TEACHING KNOWLEDGE AND EVALUATION OF LEARNING IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n9.2023.16Keywords:
Knowledge teacher, Learning assessment, Elementary SchoolAbstract
The article aims to identify the knowledge present in the evaluative practice of a group of teachers in the early years of elementary school. For the discussion and analysis of data, we make use of the contributions of studies on learning assessment and teaching knowledge. Data were produced through interviews with four teachers from a public school in the early years of elementary school. The data presented are organized into two categories: The Covid-19 pandemic and the knowledge necessary for the assessment of learning and the knowledge necessary for the assessment of learning during the Covid-19 pandemic. The conclusion points out that there is a relationship between experiential knowledge and professional performance, specifically in the evaluation processes in the context of the Covid-19 pandemic.
Downloads
References
CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (org.). A didática em questão. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 13–24.
CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, v. 20, n. 24, p. 213225, 2004.
EYNG, A. et al. O direito à educação em tempos de pandemia: desafios à avaliação emancipatória. Estudos em Avaliação Educacional, n. 32, p. 327,
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FERNANDES, C. O. FREITAS, L. C. Currículo e avaliação. In: Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
FREITAS, L. C. et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.
HADJI, C. Avaliação desmistificada. Trad. Patricia C. Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HOFFMANN, J. Avaliar: respeitar primeiro: educar depois. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2019.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (Org). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
LUCKESI, C.P. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MINAYO, M.C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2001.
NÓVOA, A. Vidas de professores. Portugal. Porto: Porto Editora, 1992.
NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, n. 74, p. 2742, 2001.
PALÚ, J., SCHUTZ, A.; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre, Artmed, 1998.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2014. p. 1599.
ROTHEN, J. C., SANTANA, A. C. M. Avaliação da educação: referências para uma primeira conversa. São Carlos: EdUFSCar, 2018.
SANTOS, B.S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2014.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015