Statistics in mathematics textbooks for the 6th class of Angola, 2010 and 2018 editions
knowledge from teaching and training.
Keywords:
Mathematics Education. Professional knowledge. History of Mathematics Education. Systematization. ContentAbstract
This article aims to systematize the knowledge of statistics in the 6th Class Mathematics textbooks, 2010 and 2018 editions. The central research question is: What information about teaching experiences is convergent from the perspective of guidance for teachers' work? It was covered by theoretical methodological foundations from a sociocultural perspective, considering authors who highlight the knowledge objectified at the center of the study of teacher professional training, represented by the knowledge to be taught and the knowledge to teach articulated among themselves and conjectured by hypothesis in mathematics to be taught and mathematics to teach present in the professional training of teachers who teach mathematics. For the process of transforming information into scientific knowledge, the analysis was based on Valente's three-stage model (2018; 2020b). As a result, the books present convergent information about the content of Statistics, and we have verified the conservation of consensus relationships in a proposal for training mathematics teachers.
Downloads
References
ANGOLA. Lei n.º 13/01, I Série - N.º 65. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda, 31 de dezembro, 2001
ANGOLA. Lei n.º 17/16, I Série - N.º 170. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República, Órgão Oficial da República de Angola. Luanda, 7 de outubro, 2016.
ANGOLA. Lei n.º 32/20, I Série - N.º 123. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da Republica. Órgão Oficial da República de Angola. Luanda, 12 de agosto, 2020.
ANGOLA. Ministério da Educação. Programa do Ensino Primário da 6ª Classe. Reforma Educativa. Editora Moderna, INIDE, Luanda, 2012.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.
CHOPPIN, Alain. A história dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. Revista História da Educação, v. 6, n. 11, p. 5-24, abril, 2002.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: R. Hofstetter, R.; Valente, W.R. Saberes em (trans) formação – tema central da formação de professores, pp. 113 – 172, São Paulo: Editora da Física. 2017.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução: Gizele de Sousa. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, p. 9-43, n. 1, jan./jun. 2001.
NASCIMENTO, Isabel Ferreira do; JOÃO, Wandanda Mbanza). Manual de Matemática da 6ª Classe, reforma educativa. 1ª Edição, Luanda, Angola, 2018.
NASCIMENTO, Isabel Ferreira do; JOÃO, Wandanda Mbanza. Manual de Matemática da 6ª Classe, reforma educativa. 1ª Edição, Luanda, Angola, 2010.
QUERIA, Mbiyavanga Bemba; BARROS, Julia Maria Mateus. Didáctica da Matemática: Teoria e Aplicações. Textos de Apoio às aulas de Didáctica da Matemática. Edições Eco7, 2020.
VALENTE, Wagner Rodrigues. A pesquisa sobre História do Saber Profissional que Ensina Matemática: Interrogações Metodológicas. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), Vol. XLI, 900 – 911, junio de 2020b.
VALENTE, Wagner Rodrigues. História e Cultura em Educação Matemática: a produção da matemática do ensino. http://dx.doi.org/10.37084/REMATEC. 1980 – 314, n16. p.164 – 174.id307, 2020a.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito temas sobre História da Educação Matemática. REMATEC, Natal (RN) Ano 8, n.12/ jan.-jun. p.22 – 50. 2013.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Processos de investigação histórica da constituição do saber profissional do professor que ensina matemática. Acta Scientia e Canoas v.20 n.3 p.377-385 maio/jun. 2018.
VALENTE, Wagner Rodrigues; BERTINI, Luciane de Fatima; MORAIS, Rosilda dos Santos. Novos aportes teórico-metodológicos sobre os saberes profissionais na formação de professores que ensinam matemática. Acta Scientia e Canoas v.19 n.2 p.224-235 mar./abr. 2017.






