Acessado em 06/12/2021

https://www.corona.ma.gov.br/atos-normativos. Acessado em 01/12/2021

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

LUCKESI, Cipriano Carlos Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições - 12. ed. - São Paulo: Cortez, 2012.

https://qedu.org.br/cidade/5295-sao-bernardo/ideb/ideb-por-scolas?dependence=3&grade=1&edition=2019 acessado em 20/ 12 /2021.

WEINTRAUB, Abraham. DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO, PORTARIA Nº 544, DE 16 DE –junho de 2020. 2020. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junhode-2020-261924872. Acesso em: 05/05/2021.

https://sbim.org.br/covid-19/73-perguntas-e-respostas-sobre-as-vacinas/o-virus-sars-cov-2-e-a-covid-19 acesso em 20/05/2021

Published

2023-10-19

How to Cite

SILVA, Francisca Maria Ramos; PEREIRA, Amanda Gomes.
SOCIAL INEQUALITY AND EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 10, p. 43–68, 19 Oct. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21477. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos