Current challenges and perspectives inteacher training: revisiting the writings of Freire (1996), Libâneo (1998) and Perrenoud (2000)

Authors

  • Josélia Gomes Neves Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n16e25725%20

Keywords:

Critical education, Teacher training, Teaching, Learning

Abstract

In an increasingly globalized, digital, consumerist and exclusionary capitalist world, critical education is challenged to ensure quality educational training processes through the construction of reciprocity between learning and teaching with reference to the challenges posed by social practice and the world of work. These elements have mobilized the present article that has the purpose of presenting a reflection about the requirements for teacher training in the 21st century from the resumption of the theoretical contributions of Freire (1996), Libâneo (1998) and Perrenoud (2000), through bibliographic research. It was possible to observe that a significant part of these analyses are relevant for the interpretation of the demands placed on the training of teachers today. The resumption of the texts cited made it possible to understand, among other aspects, that the teacher training of this century requires reflective teaching that think about what they do, that appropriate technological resources, to take responsibility for their professional development given the dynamics of their own knowledge and to fight to ensure their participation in the implementation of educational policies. The re-reading of these texts is relevant in that it allows for a pedagogical assessment of what has been done, what has not yet been possible to accomplish and the identification of new demands that have arisen.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josélia Gomes Neves, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação Escolar. Docente na Universidade Federal de Rondônia – Campus Urupá de Ji-Paraná. Professora do Curso Licenciatura em Educação Básica Intercultural. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA).

 

References

BARROS, M. d. G.; CARVALHO, A. B. G. C. As concepções de interatividade nos ambientes virtuais de aprendizagem. In: SOUSA, RP., MIOTA, FMCSC.; CARVALHO, ABG., (orgs.). Tecnologias digitais na educação [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011, p. 209-232.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. [digital]. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

DAVID, Nivaldo Antônio Nogueira. Entrevista José Carlos Libâneo - Perspectivas de uma pedagogia emancipadora face às transformações do mundo contemporâneo. Pensar a Prática, n. 1, p. 1-21,jan./jun.1998.

LIBÂNEO, J. C. Didática: velhos e novos temas. Goiânia: Edição do autor, 2002.

José Carlos Libâneo

MAINARDES, J. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2007.

NEVES, Josélia Gomes; BRUN, Diléia da Silva; SILVA, Vaneska José Nunes da Silva; GOMES, Viviane. Didática, para que? Refletindo o processo de ensinar e aprender matemática... Revista Iberoamericana de Educación. Revista Iberoamericana de Educación, n.º 40/2, 10 de octubre de 2006.

NEVES, Josélia Gomes. Didática Intercultural Indígena – A Educação Ameríndia e seus processos próprios de aprender e ensinar. In: Anais XXI Endipe - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino [recurso eletrônico] Uberlândia: FACED/UFU, 2023.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa/Dom Quixote, 1995. p.15-33.

NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n.1, p.11-20, 1999.

TEIXEIRA, C. de J.; MOURA, E. M. B. de; FERNANDES SILVA, E.; MOREIRA, G. E. Ciclos de aprendizagem no Distrito Federal: o fluxo escolar no período de 2014 a 2019. Jornal de Políticas Educacionais. v. 16, fevereiro de 2022.

PEREIRA, Ana Carolina Reis. Os desafios do uso da tecnologia digital na educação em tempos de pandemia. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 187–205, 2022.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PERRENOUD, Philippe. Os ciclos de aprendizagem: um caminho para combater o fracasso escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, out. 2001.

Published

2025-04-10

How to Cite

NEVES, Josélia Gomes.
Current challenges and perspectives inteacher training: revisiting the writings of Freire (1996), Libâneo (1998) and Perrenoud (2000)
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, p. 1–22, 10 Apr. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/25725. Acesso em: 16 aug. 2025.