THE SAFEGUARDING OF ARCHAEOLOGICAL HERITAGE AND POSSIBLE PATHS TO ANOTHER PEDAGOGICAL TOURISM

the case of the Historical Museum of São Vicente-RN, Brazil

Authors

  • Wagner Araújo Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Rafaela Cláudia dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.18764/2674-6972v5n11.2023.8

Keywords:

archaeological heritage, pedagogical tourism, Historical Museum of São Vicente

Abstract

The main objective of the present work is to present the main contributory actions of the Museu Histórico de São Vicente (RN) for the safeguarding of the archaeological heritage, contributing to the promotion of another pedagogical tourism. This is an exploratory and descriptive research with a qualitative approach. A bibliographic research was carried out, as well as an on-site visit and interviews with museum managers. For the stage of data analysis and interpretation, the analysis technique used was descriptive. The Museu Histórico de São Vicente (MHSV), whose purpose is to contribute to the safeguarding of memory and oral history, the appreciation of art and culture and the dissemination of the cultural, material and immaterial heritage of the municipality, in addition, has associated its activities with the practice of pedagogical tourism promoting educational actions elucidating the importance of strengthening the safeguarding of the archaeological heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Cláudia dos Santos

Bacharel em Turismo (UFRN) e mestranda em Ciências da Linguagem pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN).

References

ANDRADE, J. V. Turismo: fundamentos e dimensões. São Paulo: Ática, 1992.

ANSARAH, M. G. dos R. Teoria geral do turismo. In: ANSARAH, M. G. dos R. (org.). Turismo: como aprender, como ensinar. São Paulo: SENAC, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BAUER, J. E.; SOHN, A. P.; OLIVEIRA, B. S. Turismo cultural: um estudo sobre museus e internet. Turismo: visão e ação, v. 21, p. 291-308, 2019.

BBC. Para proteger ‘arte’ de 35 mil anos, França cria réplica gigantesca de caverna. Brasil, 2015. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/04/150424_caverna_replica_lk. Acesso em: 14 maio 2022.

CARVALHO, A. P. Ações educativas para o patrimônio no âmbito do IPHAN. In: OLIVEIRA, D. L. (org.). Educação patrimonial: estudos sobre o patrimônio histórico, artístico e cultural. Goiânia: E&C, 2021.

CARDOSO, H. R.; GATTIBONI, M. L. S. Turismo pedagógico: uma alternativa para integração curricular. Professare, p. 85-110, 2015.

CHAGAS, M. Educação, museu e patrimônio: tensão, devoração e adjetivação. Revista Eletrônica do Iphan. Dossiê Educação Patrimonial, v.1, p. 1-7, 2006.

DIAS, N. M. G.; RODRIGUES, R. A. Sítio arqueológico da Região de Valéria/AM: Educação patrimonial e turismo. In: FIPED, 7., 2015, Campina Grande. Anais [...]. 4. ed. Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2015/TRABALHO_EV050_MD1_SA8_ID426_19102015191543.pdf. Acesso em: 15 maio 2022.

FACCIN, C. et al. O turismo pedagógico como alternativa de currículo integrado: relato de experiência. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 12, n. 1, 2020.

FERNANDES, A. do R. A. Viajar é preciso: o turismo pedagógico como instrumento de ampliação de conhecimento e desenvolvimento cultural. Dissertação (Mestrado em Turismo) - Setor de Ciências Humanas da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

FLORÊNCIO, S. R. R. Educação patrimonial: algumas diretrizes conceituais. In: PINHEIRO, A. (org.). Caderno do patrimônio cultural. Fortaleza: Secretaria Municipal de Cultural, 2014.

GLESNE, C. Becoming qualitative researchers: an introduction. 5th ed. London: Pearson, 2015.

GONÇALVES, A. Museus e turismo: que experiências? ‑ breve reflexão ICOM Portugal, 2009. Disponível em: www.icom ‑portugal.org Acesso em:10 mar. 2022.

HORTA, M. L. P; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia básico de educação patrimonial. Brasília, DF: Iphan, 1999.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS PORTUGAL. Definição: museu | ICOM, 2015. Disponível em: http://icom ‑portugal.org/2015/03/19/definicao‑museu/ Acesso em: 12 mar. 2022.

JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

KOTLER, N.; KOTLER, P. H. Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel, 2018.

LOUZEIRO, F. O. S. Experimentando o conhecimento: o turismo pedagógico como ferramenta para o ensino profissional. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v.12, n.1, p. 55-66, fev./abr. 2019.

MENESES, U.T. B. de. Patrimônio cultural: dentro e fora do museu. In: SEMINÁRIOS DE CAPACITAÇÃO MUSEOLÓGICA, Belo Horizonte, 2004. Anais [...]. Belo Horizonte: ICFG, 2004.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde.10th ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

OMT. Turismo Internacional: uma perspectiva global. Porto Alegre: Bookman, 2003.

PEREIRA, J.; NASCIMENTO, I. C. Turismo pedagógico: um olhar acerca da formação do sujeito crítico por meio da prática de mediação museológica. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, v. 9, n. 2, p. 118-137, 2019.

PUJOL-TOST, L. Integrating ICT in exhibitions. Museum Management and Curatorship, v. 26, n. 1, p. 63-79, 2011.

SANTOS, M. C. T. M. Encontros museológicos: reflexões sobre a museologia, a educação e o museu. Brasília, DF: Ministério da Cultura, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus e Centros Culturais, 2008.

VASCONCELLOS, C. de M. Turismo e museus. São Paulo: Aleph, 2006. Coleção ABC do Turismo.

Published

2023-05-21

How to Cite

OLIVEIRA, Wagner Araújo; SANTOS, Rafaela Cláudia dos.
THE SAFEGUARDING OF ARCHAEOLOGICAL HERITAGE AND POSSIBLE PATHS TO ANOTHER PEDAGOGICAL TOURISM: the case of the Historical Museum of São Vicente-RN, Brazil
. Revista Turismo & Cidades, v. 5, n. 11, 21 May 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/19379. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

ENTBL