Environmental education in primary education
a state of the art
Keywords:
Environmental Education. Basic Education. Sustainability.Abstract
With the worsening of environmental problems in society, resulting from human and technological development, through the disorderly and irresponsible use of natural resources, environmental education in basic education has become
essential. Since environmental education is a permanent component of national education, it must be present at all levels and modalities of the educational process. Given the above, the guiding question of this research is presented: has
environmental education been addressed in scientific productions related to Basic Education? To this end, the study aimed to investigate, based on the State of the Art, the approach to environmental education in Basic Education, as presented in the Capes Periodicals Portal's productions over the last five years (20202024). Based on the analysis of the texts, the results suggest a relationship between Environmental Education/Basic Education, as environmental education is addressed in a multidisciplinary manner. However, despite being a widely discussed topic, few concrete actions are carried out. Therefore, there is a clear need to encourage practical environmental education actions aimed at developing students' sensitivity to the importance of environmental conservation and at
calling the attention of public authorities and the school community to the promotion of sustainability.
Downloads
References
ACIOLE, D. S. B.; FILGUEIRA, A. A.; VIEIRA, M. T. M.; VIANA, S. R. S.; XAVIER, T. J. S.; SANTOS, R. L.; ARAÚJO-DE-ALMEIDA, E. Ações com mapas conceituais em prol da aprendizagem e da comunicação sobre diversidade biológica. Research, Society and Development, v. 11, n. 16, p. e41111637776- e41111637776, 2022.
ARAÚJO-DE-ALMEIDA, E.; SANTOS, R. L. Planejamento e construção de mapas conceituais em Zoologia: evidenciando a descrição taxonômica e a divulgação sobre biodiversidade. Brazilian Journal of Development, n. 7, v. 2, p. 15500-15519, 2021.
BORGES, A. L. M.; SARAIVA-JUNIOR, J. C. A Educação Ambiental no âmbito escolar: um estudo em uma escola municipal de Sítio Novo (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 5, p. 115-122, 2016.
BRASIL. Lei nº 9.795/1999 - Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ ccivil _03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 05 jun. 2024.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental - Parecer CNE/CP Nº: 14/2012. Brasília, DF: Ministério da Educação / Conselho Nacional de Educação, 2012. Disponível em: <https://normativasconselhos.mec.gov. br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN142012.pdf?query=Educacao%20Ambiental>. Acesso em: 22 out. 2014.
BORNIA, B. G.; ROYER, M. R. Pesquisas brasileiras em Educação Ambiental que estão em voga atualmente: Uma análise de periódicos nacionais. Research, Society and Development, v. 9, n. 4, p. e135942979-e135942979, 2020.
CAETANO, L. P. S.; CARAMELLO, N.; MEDEIROS, P. S. M. Percepção ambiental como ferramenta na análise teórica da viabilidade do ensino hídrico. Caderno de Geografia, v. 33, n. 73, p. 602-629, 2023.
CRISPIM, J. Q.; PAROLIN, M.; MALYSZ, S. T.; KAICK, T. S. V. Estações de Tratamento de Esgoto por Zona de Raízes (ETE). Campo Mourão, PR: Fecilcam, 2012.
GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo - SP, v. 26, n. 2, p. 20-29, 1995.
HAMMES, V. S.; RACHWAL, M. F. G. (Edit.) Meio Ambiente e a Escola (Educação Ambiental para o Desenvolvimento Sustentável). Brasília, DF: Embrapa, 2012. Disponível em: . Acesso em: 24 de jul. 2024.
LÉVÊQUE, C. Ecologia: do Ecossistema à Biosfera. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.
LIMA, D. M. C. H.; ANTUNES, S. C. F. M. Visão holística do Sistema Terra para o Desenvolvimento Sustentável. Terrae Didática, v. 17, p. e021025-e021025, 2021.
LIMA, D. T, S.; BARBADO, N.; MORITZ, J. Educação Ambiental a partir do conhecimento dos estudantes sobre Estação de Tratamento de Esgoto por Zona de Raízes. Research, Society and Development, v. 10, n. 7, p. e157 10716261-e15710716261, 2021.
MACHADO, M. K. A Interdisciplinaridade na Educação Ambiental em duas escolas rurais, Cachoeira do Sul, RS, Brasil. In: II Seminário Internacional de Educação do Campo e das Águas e Florestas (SIFEDOC), 2014, Santa Maria. Educação, Memória e Resistência Popular na Formação Social da América Latina. Santa Maria/RS: UFSM, 2014. p. 318-333.
MAIA, J. L.; GUEDES, J. A. Percepção ambiental dos recursos hídricos no município de Francisco Dantas – RN. Revista Sociedade e Território, Natal, v. 23, n. 2, p. 90-106, 2011.
NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.; CONDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Orgs.) Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Diálogo Educacional, Curitiba - PR, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
ROSSETTO, G. A. R. S.; FIGHERA, A. C. M.; SANTOS, E. G.; POWACZUK, A. C. H.; BOLZAN, D. P. V. Desafios dos estudos “Estado da Arte”: estratégias de pesquisa na pós-graduação. Educação: Saberes e Prática, Brasília - DF, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2013.
ROSSINI, C. M.; CENCI, D. R. Práticas interdisciplinares na educação ambiental: caminhos para a sustentabilidade. Research, Society and Development, v. 9, n. 12, p. e561210826-e561210826, 2020.
SANTOS JÚNIOR, C. J.; SILVA, J. P. Educar para preservar: extensão universitária em Educação Ambiental e Saúde Planetária na Educação Básica. Revista Ensino de Geografia, Recife - PE, v. 3, n. 2, p. 101-115, 2020.
SILVA, G. S.; ARAÚJO, A. H. C.; GONÇALVES, M. H. S.; ACIOLE, D. S. B.; SANTOS, R. L.; ARAÚJO-DE-ALMEIDA, E. Educação Ambiental para crianças seguindo a Agenda 2030: Mobilizando sobre a biodiversidade dos oceanos. Research, Society and Development, v. 12, n. 8, p. e11612842946- e11612842946, 2023.
STERLING, S. Living in the Earth: Towards an Education for Our Tim. Journal of Education for Sustainable Development, v. 4, n. 2, p. 213-218, 2010.
VOSGUERAU, D. S. A. R; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba - PR, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.






