BLACK VOICES IN HISTORY TEACHING:

The role of literature by Maria Firmina dos Reis and Conceição Evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n15.2023.21

Keywords:

Dororidade, Maria Firmina dos Reis, Conceição Evaristo

Abstract

This article aims to discuss the interlocution between the teaching of History and the use of literature as a pedagogical tool that facilitates the teaching-learning process.  For this, the novel Úrsula, by Maria de Firmina dos Reis, the book Ponciá Vicêncio and the poem Vozes Mulheres, both by Conceição Evaristo, were used.  The work of Firmina dos Reis, from Maranhão, published in 1860, allows us to (re)think the role of enslaved subjects and the dynamics of slavery during the Brazilian Empire.  Evaristo's writings, on the other hand, provide a rich discussion around the place of the black population in this century and, to a large extent, allow us to perceive the nuances and permanencies of the logic of slavery still present today.  The introduction of these texts in the classroom aims to break with an intellectual, cultural, scientific and educational silencing imposed on the production and dissemination of works by black authors, especially women.  The common point established to unite two authors belonging to different historical contexts was the concept of dororidade, an element that will permeate throughout the article as a tool of confluence and dialogue with the black population, whether during the imperial period or today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erika Samara Martins de Oliveira, State University of Maranhão

Graduating in History from the State University of Maranhão (UEMA). Scholarship researcher linked to the Nucleus of Studies in the History of the Americas (NEHA), Maranhão, Brazil.

Leandro Chaves Batista, State University of Maranhão

Graduating in History from the State University of Maranhão (UEMA). Scholarship researcher linked to the Nucleus for the Study of Historiographies and Languages (NEHISLIN), Maranhão, Brazil.

Welliton Fernando Pereira Soares, State University of Maranhão

Graduating in History from the State University of Maranhão (UEMA). Scholarship researcher linked to the Nucleus for the Study of Historiographies and Languages (NEHISLIN), Maranhão, Brazil.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução: Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALMEIDA, Silvio Luiz. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

ALVES, Iulo Almeida; ALVES, Tainá Almeida. O perigo da história única: diálogos com Chimamanda Adichie. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, [recurso eletrônico], 2012. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/alves-alves-o-perigo-da-historia-unica.pdf. Acesso em: 28 fev. 2022.

ALVES, Iulo Almeida; OLIVEIRA, Marília Flores Seixas de. As “Histórias únicas” e seus impactos políticos na construção de representações e de identidades. Mulemba. Rio de Janeiro: UFRJ, v.1, n. 11, p. 46-59, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/5010. Acesso em: 22 fev. 2022.

ALVES, Nelci C. S.; FELDMAN, Alba K. T. “Vozes-mulheres” do terceiro mundo - a perspectiva de Conceição Evaristo. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 96–111, 2015. DOI: 10.5007/2175-7917.2015v20n1p96. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2015v20n1p96. Acesso em: 27 set. 2022.

AMARAL, João Paulo Pereira do. Da colonialidade do patrimônio ao patrimônio decolonial. 2015. 166 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural) – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/1728. Acesso em: 22 jan. 2022.

ARAÚJO, Gisele Inácio de; SENA, Rafaela da Silva; ALFONSO, Talita Juliana. A INVISIBILIDADE DA MULHER NEGRA NO MERCADO DE TRABALHO. 2019. 21 f. Tese (Doutorado) - Curso de Curso Técnico em Administração, Etec Jorge Street, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.jorgestreet.com.br/wp-content/uploads/2020/03/A-INVISIBILIDADE-DA-MULHER-NEGRA-NO-MERCADO-DE-TRABALHO-.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

BALDO, Heloisa. Memórias da escravidão e ancestralidade em Ponciá Vicêncio, de Conceição Evaristo. Litterata, Ilhéus, v. 7, n. 1, p.83-103, 2017. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/litterata/article/view/1517. Acesso em: 03 out. 2022.

BARTOLAZZI, Thays de Abreu; SILVA, Vera Lúcia da. A mulher negra em Ponciá Vivêncio: caminhos da consciência e memória. I Congresso Nacional Africanidades e Brasilidades. Espírito Santo: 20 jun. 2012.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639. Acesso em: 09 fev. 2022.

CHIAPPINI, Lígia. Literatura e História. Notas sobre as relações entre os estudos literários e os estudos historiográficos. Literatura e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 18-28, 2000. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/18276. Acesso em: 03 mar. 2022.

COSTA, Yuri Michael Pereira. Sociedade e escravidão no Maranhão do século XIX. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 241-263, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/1076. Acesso em: 13 mar. 2022.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUARTE, Eduardo de Assis. O negro na literatura brasileira. Navegações, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 146-153, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/16787. Acesso em 15 jan. 2022.

EVARISTO, Conceição. Maria. In: EVARISTO, Conceição.. Olhos d’Água. Rio de Janeiro: Pallas, 2016.

EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 3 edição, Rio de Janeiro:Mazza, 2003.

EVARISTO, Conceição. Vozes-Mulheres. In: EVARISTO, Conceição.. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

GOMES, Agenor. Maria Firmina dos Reis e o cotidiano da escravidão no Brasil. São Luís: Academia Maranhense de Letras, 2022.

GOMES, Geisiane Anatólia. Decolonialismo e crítica à história única: possibilidades para a historiografia sobre os povos originários do Brasil. 2015. 154 f. Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2018. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/10489. Acesso em 03 fev. 2022.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA; FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA (Org.). Atlas da violência 2018. Rio de Janeiro: IPEA; FBSP, 2018.

LEMES DE OLIVEIRA, Cleidiane; REBELATTO, Martha. História, Literatura e ensino de História: a escravidão em Marai Firmina dos Reis. Arquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 8, n. 17, p. 384- 404, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/22837.

Acesso em: 09 mar. 2022.

LUZ, Giselle. A escrevivência de Maria Firmina dos Reis no conto A escrava. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, p. 193-204, jan./abr. 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/download/18954/12624/71004. Acesso em: 11 mar. 2022.

LIMA, Omar. Reminiscências do passado escravocrata nas obras Ponciá Vicêncio e Leite de Peito. Revista Intercâmbio. Brasília:outubro de 2013. Disponível em: http://unb.revistaintercambio.net.br/24h/pessoa/temp/anexo/1003/1325/2137.pdf. Acesso em: 05 out. 2022.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (coords.) El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar. 2007. Disponível em: http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/147.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

MOURA DE QUADROS, D. Dororidade em É fogo! (1987), de Maria Helena Vargas da Silveira (1940-2009): A voz de Helena do Sul recolhendo outras vozes. REVELL - REVISTA DE ESTUDOS LITERÁRIOS DA UEMS, [S. l.], v. 1, n. 21, p. 379–399, 2019. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/3366. Acesso em: 27 dez. 2022.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & literatura: uma velha-nova história. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Debates, [recurso eletrônico], 2006. p. 2 Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/28141187_Historia_literatura_uma_velha-nova_historia. Acesso em: 13 mar. 2022.

PIEDADE, Vilma. Dororidade. São Paulo: Nós, 2017.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2005. p. 117-142. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf. Acesso em: 16 jan. 2022.

RIBEIRO, Nathalie de Jesus Maria; RÊGO, Safira Ravenne da Cunha. O “SILENCIAMENTO” DA VOZ NEGRA FEMININA: uma análise discursiva da obra de Maria Firmina dos Reis. Cadernos Cajuína, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 208-231, 2019. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/265. Acesso em 28 fev. 2022.

REIS, Maria Firmina dos. Úrsula In: Série Prazer de Ler, n.11. Úrsula e outras obras. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara [recurso eletrônico], 2018. Disponível em: https://bd.camara.leg.br/bd/handle/bdcamara/35999. Acesso em: 10 jan. 2022.

REMENCHE, Maria; SIPPEL, Juliano. A escrevivência de Conceição Evaristo como reconstrução do tecido da memória brasileira. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 20, n.2, p. 36-51. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/23381. Acesso em: 16 mar. 2022.

ROSA, Soraia Ribeiro Cassimiro. Um olhar sobre o romance Úrsula, de Maria Firmina dos Reis. Literafro, [recurso eletrônico], 2017. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/arquivos/autoras/MariaFirminaArtigoSoraia.pdf. Acesso em: 01 mar. 2022.

SANTOS, Elisabete Figueroa dos; PINTO, Eliane Aparecida Toledo; CHIRINÉA, Andréia Melanda. A Lei nº 10.639/03 e o Epistemicídio: relações e embates. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 949-967, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JXQP9M8NVGb6cCFH4hZwgFC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.

SILVA, Ana Rita Santiago da. DA LITERATURA NEGRA À LITERATURA AFRO-FEMININA. Via Atlântica, [S. l.], v. 1, n. 18, p. 91-102, 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50743. Acesso em: 06 mar. 2022.

SILVA, Maurício. Afrocentricidade: um conceito para a discussão do currículo escolar e a questão étnico-racial na escola. Revista de Educação PUC-Campinas, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 255–261, 2016. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2903. Acesso em: 20 mar. 2022.

TRABALHO DOMÉSTICO. Organização Internacional do Trabalho. Brasília, [S. l.], [S.d.]. Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/temas/trabalho-domestico/lang--pt/index.htm. Acesso em: 05 mar. 2022.

TV PUC-RIO: A “escrevivência” na literatura feminina de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Tv Puc-Rio, 2017. entrevista (14 min.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=z8C5ONvDoU8. Acesso em: 20 set. 2022.

ZIN, Rafael Balseiro. Maria Firmina dos Reis e seu conto “A escrava”: consolidando uma literatura abolicionista. Revista XIX, [S. l.], v. 1, n. 4, p. 142–161, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaXIX/article/view/21764. Acesso em: 05 mar. 2022.

Published

2024-10-30

How to Cite

Oliveira, E. S. M. de ., Batista, L. C., & Soares, W. F. P. (2024). BLACK VOICES IN HISTORY TEACHING:: The role of literature by Maria Firmina dos Reis and Conceição Evaristo. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 6(15). https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n15.2023.21