Identity and belonging: past and future of the influencer marketing through Dancin' Days and digital influencer Malu Borges

Authors

  • Monique Vandresen UDESC
  • Clara Eduarda Carlotto Paim UDESC

Keywords:

Influence Marketing, Digital Influencers, Communication, Soap Operas, Performing Arts

Abstract

This article aims to contribute to studies on the emergence of Influence Marketing. Looking at two different cases, we discuss the representation of opinion formers and identifiers of belonging, seeking relationships with current digital influencers. In order to achieve the purpose of the article, discussions on the relationship between fashion and belonging within society were analyzed. We investigated the cultural and socio-economic impact of the Brazilian telenovela Dancin' Days, written by Gilberto Braga in 1978, which innovated by linking the image of the protagonist Júlia Matos (Sônia Braga) to products used in audiovisual production. In parallel, we also analyzed the work of digital content creator Malu Borges, who occupies the same level of influence in contemporary society as the soap opera stars of decades ago. Methodologically, this allows us to understand this research as basic, qualitative and descriptive, and from what has been observed, we conclude that through the eras and the different screens, one talent remains: the ability of the figures in the spotlight on media platforms to connect with the public in order to influence the most varied spheres of social life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara Eduarda Carlotto Paim, UDESC

Bacharelado em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC

References

ANGEL, H. A explicação que Marília deu a nós: por dentro da TV. O Globo, Rio de Janeiro, 28 ago. Cultura, p. 38 (1978).

ANGEL, H. Por dentro da TV. O Globo, Rio de Janeiro, 22 jul. 1978. Cultura, p. 42 (1978).

ANGEL, H. Televisão 1. Vogue Brasil, São Paulo, set (1978).

BALNAVES, M. Introducing political psychology. Maidenhead, UK: McGraw-Hill International (2009).

BEZERRA, J. História do Cinema: origem e primeiros filmes. Disponível em: <https://www.todamateria.com.br/historia-do-cinema/>. ([2024?])

BONADIO, M. C. Trajetória e consumos de uma imagem: as meias de lurex de Dancin’ Days, entre a moda brasileira e os "felizes" anos 70. Acervo, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 86–104, 2018. Disponível em: https://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/913. Acesso em: 12 abr. 2024

BORELLI, O. A telenovela brasileira: história, dramaturgia e produção. SP: Editora Brasiliense (1991).

BOURDIEU, P.. Distinction: A social critique of the judgment of taste. Harvard University Press (1984)

CHALEGRA, J. O que cativa os seguidores no país dos influenciadores? (2019) Disponível em: <https://consumidormoderno.com.br/pais-dos-influenciadores-digitais/#:~:text=Na%20categoria%20Instagram%2C%20o%20Brasil,mais%20de%2010%20mil%20seguidores.>. Acesso em: 11 maio. 2024.

CHAVES, L. A sandália Melissa e o merchandising na telenovela Dancing Days. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, Natal. Anais (2012).

CRANE, D. A moda e seu papel social. São Paulo: SENAC. Trad. Cristiana Coimbra (2006).

DANCING Days. Direção de Gilberto Braga. Produção de Rede Globo. Roteiro: Gilberto Braga. Rio de Janeiro: Rede Globo, 1978. Son., color. Disponível em: https://globoplay.globo.com/. Acesso em: 12 jun. 2024.

DINIZ, P. Gilberto Braga lançou moda com meia de lurex e até coleira (2021).

Disponível em: <https://dol.com.br/entretenimento/cultura/679521/gilberto-braga-lancou-moda-com-meia-de-lurex-e-ate-coleira?d=1>. Acesso em: 16 jun. 2024.

DYER, R. Stars. London: BFI Publishing (1979).

FASSINA , C. O processo de decisão de compra da marca Melissa (2014)

FLETCHER, K. Sustainable fashion and textiles: Design journeys. Routledge (2015).

GLOBOPLAY. [Sinopse da novela Dancin' Days] Rio de Janeiro: Rede Globo, 2024. Son., color. Disponível em: https://globoplay.globo.com/. Acesso em: 12 jun. 2024.

HAEBERLI, S. "Pears' Soap: The Story of a Transnational Advertising Campaign" (2010)

IBGE. Pesquisa mostra que 82,7% dos domicílios brasileiros têm acesso à internet Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

JAPIASSU, C. "A busca da felicidade através da posse de bens" (NOSSO SÉCULO, 1985, 1960-1980, II).

JIN, S. V.; MUQADDAM, A. M.; RYU , E. Instafamous and social media influencer marketing. Publicado em 21 mar. 2019.Marketing Intelligence, Semantic Scholar. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Instafamous-and-social-media-influencer-marketing-Jin-Muqaddam/de4a99818f466daa2778e39867d670341a5001e2 Acesso em: 15 de maio de 2024

KARHAWI, I. Influenciadores digitais: conceito e práticas em discussão (2017) Research Gate. Dísponivel em: https://www.researchgate.net/publication/341983923_Influenciadores_digitais_conceitos_e_praticas_em_discussao Acesso em: 17 de maio de 2024.

