“DJARAMA BUI LITERATURA!”:
Promoting African literature in Portuguese and Afro-Brazilian languages via WhatsApp in Bolama – Bijagós, Guinea-Bissau
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n20e26071Keywords:
Teaching Literature, LiterÁfricas Project, literÁfricas Project, Education and technological innovation, Higher education – Guinea-BissauAbstract
The aim of this article is to present a reflection on practices that use information and communication technologies (ICT) in educational processes as a strategic mechanism to overcome the difficulties of accessing works of and about African literature in Portuguese and Brazilian languages, notably in Guinea-Bissau. It considers the impact of the use of ICT in teaching and learning processes and highlights aspects of the literÁfricas project, which is configured as a source of information specialized in Africanities, dedicated to making visible, in open access on the internet, a collection of critical texts, interviews and videos about the literary system of Angola, Cape Verde, Guinea-Bissau, Mozambique and São Tomé and Príncipe. Shares the activity carried out in a training cycle at the Escola Superior de Educação – Unidade de Ensino Amílcar Cabral, located in the city of Bolama, in the Bijagós archipelago region – Guinea-Bissau, with Pedagogy undergraduates who produced episodes of a radio program, adapted for broadcasting via Whatsapp and YouTube, based on collective research, mainly in the online material of literÁfricas. The experience reported concludes that it is important to continue the work of populating the collection of the literÁfricas Project, given the contribution it offers to enrich and diversify the educational path of those interested in the literary systems of the five Portuguese-speaking countries on the African continent.
Downloads
References
ALVES, Roberta Maria Ferreira; CARVALHO, Wellington Marçal de. GEED: disseminação de afetos, olhares e saberes. In: ______. (Org.). Deslocamentos estéticos. Florianópolis, SC: Nyota, 2020. p. 29-68. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/51167/2/GEED%20dissemina%c3%a7%c3%a3o%20de%20afeto%2c%20olhares%20e%20saberes.pdf. Acesso em: 08 ago. 2024.
AMADO, Leopoldo. Bolama, caminho longe. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “BOLAMA, CAMINHO LONGE”, Bissau, Bolama, 1990, Bissau. Actas [...]. Bissau: INEP, [1996]. p. 21-33.
ARAÚJO JÚNIOR, C. F. Tecnologias e aprendizado em dispositivos móveis (m-learning). São Paulo: Cruzeiro do Sul Educacional. Campus Virtual, 2016.
ARAÚJO JÚNIOR, Edson Modesto de; CARVALHO, Wellington Marçal de. Programa de formação. Bolama, ESE / Unidade de Ensino Amílcar Cabral, 2024. 2 p.
AUGEL, Moema Parente. 8 DESAFIOS DE ENSINO SUPERIOR NA ÁFRICA E NO BRASIL: a situação do ensino universitário na Guiné-Bissau e a construção da guineidade. Estudos de Sociologia, Recife, v. 15. n. 2, p. 137-159, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revsocio/article/view/235326. Acesso: 23 ago. 2024.
BARRETO, Antónia; CARVALHO, Carla. Paulo Freire na Guiné-Bissau: um olhar sobre a Escola de Formação de Professores Combatentes da Liberdade da Pátria – Centro Máximo Gorki. Sinergias – diálogos educativos para a transformação social, Porto, p. 59-75, jan. 2022. Disponível em: https://sinergiased.org/wp-content/uploads/2022/02/Paulo-Freire-na-Guine-Bissau_Centro-Maximo-Gorki.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
CA, Lourenço Ocuni. Perspectiva histórica da organização do sistema educacional da Guiné-Bissau. 2005. 265p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1599535. Acesso em: 22 ago. 2024.
CABRITO, Belmiro; CARDOSO, Carlos. Estudo Diagnóstico do Ensino Superior e Investigação Científica: oportunidades e recomendações. Bissau: FEC - Fundação Fé e Cooperação, 2022. Disponível em: https://www.fecongd.org/wp-content/uploads/2022/12/ESIC_2022_web.pdf. Acesso em: 23 ago. 2024.
CARVALHO, Wellington Marçal de, REZENDE, Angerlânia; GOMES, Gracielle Mendonça Rodrigues. Fontes de informação especializada em africanidades. PontodeAcesso. Salvador, v. 13, n. 2, p. 174–201, ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/30464. Acesso em: 07 ago. 2024.
CARVALHO, Wellington Marçal de, REZENDE, Angerlânia; GOMES, Gracielle Mendonça Rodrigues. Mais fontes de informação especializada em africanidades: subsídios para novas e radicais epistemologias. RDBCI – Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v. 19, p. 1–29, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdbci/a/nRkVctphpG6cvW47tPY6W5f/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 ago. 2024.
CARVALHO, Wellington Marçal de. As literaturas negra, africanas de língua portuguesa e afrodiaspórica em cena: subsídios para a formação de acervos bibliográficos de feição negritudinista. In: VII Jornadas de intercambio y reflexión acerca de la investigación en Bibliotecología. [Anais...]. La Plata: Universidad Nacional de la Plata, 2024.
