José Martí and Paulo Freire: Education as a work of infinite love
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25692%20Keywords:
José Martí, Paulo Freire, Popular Education, Latin American PedagogyAbstract
Latin America holds a considerable space in the international pedagogical panorama, recognized today especially in the work of the Brazilian Paulo Freire (1921-1997), which dates back to dialogues with another great educator, José Martí (1853-1895), responsible for the construction of pedagogical theory on Cuban soil. José Martí's contribution helped to think about an educational action focused on the reality of our Latin American schools. The objective of this work is to present Martí’s ideas about education from his perspective focused on popular education, emancipation from colonization (in this case, Spanish) and the achievement of self-determination for Cuban citizens, including black slaves. At the same time, we intend to observe some points of convergence between the work of Martí and Freire, in an attempt to bring together the fields of scientific knowledge produced by them, with the practice of freedom as their driving force. Thus, the methodology is based on the analysis of the books Educação em nossa América – Textos selecionados by José Martí, and Educação como prática da liberdade, by Paulo Freire. Like Martí, Freire conceives education as a practice beyond pedagogical issues. For the Brazilian pedagogue, revolution implies the conscious participation of the masses.
Downloads
References
ACERVO PAULO FREIRE. Disponível em: https://acervo.paulofreire.org/home. Acesso em: 21 de dez. 2024.
BARBOSA, Viviane de Oliveira. Mulheres do babaçu: gênero, maternalismo e movimentos sociais no Maranhão. Curitiba: CRV/São Luís: Edufma, 2019.
COSTA, Emília Viotti da. Apresentação da coleção. In: AYERBE, Luís Fernando. A revolução cubana. São Paulo: Editora Unesp, 2004. p. 6-10.
CUBAN STUDIES INSTITUT. Disponível em: https://cubanstudiesinstitute.us/this-day-in-cuban-history/january-28-1853-jose-marti-was-born/. Acesso em: 21 de dez. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.
GADOTTI, Moacir. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADOTTI, Moacir (org). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez Editora/Instituto Paulo Freire, 1996. p. 69-115.
RODRIGUEZ, Pedro Paulo. A atualidade de José Martí (Prólogo de Pedro Paulo Rodriguez). In: STRECK, Danilo. José Martí & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 7-9.
SANTOS, Maristela Sena dos. O desafio de ser um educador no Brasil - Entrevista com Paulo Freire. Rede A de Jornais de Bairro, São Paulo, 29 jul - 4, ago, 1995, p. 3.
SCHÜTZ, Vitor Aleixo. Breve ensaio sobre as ideias sobre educação de José Martí e Domingo F. Sarmiento. Revista FACED, Salvador, n. 18, p. 49-61, jul./dez. 2010.
STRECK, Danilo. José Martí & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
STRECK, Danilo. José Martí e o imaginário pedagógico latino-americano – introdução para uma leitura pedagógica. In: STRECK, Danilo (org). Educação em nossa América: textos selecionados de José Martí. Ijuí: Editora Unijuí, 2007, p. 13-37.
TORRES, Carlos Alberto. A voz do biógrafo latino-americano: uma biografia intelectual. In: GADOTTI, Moacir (org). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez /Instituto Paulo Freire, 1996.
TORRES, Carlos Alberto. Grandezas y miserias de la educación latinoamericana del siglo veinte. In: TORRES, Carlos Alberto (Comp.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO, setiembre de 2001. p. 23-52. (Colección Grupos de Trabajo de CLACSO).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
