SOCIAL INEQUALITY AND EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n10.2023.3Keywords:
social inequality, education, pandemicAbstract
The present work aims to show the dynamics of reproduction of social inequality within the educational system, highlighting the power relations intertwined in this scenario, especially in times of difficulties during the pandemic period, which led to an increase in social inequalities and conservation of the class dominant. Based on a surveycarried out in two municipal public schools in São Bernardo-MA, one located in the rural area and the other in the
urban area, which began in June 2021 until March 2022. Are developed by the school and that have an impact on combating the reproduction of social inequality, pointing out the difficulties faced by lower-class students during the pandemic in both rural and urban areas. The purpose is to describe and understa nd the impacts of the pandemic
on access to education by students living in rural areas and students living in urban areas. In this way, we will look into and try to understand how this whole process is going, showing how teachers are dealing with this sce nario of social inequality that was even more evident in this period of the pandemic and how students reacted to this new teaching modality. In this period of the research, it was possible to verify the difficulties of the teachers in handling the technological devices and in the process of evaluating the students. As for the students, the difficulties of accessing good quality internet and access to technological devices.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas / Pierre Bourdieu; tradução Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim; revisão técnica Paula Montero. - São Paulo: Brasiliense, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação, 16. Petrópolis: Ed. Vozes ltda, ano 2015.
BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalinas, 2001.Idem
COLASANTE, Tatiana; PEREIRA, Amanda Gomes. Gestão da vida e da morte no contexto da COVID 19 no Brasil. Revista M. – issn 2525-3050 Rio de janeiro, v. 6, n. 11, p. 198-213, jan./jun.2021.COLASANTE, Tatiana; PEREIRA, Amanda Gomes. Gestão da vida e da morte no contexto da COVID 19 no Brasil. Revista M. – issn 2525-3050 Rio de janeiro, v. 6, n. 11, p. 198-213, jan. /Jun.2021.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. 34. ed. Brasília, DF: Edições Câmara, 2011.
Métodos de pesquisa / [organizado por] Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
CHAGAS, Elisa. Data senado: Quase 20 Milhões De Alunos Deixaram De Ter Aulas Durante Pandemia. 2020. https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/datasenado-quase-20-milhoes-de-alunos-deixaram-de-ter-aulas-durante-pandemia. Acesso em:10/10/ 21
DESCHAMPS, Eduardo; CASTRO H. Maria, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2020 http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05/05/2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo, Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas,
https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/sao-bernardo/panorama. Acessado em 06/12/2021
https://www.corona.ma.gov.br/atos-normativos. Acessado em 01/12/2021
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
LUCKESI, Cipriano Carlos Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições - 12. ed. - São Paulo: Cortez, 2012.
https://qedu.org.br/cidade/5295-sao-bernardo/ideb/ideb-por-scolas?dependence=3&grade=1&edition=2019 acessado em 20/ 12 /2021.
WEINTRAUB, Abraham. DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO, PORTARIA Nº 544, DE 16 DE –junho de 2020. 2020. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junhode-2020-261924872. Acesso em: 05/05/2021.
https://sbim.org.br/covid-19/73-perguntas-e-respostas-sobre-as-vacinas/o-virus-sars-cov-2-e-a-covid-19 acesso em 20/05/2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisca Maria Ramos Silva, Amanda Gomes Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.