The TikTok phenomenon:
the influence of social media on identity of teenagers
DOI:
https://doi.org/10.18764/2176-5111v19n34.2024.24Keywords:
Adolescence, Identity, Narrative review, TikTokAbstract
Studies show that TikTok – a social media – generates psychosocial changes as a result of its use, including in teenage users, one of its most active audiences. From this perspective, we aim to reflect on the influence of TikTok on the identity of adolescents based on existing literature. To this end, we carried out a narrative review, which consists of theoretically exploring a theme without following a systematization in the search and collection of articles. Thus, we identified that TikTok is in a position of influence on the subject's identity, as it is included in their daily lives, characterized as a process of transformation within a sociocultural context.
Downloads
References
ALVES, Priscila Pires; MANCEBO, Deise. Tecnologias e subjetividade na contemporaneidade. Estudos de Psicologia (Natal), v. 11, p. 45-52, 2006.
BAPTISTA, Maria Manuel. Estudos culturais: o quê e o como da investigação. Carnets. Revue électronique d’études françaises de l’APEF, n. Première Série-1 Numéro Spécial, p. 451-461, 2009.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. Gestão e Sociedade, v.5, n.11, p.121-136, 2011.
CAPRÌ, Tindara et al. The influence of media usage on family functioning. Current Psychology, v. 40, p. 2644-2653, 2021.
CAVALCANTE, Lívia Teixeira Canuto; OLIVEIRA, Adélia Augusta Souto de. Psicologia em Revista, v.26, n.1, p.83-102, 2020.
CORDEIRO, Alexander Magno. et al.. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, v. 34, n. 6, p. 428–431, nov. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/CC6NRNtP3dKLgLPwcgmV6Gf/?lang=pt#. Acesso em: 10 jun 2024.
COSTA, Alan et al. A emergência da concepção do prosumer na era da comunicação digital. Universidade de São Paulo. Escola de comunicação e artes. Programa de Pós-graduação em ciências da comunicação. São Paulo, 2013.
Countries with the largest TikTok audience as of April 2022. Statista, 2022. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/1299807/number-of-monthly-unique-tiktok-users/. Acesso em: 18 dez 2022.
Countries with the largest TikTok audience as of April 2023. Statista, 2023b. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/1299807/number-of-monthly-unique-tiktok-users/. Acesso em: 10 jul 2023.
CIAMPA, Antônio Costa. Identidade. In: LANE, S. T. M.; CODO, W. (Orgs.). Psicologia Social: o homem em movimento. 8. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989. p.58-75.
CUADROS RINCON, Josselyn Valentina; TORRA MUÑOZ, Sarith Alejandra. Tik Tok y su influencia en la construcción de la identidad en jóvenes. 2022.
DE SANTANA, Vagner Figuerêdo et al. Redes sociais online: desafios e possibilidades para o contexto brasileiro. In: Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. 2009. p. 339-353.
DU GAY, Paul. et al. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. Londres: Sage, 1997.
DURING, Simon. The Cultural Studies Reader. 3. ed. Nova Iorque: Routledge, 2007.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Os estudos culturais. Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 151-170, 2001.
GAO, Xinting. The Impact Of Douyin (Chinese TikTok) On The Socialization Of
Chinese Youth. SHS Web Conf., v. 155, 2023.
GÓMEZ GÓMEZ, Diany Michell; ARIAS MANCILLA, Zaira Alejandra; GARAY CAMPO, Leire Natalia. Efecto del uso de la red social Tik Tok en la formación de identidad virtual, popularidad y socialización virtual en adolescentes. 2022.
GONZÁLEZ- REY, Fernando Luis. Sujeito e subjetividade. São Paulo: Thomson, 2003.
GUIMARÃES, Águita da Mota; ALEIXO, Lívia da Silva. REDES SOCIAIS: INFLUÊNCIAS NA CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DOS ADOLESCENTES. 2020.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.
HAO, Tham Jia; XUAN, Sarah Tan Yu; CHIEN, Ker Yee. The Impact of TikTok Toward the Daily Life of Young Adults in Kuala Lumpur, Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, v.12, n.7, p.1123-1229, 2023.
JACÓ-VILELA, Ana Maria. Concepções de pessoa e a emergência do indivíduo moderno. Interações, v.6, n.12, p.11-40, 2001.
LE BRETON, David. O corpo e a virtualidade. In: LIMA, Nádia Laguárdia, STENGEL, Márcia, DIAS, Vanina Costa. (Orgs.). Subjetividade e Cultura Digital. 1.ed. Belo Horizonte: UFMG/PUC Minas, 2017.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LIN, Zheng. Analysis of the Psychological Impact of Tiktok on Contemporary Teenagers. SHS Web of Conferences, v.157, p.1-4, 2023.
MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.
MATTELART, Armand; NEVEU, Érick. Introdução aos Estudos Culturais. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
MAURICIO, Gustavo Carvalho; PARESCHI, Claudinei Zagui; MILL, Daniel. FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O SÉCULO XXI: UMA BREVE REFLEXÃO SOBRE EDUCAÇÃO HÍBRIDA, CIBERESPAÇO E TDIC. ESUD CIESUD SIGATEC 2024, p. 14-14, 2023.
NEUMANN, Débora Martins Consteila; MISSEL, Rafaela Jarros. Família digital: a influência da tecnologia nas relações entre pais e filhos adolescentes. Pensando fam., Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 75-91, 2019.
Number of internet and social media users worldwide as of April 2023. Statista, 2023. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/. Acesso em: 03 set 2024.
Number of internet and social media users worldwide as of July 2024. Statista, 2024. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/. Acesso em: 03 set 2024.
PATRÃO, Ivone. Guia: Dependências Online. Orientações para a Gestão Saudável dos Comportamentos Online. Centro Internet Segura e Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2019. Disponível em: https://www.internetsegura. pt/GuiaDependenciaOnline. Acesso em: 03 set 2024.
PRADO FILHO, Kleber; MARTINS, Simone. A subjetividade como objeto da(s) psicologias(s). Psicologia & Sociedade, v.19, n.3, p.14-19, 2007.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.
RECUERO, Raquel; BASTOS, Marco; ZAGO, Gabriela. Análise de redes sociais para mídia social. Porto Alegre: Sulina, 2020.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
ROSA, Gabriel Artur. Marra; SANTOS, Benedito Rodrigues dos. Repercussões das redes sociais na subjetividade de usuários: uma revisão crítica da literatura. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 23, n. 4, p. 913-927, 2015.
SALES, Synara Sepúlveda; DA COSTA, Talita Mendes; GAI, Maria Julia Pegoraro. Adolescentes na Era Digital: Impactos na Saúde Mental. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e15110917800-e15110917800, 2021.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. 4. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIAS, Maria; SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório. Estudos de Psicologia, v. 8, n. 1, p. 107-115, 2003.
SEEKIS, Veya; KENNEDY, Richelle. The impact of# beauty and# self-compassion tiktok videos on young women’s appearance shame and anxiety, self-compassion, mood, and comparison processes. Body Image, v. 45, p. 117-125, 2023.
SPINK, Mary Jane Paris. Prefácio. In: GUARESCHI, Neuza Maria de Fátima; BRUSCHI, Michel Euclides. (Eds.). Psicologia Social nos Estudos Culturais: perspectivas e desafios para uma nova psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003. p.9-19.
SUCHLAND, Hayley; SMITH-GOODWIN, Erika; DICK, Eric. Effects of TikTok on the Mental Health of Men's and Women's Soccer Teams at One Institution. Journal of Sports Medicine & Allied Health Sciences: Official Journal of the Ohio Athletic Trainers' Association, v. 8, n. 1, 2022.
TAPSCOTT, Don. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Tradução de Marcelo Lino. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.
TIC Kids Online Brasil 2021: 78% das crianças e adolescentes conectados usam redes sociais. CGI.br, 2022. Disponível em: https://www.cgi.br/noticia/releases/tic-kids-online-brasil-2021-78-das-criancas-e-adolescentes-conectados-usam-redes-sociais/. Acesso em: 18 dez 2022.
Um bilhão de vezes obrigado!. TikTok, 2022. Disponível em: https://newsroom.tiktok.com/pt-br/um-bilhao-de-pessoas-no-tiktok. Acesso em: 18 dez 2022.
VARELA, Daniela de Jesus Gordicho. Comportamentos aditivos sem substâncias e dependência de ecrãs: um projeto de intervenção comunitária. 2023. Tese de Doutorado.
WANG, Cheng et al. Exploring short video apps users’ travel behavior intention: Empirical analysis based on SVA-TAM model. Frontiers in Psychology, v. 13, p. 912177, 2022.
ZHOU, Qing; SOTIRIADIS, Marios; SHEN, Shiwei. Using TikTok in tourism destination choice: A young Chinese tourists' perspective. Tourism Management Perspectives, v. 46, p. 101101, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos cedidos à revista para a primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cambiassu: Estudos em Comunicação
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.