Kelman, P. ; Cialdini, R. B. Compliance and obedience. In R. B. C (2009). Research Gate. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/8902776_Social_Influence_Compliance_and_Conformity. Acesso em: 13 de maio de 2024.

KOTLER, P. Marketing Pessoal: a arte de se tornar uma marca. São Paulo: Manole (2017).

LAZARSFELD, P. F., et al. (1944). The People's Choice: how the voter makes up his mind in a presidential campaign. New York: Columbia University Press.

LIMA, Rosa Morena Barbalho Correia -MARKETING SENSORIAL E A MARCA MELISSA: UM ESTUDO DE CASO EXPLORATÓRIO 2022

LIPOVETSKY, G. A Era do Vazio, Lisboa: Relógio d’Água. (1989)

LIPOVETSKY, G. (2010) O Império do Efémero, (2.ª ed.) Lisboa: D. Quixote.

LIPOVETSKY, G. ; Serroy, J. (2010) A cultura-Mundo, resposta a uma sociedade desorientada, Lisboa: Edições 70.

LOPES, M. Televisão e sociedade: a história da televisão no Brasil. RJ: Editora Campus (2009).

MALU BORGES revela tendências favoritas para os próximos meses (2024). Disponível em: <https://www.revistalofficiel.com.br/pop-culture/malu-borges-sobre-ser-mae-leve-easy-e-descomplicada>. Acesso em: 16 jun. 2024.

MARCAS, M. D. MELISSA. Disponível em: <https://mundodasmarcas.blogspot.com/2006/07/melissa-moda-em-plstico.html>. Acesso em: 12 de junho, 2024

MEDRADO (2019), A. E. C. D. S. Hello hello: seus lindos: análise da estratégia de personal branding no instagram pela influenciadora Nah Cardoso.

Metade do planeta está nas redes sociais – que já somam 3,5 bilhões de usuários. Disponível em: <https://super.abril.com.br/tecnologia/metade-do-planeta-esta-nas-redes-sociais-que-ja-somam-35-bilhoes-de-usuarios>. Acesso em: 16 abr. 2024.

MIKHNIUKEVICH, M. How fashion enables connection and disconnection, and why its disconnection effects are universal. 2019/2020, Tesi di laurea Magistrale: https://www.politesi.polimi.it/handle/10589/173887 POLITECNICO DI MILANO / MSC DESIGN FOR THE FASHION SYSTEM MARIA MIKHNIUKEVICH

MORAES, S. A internacionalização da marca Melissa (2020). Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro – RJ, Brasil aceito para publicação em04/06/2012 https://grilustore.wordpress.com/2020/09/10/melissa-do-plastico-ao-style/

MORIN, E. As estrelas de cinema. Lisboa: Livros Horizonte, 1980.

OLIVEIRA, B. M. D. Influenciadores digitais e branding: uma revisão bibliométrica e sistemática do campo no período de 1845-2019 (2020).

OPINION BOX E INFLUENCY.ME - Relatório Influenciadores Digitais 2023 - Agosto /2023.

PAIVA, C. C. de. (2001). Hollywood com filtro no país da abertura: uma leitura da telenovela "Dancin days". Revista Brasileira de Ciências da Comunicação (RBCC), 24(2), 55-70.(2001)

PALOMINO, É.. A moda. São Paulo : Publifolha,2010.

POPE, A.. Influencer Marketing: Building Brand Advocacy Through Authenticity (2016).

POR TRÁS DO NOME: MELISSA. Disponível em: <https://saibaondevocepisa.wordpress.com/2008/09/01/por-tras-do-nome-melissa/>. Acesso em: 16 jun. 2024.

SASSATELLI, R. Fashion: a modern obsession. Blackwell Publishing (2007).

SCHWARTZ, Q. The History of Influencer Marketing. (2023) Disponível em: https://grin.co/blog/the-history-of-influencer-marketing/ Acesso em:11 de abril de 2024.

SIMMEL, G. Fashion. International Journal of Ethics, v.15, n(2), p. 130, 155(1904).

TRAVOLTECAMANIA. Veja, São Paulo, p. 52-53, 30 ago (1978).

VANDRESEN, M. Do “Leia, é divertido” ao “Agora, leia que é sério”: os percursos do objeto moda no discurso das revistas femininas brasileiras entre 1970 e 2000. Tese apresentada à Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, Doutorado em Ciências da Comunicação, orientação do Prof. Dr. Tupã Gomes Corrêa, 2005.

Published

2025-06-23

How to Cite

VANDRESEN, Monique; CARLOTTO PAIM, Clara Eduarda.
Identity and belonging: past and future of the influencer marketing through Dancin’ Days and digital influencer Malu Borges
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 20, n. 35, p. 29–47, 23 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/25161. Acesso em: 27 jun. 2025.