Black is King: re-signifying Africa through art and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n16e26095

Keywords:

Black is King, Re-signification, African Culture, Identity

Abstract

Historically, representations of Africa and Blackness in the Western imagination have been shaped by Eurocentric perspectives that perpetuate negative, distorted, and simplistic stereotypes. Since the colonial period, Africa has been portrayed as a continent without history, culture, or civilization, reduced to images of savagery and underdevelopment. These narratives were reinforced by academic, literary, and media discourses, influencing both how people of African descent are perceived and how they perceive themselves. In this context, this article analyzes the film Black is King (2020) by Beyoncé as a powerful tool for re-signifying the representation of Africa and the African diaspora. The film offers a new narrative that celebrates African ancestry, culture, and aesthetics, contrasting with negative stereotypes and subaltern representations historically constructed by colonialism and perpetuated in Western media. Using an interdisciplinary approach, this study explores how the film’s producer reconstructs African identity through visual and musical symbols that exalt the beauty, power, and diversity of the continent. The methodology employed was bibliographic research based on existing literature on the subject. Among the authors referenced are Sílvio de Almeida (2019), Gilberto Freyre (2006), Stuart Hall (1997), Sérgio Buarque de Holanda (1995), Pierre Verger (1985), and others. Thus, this article highlights how Black is King
challenges colonial and Eurocentric narratives by proposing a reconnection with African identity, using art as a means of reconstructing and valuing cultural heritage. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Ribeiro Santos, Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Letras - Libras pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Integrante do Grupo Estudos e Pesquisa em Discurso, Sociolinguística e Sociedade (GEDISS UFMA CNPq). Desenvolve pesquisa de iniciação científica sobre as relações discursivas envolvendo discurso de ódio em ambientes virtuais, discursos e minorias.

Alison Raimundo Sousa Cunha, Universidade Federal do Maranhão

Graduando em Libras pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Neliane da Silva Mesquita Mulato, Universidade Federal do Maranhão

Graduanda em Letras Libras pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Marcelo Nicomedes dos Reis Silva Filho, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Letras - Linguagem e Sociedade pelo PPGL - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, Líder do Grupo de estudos e pesquisa em Discurso, Sociolinguística e Sociedade - GEDISS/UFMA. Docente do Mestrado em Letras da UFMA de Bacabal - GPLB e do Mestrado em Letras -PGLetras UFMA de São Luís. Professor adjunto vinculado ao Departamento de Letras na Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

ACHARD, Pierre. Memória e produção discursiva do sentido In: ACHARD, P. et al. (Org.) Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia de Letras, 2019.

ALMEIDA, Ana Beatriz. Black is King: Uma análise decolonial. Aldeia Nagô, ago. 2020. Disponível em: https://aldeianago.com.br/artigos/5/24177--black-is-king-uma-analise-decolonial-por -ana-beatriz-almeida

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 264 p. (Feminismos Plurais / coordenação de Djamila Ribeiro). ISBN: 978-85-98349-74-9

ANCHIETA, Carolina. Design Estratégico e o afrofuturismo na busca por uma moda decolonial sustentável. Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, Porto Alegre, 2021.

APARECIDA DOS SANTOS. Gislene. Selvagens, Exóticos, Demoníacos. Ideias e Imagens sobre uma Gente de Cor Preta. Estudos Afro-Asiáticos, Ano 24, nº 2, 2002, pp. 275-289.

CARTER, Beyoncé. Black is King. EUA: Disney+, 2020. Disponível em: https://www.disneyplus.com/pt-br/movies/black-is-king/7daDvpFdBXPs. Acesso em: 14 ago. 2024.

DAVALLON, Jean. A imagem, uma arte de memória?. In: ACHARD, Pierre, et al. Papel da Memória. Campinas: Pontes, 1999.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51ª ed. São Paulo: Global, 2006.

GIAROLA, Flavio Raimundo. O “demonio negro”: o negro nas representações religiosas e raciais da imprensa de São João del- Rei (1871-1889). Revista de História: Juiz de Fora, v. 24, n2, p. 413-429, 2018.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26 ed. Companhia de Letras: São Paulo 1995.

LIMA, Heloisa Pires; GNEKA, Georges; LEMOS, Mário. A semente que veio da África. Rio de Janeiro: Salamandra, 2005.

MANDARINO, Ana Cristina; GOMBERG, Estélio. Água e ancestralidade jeje-nagô:

possibilidade de existências. Bahia: Textos de História, vol. 17, nº 1, 2009.

MUNANGA, Kabengele. O conceito de africanidade nos contextos africano e brasileiro. IN: OLIVEIRA, Jurema (org.). Africanidades e brasilidades:cultura e territorialidades. Vitória, ES: EDUFES, 2023. 225 p.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2015.

WALDMAN, Maurício. O Baobá na paisagem africana: singularidades de uma conjugação entre natural e artificial. África, p. 223-235, 2012.

VERGER, Pierre Fatumbi. Orixás. Salvador: Corrupio, 1985.

Published

2025-04-10

How to Cite

SANTOS, Thais Ribeiro; CUNHA, Alison Raimundo Sousa; MULATO, Neliane da Silva Mesquita; SILVA FILHO, Marcelo Nicomedes dos Reis.
Black is King: re-signifying Africa through art and culture
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, p. 1–22, 10 Apr. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/26095. Acesso em: 16 aug. 2025.