Feminist movements and social conquests that impact universities in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n18e22583

Keywords:

Social movements, Feminism, Mozambique, University

Abstract

This article aims to examine the influence of feminist movements on the development of Mozambican higher education, tracing their trajectory from the emergence of the first movements to the present day. It identifies the key demands and achievements that have shaped institutional structures and women's participation in higher education. The study adopts a qualitative approach, based on a review of relevant literature and documentary analysis. Findings indicate that the early feminist movements in Mozambique emerged as broad-based social movements, initially focused on resisting the colonial regime. These movements prioritized demands related to women's working conditions and, later, their involvement on the frontlines of the anti-colonial struggle. Within the academic context, feminist movements began advocating for a safer and more inclusive university environment, as well as for the establishment of research centers and groups tasked with developing gender policies and strategies to combat sexual harassment. Currently, there is a notable increase in female participation in higher education; however, disparities persist across certain fields of knowledge. Conversely, the representation of women in academic teaching positions remains limited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMÉLIA, L.; et al; Movimento Feminista em Moçambique; Maputo; 2011.

AZEVEDO, Elaine Maria; OZÓRIO, Claudina Damascena. O papel do colectivo das mulheres na formação das universitárias da PUC-Rio. Seminário Internacional Fazendo Género 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, ISSN 2179-510X, 2017.

CASIMIRO, Isabel Maria. Movimentos Sociais e Movimentos de Mulheres em Moçambique. 2015. Disponível em: https://nigs.paginas.ufsc.br/files/2017/08/I-Casimiro-Mov-Mul-e-Movs-Fems-Mo%C3%A7.pdf. Acesso em 12/05/2021.

GOHN, Maria da Glória. “Movimentos Sociais e Lutas pela Educação no Brasil: Experiências e Desafios na Actualidade”. Reunião Cientifica Regional da ANPED. Educação, movimentos sociais e políticos governamentais. UFPR-Curitiba/Paraná. 2016.

KAUCHAKJE, Samira. solidariedade política e constituição de sujeitos: a actualidade dos movimentos sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 23, n. 3, p. 667-696. 2008.

LETA; J. As mulheres na ciência brasileira: crescimentos, contraste e um perfil de sucesso. Estudos avançados. 2003.

LISBOA, Carolina Langnor e Sousa. Novos feminismos: perspectivas sobre o movimento estudantil feminista na Universidade Federal do Paraná. Dissertação de Mestrado em Educação na Universidade Federal do Paraná – Curitiba, 2017.

OSÓRIO, Conceição. Identidades sociais/identidades sexuais: uma análise de género. Outras Vozes, nº 17. 2006.

REISBERG; L.; WATSON, D. Igualdade e acesso no ensino superior. Revista ensino superior. UNICAMP. 2010.

TELLES, Vera da Silva. Direitos Sociais: afinal do que se trata? São Paulo, Biblioteca Virtual da USP. (1997).

VELHO; L.; LÉON, E. A construção socia da produção cientifica por mulheres. Cadernos Pagu. 1998. Disponível em: https://ieg.ufsc.br/public/storage/articles/Ocober2020/Pagu/1998(10)Velho-Leon.pdf. Acesso em: Maio de 2023.

Published

2025-08-23

How to Cite

Madede, D. A. (2025). Feminist movements and social conquests that impact universities in Mozambique . Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 8(18), 19–35. https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n18e22583