LEXICOGRAPHIC AND DESCRIPTIVE ANALYSIS OF FALSE COGNATES MARKED IN THE DICTIONARY
Keywords:
False cognates. Spanish teaching. Dictionary.Abstract
Based on a qualitative and descriptive approach, this research relied on the analysis of entries for false cognates in the Señas dictionary, with the aim of understanding how it influences the interpretation of the Spanish language reality, which is so similar to Portuguese and therefore challenging due to the presence of "false cognates"—words that are written similarly but have different meanings. To support the study, we used the works of Biderman (1984), Krieger (2005), Moreira (2018; 2022), among others. The results show that terms related to false cognates require greater attention in terms of definition and usage examples. Therefore, it is concluded that the use of the dictionary is essential in the process of teaching and learning the Spanish language.
Downloads
References
ALONSO, Maria Cibele Gonzalez Pillizzari. Corpus Linguístico e a Aquisição de Falsos Cognatos em Espanhol como Língua Estrangeira. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
ALVAR EZQUERRA, Manuel. Lexicografía descriptiva, Barcelona, Biblograf. 1993.
APOLINÁRIO, Fabio. Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2
ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
BIDERMAN, Maria Tereza Camargo. A ciência da Lexicografia. Alfa, São Paulo, 28(supl.): l-26, 1984.
CAO MÍGUEZ, A. B. E VÁZQUEZ DIÉGUEZ, I. Ultrapassando obstáculos assustadores. El recurso a la traducción en las clases de portugués como lengua extranjera para hispanohablantes (o viceversa). Quaderns de Filologia: Estudis Lingüistics, 25, 121134, 2020.
CAMPOS SOUTO; Mar; PÉREZ PASCUAL, José Ignacio. El diccionario y otros productos lexicográficos. In MEDINA GUERRA, Antonia M. (coord.) Lexicografía española. Ariel Lingüística, Barcelona, 2003.
CEOLIN, Roberto. 2003. Falsos amigos estruturais entre o português e o castelhano. In: Revista Philologica Românica. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=9143 Acessado em: 28 set. 2024. pp. 3948.
COROA, Maria Luiza. Para que Serve um Dicionário? In: CARVALHO, Orlene; BAGNO, Marcos. (Orgs.). Dicionários Escolares: políticas, formas e usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 61-63.
DE GRANDI, Lígia. Uso do dicionário no ensino de língua espanhola: proposta de guia teóricometodológico para professores. Dissertação de Mestrado. AraraquaraSP, 2014.
DUBOIS, Jean et al. Dictionnaire du Français Langue Étrangère. Niveau 1. Canadá: Larousse. DFLE1 (1978).
HAUSMANN, F. J.; WIEGAND, H. E. Component parts and structures of general monolingual dictionaries: a survey. In: HAUSMANN, F. J. et al. (Hrsgn.). Wörterbücher, dictionaries, dictionnaire: ein internationales handbuch zur lexikographie. Berlin: Walter de Gruyter, 1989.
HARTMANN, R. K. K; James, G. Dictionary of Lexicography, Routledge, London, 1998.
HEID, U. The impact of computational lexicography. In: Gouws, R.; Hausmann, F. (Hrsg.). Dictionaries: an international encyclopedia of Lexicography. Supplementary Vol. 4. Berlin: De Gruyter, 2013.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Humberto. Diccionarios enciclopédicos. In: Aspectos lexicográficos, p. 6170, 1994.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Humberto. La lexicografía escolar del español: desde sus orígenes hasta su consolidación. RILI I/1, p. 725, 2003.
HERNÁNDEZ, Jorge Adrián. El ejemplo en terminología. Caracterización y extracción automática. Tese de Doutorado. Universitat Pompeu Fabra, 2015.
KRIEGER, Maria da Graça. Do reconhecimento de terminologias: entre o linguístico e o textual. As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia, v. 2, 2004.
KRIEGER, Maria da Graça. Dicionários para o ensino de língua materna: princípios e critérios de escolha. In: Revista Língua e Literatura. 2004/2005
LANDAU, Sidney. Dictionaries. The art and craft of lexicography. Cambridge: CUP, 2001.
MARTíN. García, J. El diccionario en la enseñanza del español. Madrid: ArcoLibros. 1999.
MILLÁS, Maria Leticia Nastari. Lidando com os falsos amigos: um estudo com base em análise de livros didáticos e em corpus linguístico. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução, Florianópolis, 2012
MOREIRA, Glauber Lima. Diccionario y enseñanza de ELE: propuesta de un modelo de artículo lexicográfico para estudiantes brasileños. Tese de doutorado. Doctorado en Traducción y Ciencias del Lenguaje, Universitat Pompeu Fabra, 2018.
MOREIRA, Glauber Lima. El léxico del turismo en los diccionarios de español. Revista Terminàlia, n. 23. Disponível em https://revistes.iec.cat/index.php/Terminalia/article/view/148255/pdf_81. Acessado em: 17 de ago. 2024.
MOREIRA, Glauber Lima. Los estudiantes de ELE de la carrera de Turismo frente al uso del diccionario, in: Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 22, n. 3, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/7hTt7nLNBvdwHnS46dtTg9D/?lang=es
MONTEIRO, Jamyle dos Santos. O atlas linguístico como uma obra lexicográfica. In: MOREIRA, Glauber Lima; ARAÚJO, Edna Maria Vasconcelos Martins. Estudos do léxico e suas interfaces: diálogos com a obra de Antonio Luciano Pontes. Fortaleza: Editora da UECE, 2024.
PACHECO, Mariana. O que é léxico? Escola Kids. Portal UOL. Consultado em 6 de março de 2017.
PONTES, Antônio Luciano. Exemplos de uso em dicionários escolares brasileiros para a leitura e a produção textual. Revista de Letras, Fortaleza, v. 31, n.1/2, 2012, p.93-101.
PONTES, Antônio Luciano. Dicionário para uso escolar: o que é, como se lê. Fortaleza: Ed. UECE, 2009.
PORTO DAPENA, J. A. La Definición lexicográfica. Arco/Libros, S. L. Madrid, 2014.
RANGEL, Egon de Oliveira; BAGNO, Marcos. Dicionários em Sala de Aula. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Básica, 2006.
RODRÍGUEZ BARCIA, Susana. Introducción a la lexicografía. Editora Sínteses, Madri, 2016.
SEÑAS. Diccionario para la enseñanza de la lengua española para brasileños. Editora Wmf - Martins Fontes Ltda. São Paulo, 4ª ed., 2017.
STEIN, Carla Machado de Sá. A linguística de corpus e os heterosemânticos no par de línguas espanhol/português. Florianópolis, SC, 2015. 239 p.
VÁSQUEZ, Ignacio. O papel do dicionário no ensino e aprendizagem das línguas. Escola Superior de Educação de Coimbra, [S. l.], p. 107-110, 2008.
WELKER, Hertert Andréas. Dicionários – uma pequena introdução à lexicologia. Brasília: Thesaurus, 2004.