Black beauty: actions to value Afro-Brazilian culture in a municipal public school
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v7n16.2024.4Keywords:
Cultural Diversity, Black Beauty, Afro-BrazilianAbstract
The objective of this study was to indicate the appreciation of Afro-Brazilian culture in the didactic-pedagogical actions of a municipal public school called Prof. Hélio Frota Lima. This is an action that was carried out with students from Elementary School II and High School with 20 teachers and 300 students to create black arts cultural objects, the importance of dance in Brazilian cultural formation. To operationalize the research, there was a mobilization of teaching staff and students, in the production of materials that reflected positively on the importance of culture as an inseparable part of Brazilian cultural formation. The results were a sample of dances and art objects from black culture. Therefore, the exhibition of these objects was carried out, as well as the presentation in the form of dances. The results indicated that work from this perspective in the school environment contributes to ethnocultural strengthening in accordance with the legislation of the Education Guidelines and Bases Law (LDB).
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. – São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
FARIN, Elisangela Carneiro; PEREIRA, Vanildo Rodrigues. A dança folclórica “carimbó” como conteúdo das aulas de educação física escolar. Revista Cadernos PDF, v. 1, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_edfis_uem_elisangelacarneiroforin.pdf. Acesso em: 23 de jul., 2022.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. 2ª ed. revista - São Paulo: Global, 2007.
GOMES, Nilma L. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis – RJ. Editora Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. SciELO, n. 23, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XknwKJnzZVFpFWG6MTDJbxc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 de jul., 2022.
GONZÁLEZ REY, Fernando L. Sujeito e Subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. Tradução: Raquel Souza Lobo Guzzo; revisão técnica do autor. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução Jess Oliveira. Editora de Livros Cobogó. Rio de Janeiro – RJ, 2019.
LOPES, William Molinos; SOARES, André Luís Ramos. A cultura negra através da educação patrimonial: maquetes como ferramenta para o ensino de valores humanos. Revista Ágora, v. 15, n. 2, p. 179 a 186, jul./dez. 2009. Disponível em: file:///C:/Users/Admin/Downloads/1856-Texto%20do%20Artigo-6101-1-10-20110317.pdf. Acesso em: 23 de jul., 2022.
MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra: Tradução Marta Lança. Ed. Antígona. Lisboa – Portugal, 2014.
MEMMI, Alberti. Retrato do Colonizado precedido do retrato do colonizador. Tradução de Roland Corbisier e Mariza Pinto Coelho. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro – RJ, 1997.
MOREIRA, Adilson. Racismo Recreativo. São Paulo: Sueli Carneiro: Pólen, 2019.
QUIJANO, Aníbal. Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. In: Dossiê América Latina. Tradução de Gênese Andrade. Estudos Avançados 19 (55), pp. 9-31, 2005.
TOMMASELLI, Guilherme Costa Garcia; MICENO, Augusto Mular; SALLES, Tatiane Helena Borges de. Resistência e empoderamento: os concursos de beleza negra do IFMS/IFSP. Revista Debates Insubmissos, v.2, n. 7, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/debatesinsubmissos/. Acesso em: Acesso em: 23 de jul., 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
