The use of biographies of black intellectuals in the teaching of History according to law nº 10.639/2003
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-1033v7n16.2024.3Keywords:
Biographies, History teaching, Law 10,639/2003, Intellectuals, BlacknessAbstract
The analyses that constitute this article aim to discuss about the possibility of introducing biography as a methodology to be used by teachers in the teaching of history. Specifically, the article proposes to discuss the use of biographies of black intellectuals as a tool for teaching and learning the History of Africa and Afro-Brazilian Culture, having as a parameter the educational legislation nº 10.639, promulgated on January 9, 2003, which provides for the inclusion in the official curriculum of the school network, the mandatory teaching of the theme "Afro-Brazilian History and Culture". The biography recognized as historiographical praxis would occur during the movement of theoretical and methodological renewal of historical science in the twentieth century, in which gender has become rehabilitated as a legitimate form of interpretation of the past, in addition to becoming a powerful tool in school teaching and learning whose reasons have been duly justified in this article, where we suggest the possibilities of using the biographies of three black intellectuals in the teaching of history, according to the curricular requirements of Law nº 10.639/2003, which provides for the mandatory teaching of History of Afro-Brazilian Culture in the official education network of Brazil.
Downloads
References
BORGES, Vavy Pacheco. Grandezas e Misérias da Biografia. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. 2ª. Ed. São Paulo: Contexto, 2008, p. 203-234.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Estabelece a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira no currículo da rede oficial de ensino. In: Diário Oficial da União, Brasília, DF, [online], 10 de janeiro de 2003.
BRUNO de Menezes. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021 [Recurso online]. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa4889/bruno-de-menezes. Acesso em: 20 de dezembro de 2021. (Verbete da Enciclopédia).
BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. 2ª ed. São Paulo: Editora da Unesp, 2010.
BURKE, Peter. A Invenção da Biografia e o Individualismo Renascentista. Revista Estudos Históricos. São Paulo, n. 19, p. 83-97, 1997.
CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. 1ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
COSTA, Arrisete C. L. Biografias Históricas e práxis historiográficas. SAECULUM Revista de História. João Pessoa, n. 23, jul. - dez., p.19-33, 2010.
COSTA, Antonio Maurício Dias da. A produção da “Música Cabocla”: a polifonia formadora do Carimbó nas representações de literatos, jornalistas e folcloristas no Pará (1900-1960). História (São Paulo), v. 34, n. 1, p. 241-273, jan./jun. 2015 ISSN 1980-4369
DEL PRIORE, Mary. Biografia: quando o indivíduo encontra a história. Topoi, v. 10, n. 19, jul./dez. 2009, p. 7-16.
DIAS, Lucimar R.; RODRIGUES, Tatiane C. “Sou mais ativista, militante da área do que propriamente pesquisadora em Educação”: Zélia Amador de Deus e a educação antirracista. Revista Teias, v. 21, n. 62, jul./set. 2020, p. 383-390. (Entrevista)
DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. 1ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.
FERREIRA, Marieta de Moraes. Entrevista a François Dosse. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 32, n. 64, agosto, p. 341-350, 2012.
FIGUEIREDO, Aldrin Moura de. Histórias literárias: nasce a Belém Nova, 1923-1929. In: Eternos Modernos: uma história social da arte e da literatura na Amazônia, 1908 – 1929. 2001 303 fl. Tese Doutorado (História), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2001.
GALVÃO, Jerônimo A. P. C. Biografia na sala de aula: a construção de saberes históricos a partir do trabalho com histórias de vida. 2019 139 fl. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História), Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
GUIMARÃES, Sandra S. M. L. Zélia Amador de Deus e as Teias de Ananse na Amazônia. Gênero na Amazônia, Belém, n. 20, jul./dez., 2021.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 5ª ed. Campinas; São Paulo: Editora da Unicamp, 1990.
LE GOFF, Jacques. São Luís. Biografia. Rio de Janeiro: Editora Record, 1999.
LE GOFF, Jacques. Prefácio à edição francesa. In: BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, Ofício do historiador. 1.ª edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001, p. 15-38.
LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: AMADO, Janaína & FERREIRA, Marieta M. (Org.) Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1998.
LORIGA, Sabina. O pequeno x. Da biografia à história. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2001.
LORIGA, Sabina. A biografia como problema. In: REVEL, Jacques (Org.) Jogos de Escalas: a experiência da Microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
ARAÚJO, Amilcar Araújo (Org.). Histórias do movimento negro no Brasil – depoimentos ao CPDOC. Rio de Janeiro: Pallas; CPDOC-FGV, 2007.
RICCI, Magda. Assombrações de um padre regente: Diogo Antônio Feijó (1784-1843). Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.
RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.
SENGHOR, Léopold S. Que-c’est que la négritude? Études Françaises, v. 3, n. 1, février 1967, p. 3-20.
SILVA, Kalina Vanderlei. Biografias. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Novos temas nas aulas de História. São Paulo: Contexto, 2009, p. 14-17.
SILVA, Guilherme Sarmiento da. Dinâmica das almas. Fantasmagoria romântica no Brasil (1830-1850). 2009 211 fl. Tese (Doutorado em Letras). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Letras, Rio de Janeiro, 2009.
TAVARES, Kelly Chaves. Padre Eutíquio: clérigo, maçom e político no Pará do século XIX. 1ª ed. São Paulo: Editora Dialética, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos autorais Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.