The English Language and its linguistic variations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v8n16e26066

Keywords:

English Language, Linguistic Variation, Sociolinguistics, Vernacular varieties

Abstract

This study examines the linguistic challenges faced by English Language teachers in the United States, focusing on the coexistence of standard English and its vernacular varieties. Grounded in the Variationist Sociolinguistics of William Labov (1972) and supported by the works of Rowe and Lavine (2023), this research analyzes semantic, phonological, morphological, and syntactic variations, with special emphasis on African American Vernacular English (AAVE). The study highlights the impact of these variations on language education and the need for teacher education programs to incorporate sociolinguistic awareness. Findings suggest that linguistic diversity in classrooms demands pedagogical strategies that respect and integrate non-standard varieties while ensuring proficiency in
standard English. The paper argues that fostering linguistic consciousness of English Language can help
people who use this language to reduce the chances of language-based discrimination and enhance learning outcomes. By acknowledging the legitimacy of linguistic variations, this study contributes to a
broader discussion on language equity in educational contexts. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Stein, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual Londrina (2020) (Fonética e Fonologia da Língua Inglesa), possui Mestrado em Estudos da Linguagem (2015) (Ensino/Aprendizagem e formação do Professor de Língua Estrangeira), Especialização em Língua Inglesa (2004) e Graduação em Letras Português-Inglês (2003), todos pela Universidade Estadual de Londrina UEL-PR. Com certificados de proficiência em língua inglesa pela Trinity College London (Nível: 10 - Avançado) e pela Cambridge Assessment English (Nível: C1- CEFR). Certificado pela ACELS (Accreditation and Co-ordination of English Language Services) da República da Irlanda para o ensino de inglês como língua estrangeira naquele país. Tem trabalhado como professor de inglês há 28 anos. Atuou como professor colaborador no Depto. de Línguas Estrangeiras Modernas da UEL (2012 e 2013) e no curso de Letras Português-Inglês EaD da Anhanguera Educacional (2016 e 2017). Fez parte do corpo docente da Cultura Inglesa de Londrina por 15 anos. Atualmente trabalha como Professor Colaborador do Curso de Letras-Inglês e Secretariado Executivo da Universidade Estadual de Londrina. Suas áreas de interesse são: Fonética e Fonologia da Língua Inglesa, Aquisição de Segunda Língua, Formação de professores de línguas, Linguística e Linguística Aplicada. 

References

LABOV, William. The logic of non-standard English. In: English in the inner city: studies of black English vernacular. University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 1972.

__________. Padrões Sociolinguísticos. Tradução: Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre, Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 1972-2008.

National Council of Teachers of English (NCTE). English language learners: a policy research brief. 2008. Disponível em: <http://www.ncte.org> Acesso em 23 mar. 2019.

PULLUM, Geoffrey K. African American vernacular English is not standard English with mistakes. In: WHEELER, Rebecca S (ed.). The workings of language: from prescriptions to perspectives. Westport CT: Praeger, 1999, p. 39-58.

ROWE, Bruce M. LAVINE, Diane P. Sociolinguistics: language and society. In: ROWE, Bruce M. LAVINE, Diane P. A Concise Introduction to Linguistics. Routledge. 2023.

SAMSON, Jennifer F. COLLINS, Brian A. Preparing all teachers to meet the needs of English language learners: applying research to policy and practice for teacher effectiveness. Center for American Progress. April 2012. Disponível em: Acesso em 23 mar. 2019.

SOARES, Magda. O fracasso da/na escola. In: Linguagem e escola: uma perspectiva social. 17ª ed. São Paulo: Ática, 2002. p. 8-17.

STEIN, Alexandre. O Inglês vernacular afro-americano: descrição e implicações sociolinguísticas. Entretextos. Londrina, v. 20, n. 2, p. 43-58, jul.-dez. 2020.

STEIN, Alexandre. Aspectos fonético-fonológicos dos ditongos ortográficos da Língua Inglesa e suas realizações orais por aprendizes brasileiros. 2020.152f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem). Universidade Estadual de Londrina. Londrina. 2020.

Published

2025-04-10

How to Cite

STEIN, Alexandre.
The English Language and its linguistic variations
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 8, p. 1–22, 10 Apr. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/26066. Acesso em: 7 nov. 2025.