Café com canela and the political dimensions of recent Brazilian cinema

production, representations and circulation

Authors

  • Eduardo Paschoal de Sousa Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v18n31.2023.2

Keywords:

Brazilian cinema, politics, circulation, audiovisual culture

Abstract

This article aims to observe the political dimensions of Café com canela (Glenda Nicácio and Ary Rosa, 2017) from its production, the representations it mobilizes and the interpretations the movie acquires as it circulates. It is composed by a retrospect of the politics in Brazilian cinema, considering a sensitive direction, in the last two decades, towards discussions around gender, race and ethnicity, sexuality and social class. It also proposes a reflection on the demands of the producing agents themselves for fairer distribution in public policies. Finally, it proposes a return to filmic materiality to resume aspects of its narrative and the images it constructs, especially in a sharing of collective memory and the claim of a subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENTES, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. Revista Alceu, v. 8, n. 15, p. 242-255, 2007.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

BERNARDET, Jean-Claude; GALVÃO, Maria Rita. O nacional e o popular na cultura brasileira: cinema. São Paulo: Brasiliense, 1983.

FERREIRA, Ceiça; SOUZA, Edileuza Penha de. Formas de visibilidade e (re)existência no cinema de mulheres negras. In: HOLANDA, Karla; TEDESCO, Marina Cavalcanti. Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. São Paulo: Papirus, 2017.

FIGUEIREDO, Vera Lúcia Follain; SICILIANO, Tatiana Oliveira; MIRANDA, Eduardo. O tempo subtraído: cotidiano e trabalho no cinema brasileiro no século XXI. Anais do 28º Encontro da Compós. Porto Alegre, 2019.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.

HAMBURGER, Esther. O Brasil antenado: a sociedade da novela. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

HAMBURGER, Esther. Violência e pobreza no cinema brasileiro recente. Novos Estudos - Cebrap, n. 78, 2007, p. 113-128.

HAMBURGER, Esther. Guerra das imagens. Rapsódia. N. 12, 2018, p. 25-44.

MARSON, Melina Izar. Cinema e políticas de Estado: da Embrafilme à Ancine. São Paulo: Escrituras, 2009.

MATTOS, Carlos Alberto. Documentário contemporâneo (2000-2016). In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (org.). Nova história do cinema brasileiro (vol. 2). São Paulo: Edições Sesc, 2018.

OLIVEIRA, Janaína. Kbela e Cinzas: o cinema negro no feminino, do “Dogma Feijoada” aos dias de hoje. In: SIQUEIRA, Ana et al. (orgs.). Festival Internacional de Curtas de Belo Horizonte (catálogo). Belo Horizonte: Fundação Clóvis Salgado, 2018.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

PAIVA, Samuel; CURY, Joyce. Revendo imagens do povo pela locomoção e politização. Revista Novos Olhares. Vol. 3, n. 2. São Paulo, 2014, p. 100-112.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, Estado e Lutas Culturais: Anos 50/60/70. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, televisão e publicidade: cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. São Paulo: Annablume, 2004.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. A Estética como Política. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, jul./dez. 2010, p. 14-36.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

SARLO, Beatriz. Paisagens imaginárias: intelectuais, arte e meios de comunicação. São Paulo: Edusp, 2005.

SILVA, Gustavo Souza da. Pontos de vista em documentários de periferia: estética, cotidiano e política. Tese de doutorado defendida no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011.

SOARES, Rosana de Lima. De palavras e imagens: estigmas sociais em discursos audiovisuais. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, e-Compós. Brasília, v. 12, n. 1, jan./abr. 2009, p. 1-23.

VÉLEZ, Estefanía. Tráficos culturales: la construcción de nuevas subjetividades en las periferias de Medellín y São Paulo. Tese de doutorado defendida no Centro de Estudios Sociales, na Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colômbia, 2015.

VICENTE, Wilq. Narrativas audiovisuais da periferia e disputas culturais em busca do povo. Significação. São Paulo, v. 48, n. 55, jan./jun. 2021, p. 134-152.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

XAVIER, Ismail. Da violência justiceira à violência ressentida. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 1, n. 51, set./2006, p. 55-68.

XAVIER, Ismail. Figuras do ressentimento no cinema brasileiro dos anos 1990. Aniki, vol. 5, n. 2, 2018, p. 311-332.

Published

2023-06-30

How to Cite

SOUSA, Eduardo Paschoal de.
Café com canela and the political dimensions of recent Brazilian cinema : production, representations and circulation
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 18, n. 31, 30 Jun. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/21257. Acesso em: 16 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos