Personal Branding e influenciadores digitais
um estudo de caso de Raíza Costa no Instagram
Keywords:
Comunicação digital, Influenciadores digitais, Branding, Personal BrandingAbstract
This article aims to identify the communication strategies adopted by the digital influencer Raíza Costa on her Instagram profile for the construction and management of her personal brand. The research is based on studies about digital influencers, branding, and personal branding, and adopts a quantitative and qualitative approach, with an exploratory character, using the case study as the method of investigation. For the analysis, data were collected over the course of one year from the influencer’s profile on the platform, with the aim of identifying the main themes and characteristics of the posts, analyzing how these elements contribute to the consolidation of her personal brand. The results indicate that by combining strategic communication, storytelling, and visual identity with engaging content, the influencer was able to establish a unique identity and create emotional bonds with her audience, standing out in the digital landscape for her authenticity and distinctive style.
Downloads
References
AAKER, David A. Marcas: Brand Equity – Gerenciando o Valor da Marca. Tradução de Daniel Pinsky. 1. ed. São Paulo: Negócio Editora, 1998.
ARRUDA, William. Ditch. Dare. Do!: 66 Pequenas Formas de Fazer Grandes Mudanças na Sua Vida. São Paulo: Wiley, 2013.
BANDEIRA, Tamara Montijo. O processo do personal branding e a construção da marca Gisele Bündchen, 2015 74f. Monografia do Curso de Jornalismo - Universidade de Brasília, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
COBRA, M. Marketing & Moda. São Paulo: Editora Senac, 2007.
Comitê Gestor de Internet no Brasil. CGI. (2024). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios - Indicadores. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em <https://www.cetic.br/pesquisa/domicilios/indicadores>. Acesso em 26 dez. 2024.
DATAREPORTAL. Digital 2024: Brazil. Disponível em < https://datareportal.com/reports/digital-2024-brazil>. Acesso em 15 de jan. 2025.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. São Paulo: Editora Record, 2011.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: o Eu como mercadoria. In: SAAD, Elizabeth; SILVEIRA, Stefanie C. Tendências em Comunicação Digital. São Paulo: ECA/USP, 2016.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Communicare, v. 17, n. 12, p. 46-61, 2017.
KARHAWI, Issaaf. Entre Fama e Anonimato: Uma Análise dos Influenciadores Digitais e seus Públicos. São Paulo: Editora Sulina, 2018.
KAPFERER, Jean-Noël. Gestão Estratégica de Marcas: Criação e Sustentação do Valor de Marca. 5. ed. São Paulo: Pearson, 2012.
KAPUTA, Catherine. Você É uma Marca!: Como Pessoas Inteligentes se Vendem para o Sucesso nos Negócios. São Paulo: Saraiva, 2006.
KELLER, Kevin Lane. Gestão Estratégica de Marcas. São Paulo, Person, 2006.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. 15. ed. São Paulo: Pearson, 2018.
MONTOYA, Peter. A Marca Chamada Você: Criando uma Marca Pessoal que Atrai Atenção e Gera Confiança. São Paulo: Saraiva, 2003.
NÚÑEZ, Antonio. Será mejor que lo cuentes. Barcelona.: Ediciones Urano, 2007.
Richardson, 2012
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
TAVARES, Fred. Gestão da Marca: Estratégia e Marketing. São Paulo: Saraiva, 2003.
TERRA, Carolina. Mídias Sociais e Agora?: O Que Você Precisa Saber para Gerenciar sua Comunicação nas Mídias Digitais. 4. ed. São Paulo: Difusão Editora, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Direitos cedidos à revista para a primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cambiassu: Estudos em Comunicação
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.