RACIAL CLASSIFICATION IN THE SCHOOL CENSUS OF BASIC EDUCATION AND THE PROBLEM OF “NO DECLARATION”

Authors

  • Maria Railma Alves Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes https://orcid.org/0000-0002-3604-8167
  • Mônica Maria Teixeira Amorim Universidade Estadual de Montes Claros
  • Aneuzimira Caldeira Souza Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.3

Keywords:

censo escolar, educação básica, raça-cor, não declaração, desigualdades

Abstract

The school census is an important tool for collecting information on Brazilian education. It is an important tool for the construction and implementation of educational policies committed to the reduction of educational, racial and social inequalities that characterize our reality. For this reason, the ethnic-racial issue, which involves collecting data on race/color of students, is an extremely necessary variable in this survey because it allows us to better monitor our educational situation. However, the question of the race/color classification of Brazilian students raises the problem of “No Declaration”, which is very intense in recently released percentages of the School Census. The present article discusses this problem through bibliographic review and analysis secondary data from the 2015 School Census and the 2019 School Census. In this sense, it historically addresses the race-color variables in official and unofficial surveys in the country, presents data from the Basic Education School Census - with emphasis on the classification of race/color of students in Brazil in different regions and levels of education, and highlights the high percentages of “no declaration.” It also addresses the classification of race/color of students in remaining quilombo areas and the high percentages of “no declaration” in this context, as well as pointing out the presence of difficulties in raising this variable in the school environment. Furthermore, it highlights the relevance of new research that addresses the theme and that can contribute to expand, among others, the analyzes on the relation of the race/color classification and its effects in the deepening of the educational and racial inequalities.

Keywords: School Census, basic education, race/color, no declaration, inequalities.

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Author Biographies

Maria Railma Alves, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Possui doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ - 2016). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG - 2003). Pós-graduação lato sensu em Ciências Sociais e Políticas Públicas pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Graduada em Ciências Sociais  (Bacharelado) pela Universidade Estadual de Montes Claros (1994). Possui Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Montes Claros (1994).  É professora efetiva do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Montes Claros das áreas de Sociologia, Metodologia e Sociologia das Relações Étnico-raciais. Coordenadora do Observatório das Desigualdades e Discriminações Étnico - raciais

Mônica Maria Teixeira Amorim , Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, docente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social da Unimontes e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unimontes; Integrante dos Grupos de Pesquisa e Estudos Gênero e Violência, do Grupo de Pesquisa para uma Educação Decolonial PluriEtnoPopular, do Núcleó InSerto, do Projeto Emancipa e do NEAB – Unimontes e do Observatório das Desigualdades e Discriminações Étnico - raciais.

Aneuzimira Caldeira Souza, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV); Integrante do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas- NEABI, do IFNMG/Campus Araçuaí) e da Comissão de heteroidentificação do IFNMG/ Campus Araçuaí e do Observatório das Desigualdades e Discriminações Étnico - raciais.

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Published

2022-05-03

How to Cite

Alves, M. R., Amorim , M. M. T. ., & Souza, A. C. (2022). RACIAL CLASSIFICATION IN THE SCHOOL CENSUS OF BASIC EDUCATION AND THE PROBLEM OF “NO DECLARATION”. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 5(12). https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.3

Issue

Section

Artigos