Inclusive handcrafts: an experience report about the participation of a deaf student in the city school of Santa Ines/MA/BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e26139

Keywords:

Deafness, Libras, Service, Educational, Specialized

Abstract

The theorical contribution of Special Education showed teaching people with disabilities happened only in specific institutions for some time, reinforcing excluding models of education. Over time, school institutions were molding themselves to the offer of specializing service for these types of students, doing then a work ruled by inclusive perspectives. This essay explores the experience of a resource and multifunctional classroom teacher and sign language interpreter with a student with dyskinetic cerebral palsy including deafness and motor sequelae in the project called Inclusive Handcrafts. The goal of this report is to share the experimental narrative of the project, developed at the SRM city school of Humberto de Campos, in Santa Ines/MA/Brazil. The reached results related to the student’s linguistic development in cognitive and social functions will serve as a methodology framework for our observation reports, regarding it as an autobiographical narrative. The results point out a pedagogical practice lined with free and emancipating education of disable/deaf people alongside the challenges of searching for human and social rights in public politics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agnes Riquelle Carvalho Marques, SEMED de Santa Inês-MA

Pós-Graduada em Educação Especial Inclusiva – UEMA. Especialista em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial – UCAM. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia – ESTÁCIO. Professora do Atendimento Educacional Especializado da SEMED/Santa Inês-MA.

Gracy Kelia Lopes Silva, Universidade Federal do Maranhão

Pós-graduanda em LETRAS, PGLETRAS/UFMA; SEMED/Santa Inês-MA, Brasil.

Sandro José de Sousa Cruz, SEMED de Santa Inês-MA

Especialista em Libras e Educação Especial – Universidade Cândido Mendes. Graduado em Ciências Biológicas – UEMA. Professor SEMED/Santa Inês/Pindaré-Mirim-MA.

Teresa Cristina Lafontaine, Universidade Federal do Maranhão

Professora Ma. do Departamento de Letras/UFMA.

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República, Brasília. Disponível em: .

______. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a lei 10.436 de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais-LIBRAS e o art. 18 da lei 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Presidência da República, Brasília. Disponível em: http://: www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2005/5626.htm .

______. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, atendimento educacional especializado e dá outras providências. Presidência da República, Brasília. Disponível em: < http://:www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2011/7611.htm.

______. Lei n. 10.436 de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais-LIBRAS e dá outras providências. Presidência da República, Brasília. Disponível em:

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Formação continuada a distância para o atendimento Educacional Especializado: pessoa com surdez. Brasília: MEC, SEED, SEESP, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2006.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos (1948). Brasília: Unesco, 1998. Disponível em: https://www.ct.ufpb.br/lacesse/contents/documentos/legislacao-internacional/declaracao-universal-dos-direitos-humanos-1948.pdf/view

Published

2025-10-09

How to Cite

Marques, A. R. C., Silva, G. K. L. ., Cruz, S. J. de S., & Lafontaine, T. C. (2025). Inclusive handcrafts: an experience report about the participation of a deaf student in the city school of Santa Ines/MA/BRAZIL. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 8(19), 105–115. https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e26139