EXPERIENCE REPORT

use of digital applications in Portuguese Language classes in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n11.2023.12

Keywords:

Experience report, Remote teaching, Digital applications, Visual poems

Abstract

The present work is an experience report about reading workshops and textual production of the visual poem genre, in the remote teaching modality. The research aims to analyze the importance of digital applications, such as WhatsApp, Quiz and Padlet, in Portuguese Language classes, in Elementary School. As a fulfillment of the general objective, we have the following specific objectives: a) to report activities of reading and textual production of the visual poem genre carried out from digital applications, in Basic Education, in classes of 9th grade of Elementary School; b) discuss the importance of multiliteracies, among them, digital literacy in reading and writing practices; c) relate literary literacy with digital literacy, as a way of approaching the school of language practices in digital contemporaneity. In view of this, we have as a problem question: how can digital resources contribute to reading strategies and textual production in basic education? The methodology consists of an experience report on conducting workshops on reading and textual production of the visual poem genre, using digital applications. The activities were developed with elementary school students in the city of São Bernardo-MA. Among the research techniques used, we highlight the observation in the school context, and the analysis of texts by students, produced in the workshops, through digital applications, such as: Padlet, Quiz, WhatsApp. The proposed discussions help us understand how digital applications started to develop multiliteracies in Portuguese language classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pamela Rayssa Silva Pinho Viana, Universidade Federal do Maranhão

Graduada no curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Eliane Pereira Santos, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí (2005), mestrado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal do Piauí (2013) e doutorado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2018).  Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA-Campus São Bernardo). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino; Gêneros discursivos impressos e digitais; Textos multimodais, Análise do Discurso com foco na teoria dialógica.

Maria Francisca da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Doutorado e mestrado em Letras Neolatinas Espanhol (UFRJ); Graduada em Letras Língua Espanhola (UFRR);  Professora Adjunta do Curso de Linguagens e Códigos Língua Portuguesa Centro de Ciências de São Bernardo – MA.

References

BAKHTIN, M. M. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1979].

BERGMANN, Jonthan; SAMS, Aaron Aprendizagem invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação – MEC (2017). Base Nacional Comum Curricular.

COSCARELLI, C. V., RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

DEBALD, Blasius. Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno/ Organizador – Porto Alegre: Penso, 2020.

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz A.; XAVIER, Antônio C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 13 – 67.

ROJO, Roxane. Escola conectada: os multiletramentos e as TIC´s. São Paulo: Parábola, 2013.

SANTOS, E. P. Gêneros discursivos: uma abordagem dialógica da linguagem. Revista FSA. Teresina - n° 9, p. 243-259, 2012.

SANTOS, E.P. Estilo e marcas linguísticas: duas faces de um mesmo enunciado. Matraga. Rio de Janeiro, v.26, n.47, p.360-376, mai. /ag. 2019

SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004.

SOARES, Magda. O que é letramento e alfabetização. SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. Visualizar documento. [GS Search], 1998.

Published

2024-01-28

How to Cite

VIANA, Pamela Rayssa Silva Pinho; SANTOS, Eliane Pereira; SILVA, Maria Francisca da.
EXPERIENCE REPORT: use of digital applications in Portuguese Language classes in Basic Education
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 11, p. 115–128, 28 Jan. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21943. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências