THE PEDRO II-PI WINTER FESTIVAL AND THE PANDEMIC PERIOD

perceptions and developments

Authors

  • Christiano Maranhão Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Maria Alves de Oliveira Rodrigues UFPI

DOI:

https://doi.org/10.18764/2674-6972v5n11.2023.4

Keywords:

tourism, Covid-19, Winter's festival, Pedro II

Abstract

The present study seeks to analyze the perceptions and consequences caused by the Covid-19 pandemic on the Winter Festival of the city of Pedro II-PI. This is an exploratory-descriptive study, with a qualitative bias, which is based on document analysis and the application of semi-structured interviews with tourism managers and entrepreneurs. As main results, the importance of the Festival can be observed, as a catalyst for tourism in the city of Pedro II, understanding it as an event that promotes tourism in the city, stimulating the local production chain. It is also noticed that, during the pandemic, the tourist sector suffered important economic losses that directly reflected in the localities, thus, there was a lack of support and articulation, from the public power, which ended up generating different perceptions and developments, including the difficulty of adaptation to the pandemic scenario and agility with the resumption of activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Alves de Oliveira Rodrigues, UFPI

Bacharel em turismo de CEAD/UFPI

References

CORBARI, S. D.; GRIMM, I. J. A pandemia de covid-19 e os impactos no setor do turismo em Curitiba (PR): uma análise preliminar. Ateliê do Turismo, v. 4, n. 2, p. 1-26, 2020.

CRUZ, R. C. A. Impactos da pandemia no setor de turismo. Escritório Técnico de Estudos Econômicos do Nordeste - ETENE, v. 5, n.122, p. 1-8, 2020.

GETIRANA, E. Dez anos do festival de inverno de Pedro II e outras histórias. Teresina: EDUFPI, 2013.

GIL, A. C. Métodos e técnicas e pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas,1999.

GUERREIRO, A. C.; VILELA, G. Os impactos do coronavírus nos pequenos negócios de turismo no Brasil: uma análise a partir dos dados do Sebrae. Revista Turismo em Análise, v. 32, n. 1, p. 79-99, 2021.

HAGUETTE, T. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2010.

HENRIQUES, E. B.; PORTUGAL, I. B; ARROBAS, F. Covid-19 e Turismo: danos reputacionais e efeitos da pandemia nos Planos de Férias e Viagens. Territur Policy Brief, p. 16, 2020.

OLIVEIRA, M.F. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão, GO, 2021.

RIBEIRO, H. C. M.; MOREIRA, A. A. A. P. COVID-19: efeitos e implicações ocorridos no turismo da rota das emoções localizada no nordeste do Brasil. Podium Sport Leisure and Tourism Review, v. 10, n. 2, p. 106-138, 2021.

SANTOS, D.P.D. Rede sociotécnica da opala: etnografia da fabricação de joias no festival de inverno de Pedro II. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ANTROPOLOGIA, 30., 2016, João Pessoa. Anais [...]. Joao Pessoa: [s.n.], 2016. p. 1-20.

SOUZA, M. C. C. O Estado e o turismo no Brasil: análise das políticas públicas no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 15, n.1, p. 1-13, 2020.

TEIXEIRA, F. D. S.; GOMES, A. A.; PAES, E.K.R. Gestão pública do turismo no município de Pedro II. Revista Expressão Científica, v. 3, edição especial, p. 50-54, 2018.

Published

2023-05-21

How to Cite

MARANHÃO, Christiano; RODRIGUES, Maria Alves de Oliveira.
THE PEDRO II-PI WINTER FESTIVAL AND THE PANDEMIC PERIOD: perceptions and developments
. Revista Turismo & Cidades, v. 5, n. 11, 21 May 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/20489. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos