MARANHÃO AS A CENTRAL AXIS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE FIRST YEARS OF SCHOOLING IN MARANHÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.6

Keywords:

Maranhensidade, Mathematics Education, Didactic sequences, Child education, Early Years of Elementary School

Abstract

The objective is to problematize the teaching of mathematics in the first years of schooling and the curricular prescription of Maranhão. An investigation of the State of the Art type is carried out, which presents an unexplored field of publications and discovers the absence of productions that deal with the curriculum of the mathematics curricular component of the first years of schooling in the state of Maranhão, especially analyzing the Curricular Document of the Maranhão Territory. It is suggested the production of didactic sequences work on mathematics in the first years of schooling with Maranhão’s way of being as the focus to help in the state's curriculum debate and inspire other teachers from Maranhão in the craftsmanship of their classroom practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jónata Ferreira Moura, Universidade Federal do Maranhão

Doutor e Mestre em Educação (Educação Matemática) pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco (2015-2019) com período de estágio doutoral na Universitat de Barcelona (09/2018-02/2019). Especialista em Educação Infantil pela Faculdade de Educação Santa Terezinha (2009). Licenciado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (2006) e em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2009). Docente da Universidade Federal do Maranhão (CCSST/UFMA), atuando no curso de Pedagogia. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOGraph). Avaliador do SINAES.

Mariana Ribeiro Cardoso Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

Mônica Letícia Sousa Vale, Universidade Federal do Maranhão

Especialista em Administração Educacional, Psicopedagogia, Metodologia do Ensino Superior e Metodologia do Ensino da Matemática. Possui graduação pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2001) e acadêmica de Artes Visuais na Uninter. Coordenadora no Colégio Militar Tiradentes II da Unidade do Governo do Estado do Maranhão e coordenadora da EMEI Juracy A. Conceição da rede municipal de Imperatriz MA. 

References

BARBIER. René. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Plano, 2002.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 02 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. v. 1.

CABRAL, Natanael Freitas. Sequências didáticas: estruturas e elaboração. Belém: SBEM/PA, 2017.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Vygotsky e o processo ensino-aprendizagem: a formação de conceitos. In: MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima e MILLER. Stela (Orgs.). Vygotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p. 123-148.

FERREIRA, Norma S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas (SP), v. 23, n. 79, p. 257-273, ago. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: 28 ago. 2020.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa. São Paulo (SP), v. 31 n. 3, p. 483-502, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DRq7QzKG6Mth8hrFjRm43vF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 ago. 2020.

IBGE. Divisão Regional do Brasil 2017. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/organizacao-do-territorio/divisao-regional/15778-divisoes-regionais-do-brasil.html?=&t=acesso-ao-produto. Acesso em: 20 set. 2021.

LEONTIEV, Alexis N. Uma contribuição à Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VIGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 15. ed. São Paulo: Ícone, 2017. p. 59-83.

MARANHÃO. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

MOURA, Jónata Ferreira. Narrativas de vida de professores da educação infantil na constituição da formação docente: as marcas e as ausências da matemática escolar. 2015. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2015.

MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. Narrativas de professoras da Educação Infantil sobre o ensino de matemática para crianças pequenas. Ensino de Matemática em Debate. São Paulo (SP), v. 8, n. 3, p. 1-25. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/52581. Acesso em: 15 jul. 2021.

POLONI, Adil. Educação matemática e a psicologia sócio-histórica. In: MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima e MILLER. Stela (Orgs.) Vygotsky e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p.149-168.

RODRIGUES, Márcio Urel; ANDRADE, Paulo Marcos Ferreira. Contextualizando o ensino da matemática na Educação Infantil na perspectiva da BNCC. In: RODRIGUES, Márcio Urel; ANDRADE, Paulo Marcos Ferreira (Orgs). Jogos e brincadeiras matemáticas na Educação Infantil na perspectiva dos objetivos de aprendizagem da BNCC. Barra do Burguês: UNEMAT, 2020. p. 26-34.

SILVA, Cleres Carvalho do Nascimento; SILVA, Scarlat Carvalho do Nascimento e MOURA Jónata Ferreira de. Maranhensidade: reflexos sobre o Documento Curricular do Território Maranhense. Humanidades e Educação, Imperatriz (MA), v. 2, n. 2, p. 05-19, jan./jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/14196. Acesso em: 03 out. 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. 11. Impressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VIANA, Camila Rodrigues; SANTOS, Janete Silva dos; MOURA, Jónata Ferreira de. Maranhensidade no espaço escolar: formações discursivas entre o lugar curricular e a posição sujeito-professor do ensino fundamental I. Revista Humanidades e Inovação, Palmas (TO), v. 8 n. 36, p. 187-198, mar. 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4301. Acesso em: 20 ago. 2021.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-03-02

How to Cite

MOURA, Jónata Ferreira; SOUSA, Mariana Ribeiro Cardoso; VALE, Mônica Letícia Sousa.
MARANHÃO AS A CENTRAL AXIS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE FIRST YEARS OF SCHOOLING IN MARANHÃO
. Revista Humanidades & Educação, p. 2–14, 2 Mar. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20122. Acesso em: 16 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos