Antiracist education: importance, contributions and the challenges found by teachers qualified for its execution
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v8n19e25651Keywords:
Education for Ethnic-Racial Relations, LIESAFRO, Anti-racist EducationAbstract
This work aims to analyze the challenges faced by graduates of the African and Afro-Brazilian Studies Course, who work as teachers in basic education, for the implementation of Laws 10.639/2003 and 11.645/2008. Based theoretically on concepts of race, racism, anti-racist education and curriculum, we will analyze the set of laws on education for ethnic-racial relations (EERR), in force in the country, which aim to examine the exercise of anti-racist education; we will highlight not only the importance of this practice in basic networks, but we will also point out the obstacles faced by teachers qualified to implement it. Regarding the methodology, this is a descriptive qualitative research, carried out through a bibliographic survey on the topic, in addition to the application of questionnaires aimed at LIESAFRO graduates who work as teachers in basic education, with the objective of analyzing the barriers and strategies used by them to apply the aforementioned laws. We conclude that despite important advances, including legislative ones, implementing anti-racist education in school systems continues to be a challenge, where obstacles such as the existence of a Eurocentric curriculum, the lack of engagement of the entire school community, both in combating racism and in applying laws regarding Education for ethnic-racial relations, are still constant, thus hindering the work of those committed to this practice.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Companhia das Letras, 2019.
ALMEIDA, Silvio.Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 23.out.2022
BRASIL. Lei n°11.645, de 10 de março de 2008. Altera a lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira e indígena”. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 14 jan.2025.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC/SEPPIR, 2004. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em: 23 out.2022.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em: 24.out.2022.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. 2012. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/18694-educacao-quilombola-sp-1000400393. Acesso em: 23.out.2022.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 24.out.2022
BRASIL. PORTARIA MEC Nº 470, DE 14 DE MAIO DE 2024 .Institui a Política Nacional de Equidade, Educação para as Relações Étnico-Raciais e Educação Escolar Quilombola - PNEERQ. Disponível em: http://www.abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-470-2024-05-14.pdf . Acesso em: 05.out.2024
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Acesso em: 03 out. 2024.
GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. Superando o racismo na escola, v. 2, p. 143-154, 2005.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação & Sociedade, v. 33, p. 727-744, 2012.
NERIS, Cidinalva Silva Câmara; RÉGIS, Kátia; MUNIZ, Pollyanna Gouveia Mendonça; SALES, Tatiane da Silva. Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-brasileiros: uma graduação pioneira no Brasil. Educ. Soc, Campinas, v. 42, e254730, 2021.
QUINTO, Antonio Carlos. Fiscalização do ensino de história africana nas escolas é relegada à sociedade civil. Jornal da USP,2022. Disponível em: https://jornal.usp.br/diversidade/fiscalizacao-do-ensino-de-historia-africana-nas-escolas-e-relegada-a-sociedade-civil/. Acesso em: 16 jan.2025.
REGIS, Kátia Evangelista. Relações etnicorraciais e currículos escolares: desafios para uma escolarização que contemple efetivamente a diversidade. In: III Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação. Zaragoza–Espanha. 2012.
SANTOS, Sales Augusto dos et al. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal n◦ 10.639/2003. Brasília: MEC/SECAD, 2005.
SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução Alexandre Salvaterra; revisão técnica: Miguel González Arroyo. Porto Alegre: Penso, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