COLETIVO DE PROFESSORES DA LÍNGUA PORTUGUESA. Texto de apoio de 1º ano de formação. Bolama: ESE / Unidade de Ensino Amílcar Cabral, 2021. 39 p.
COLETIVO DE PROFESSORES DA LÍNGUA PORTUGUESA. Texto de apoio de 2º ano de formação. Bolama: ESE / Unidade de Ensino Amílcar Cabral, 2022. 25 p.
COLETIVO DE PROFESSORES DA LÍNGUA PORTUGUESA. Texto de apoio de 3º ano de formação. Bolama: ESE / Unidade de Ensino Amílcar Cabral, 2019. 32 p.
COSTA, António João Bico Ufaro da. Perspetivas do Reitor (R) ou Diretor das Instituições do Ensino Superior (DIES) sobre o Estatuto da Carreira Docente Universitária da Guiné-Bissau (ECDU-GB). 2023. 77p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/57192/1/ulfpie057926_tm.pdf. Acesso em: 23 ago. 2024.
CRIOLLO-C, Santiago; ABAD-VÁSQUEZ, David; MARTIC-NIETO, Marjan; VELÁSQUEZ-G, Fausto Andrés; PÉREZ-MEDINA, Jorge-Luis; LUJÁN-MORA, Sergio. Towards a New Learning Experience through a Mobile Application with Augmented Reality in Engineering Education. Applied Sciences, Basel, v. 11, n. 11, 4921, 2021. Disponível em: https:// doi.org/10.3390/app11114921. Acesso em: 27 set. 2024.
ESSINHÉ, Lourenço Augusto. Carta convite a Edson Modesto de Araújo Júnior e Wellington Marçal de Carvalho. 27 set. 2023. Bolama: Unidade de Ensino Amílcar Cabral Bolama / Bijagós, 2023. 1 p.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. literÁfricas [texto de apresentação do projeto]. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/literafricas. Acesso em: 14 mar. 2024.
GLASSER, William. Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom. New York: HarperCollins, 1998.
GLASSER, William. The Quality School Teacher: A Companion Volume to The Quality School. New York: HarperCollins, 1993.
GUINÉ-BISSAU. Ministério de Educação e Ensino Superior. Relatório diagnóstico de formação de professores do ensino básico: contribuição para a qualidade do ensino. [S.l.]: Ministério de Educação e Ensino Superior: UNICEF, 2008. Disponível em: https://www.relaappe.fe.unicamp.br/pf-relaappe/cunha_ba_2008.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
HAMZE, Amélia. Linguagem Audiovisual e a Educação. In: CANAL do Educador. [S.l.]: Rede Omnia, 2010. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/gestao-educacional/linguagem.htm . Acesso: 27 set. 2024.
INSTITUTO KALEO. Guiné-Bissau 2024: manual do voluntário. 8 p.
KOLB, David A. Experiential Learning Theory Bibliography 1971-2000. Boston, Ma.: McBer and Co., 2013.
LIPMAN, Matthew. Pensar na educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
MENDES, Leonel Vicente. Perspectiva histórica da formação de professores na Guiné-Bissau: currículo e as práticas pedagógicas 1963-2017. In: COLÓQUIO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE QUESTÕES CURRICULARES, 5.; (IN)FORMACCE, 6., 2021, Salvador. Anais [...]. Salvador: FACED-UFBA, 2021. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/vcoloquiolusoafrobrasileirodecurriculo/395569-PERSPECTIVA-HISTORICA-DA-FORMACAO-DE-PROFESSORES-NA-GUINE-BISSAU--CURRICULO-E-AS-PRATICAS-PEDAGOGICAS-1963--2017. Acesso em: 23/08/2024.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.
PEDROSA, Carla Gomes. No ritmo da lombada. Sexta-feira, 7 mar. 2014. Disponível em: https://cerrado.bu.ufmg.br/bu/index.php/noticiais/921-estreia-no-ritmo-da-lombada. Acesso em: 08 ago. 2024.
PEDROSA, Carla Gomes. Projeto parceria BU / Rádio UFMG Educativa. Belo Horizonte: BU, 2014. p. 1.
PRENSKY, Marc. Digital game-based learning: practcal ideas for the application of digital game-based learning. St. Paul: Paragon House, 2007.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Relatório do Desenvolvimento Humano 2019. New York: PNUD, 2019. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/hdr2019pt.pdf . Acesso em: 27 set. 2024.
SALDANHA, Shirley. O natural é ser inteligente. São Paulo: Summus, 2016.
SANTIAGO, Maria Eliete. Ser professor/professora: convivência ética, respeitosa e crítica. Revista de Educação AEC, Rio de Janeiro, v. 36, n. 145, jul./set., 2007.
TANUS, Gustavo. literafro − o portal da literatura afro-brasileira e sua re-configuração, entrevista com o idealizador do projeto, Prof. Dr. Eduardo de Assis Duarte. Signo, v. 43, n. 76, p. 99-102, 2018. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/10598. Acesso em: 14 mar. 2024.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Policy Guidelines for Mobile Learning. Paris: UNESCO, 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219641/PDF/219641eng.pdf.multi . Acesso em: 27 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
